Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Og sånn går det pga "Svartedauden 2020"...

Vis vedlegg 186860
Hadde den grafen hatt et nullpunkt i Y-aksen ville den vært litt mer relevant.

I et litt større perspektiv ser det ut til at vi p.t er ca på 2017-nivå. Altså langt fra dommedag (enn så lenge).
B260975B-181F-4341-B76E-4033EFA79CAD.jpeg
 
Er ikke valutasikring noe denne bransjen gjør? Er vel rimelig åpenbart for en bedrift med kostnader i en valuta og inntekter i en annen.

-Jeg så et intervju i lokalpressen i går med en kar som drev et firma som importerte sakene som ble installert ute hos kundene fra Sveits. Journalisten stilte det i mine øyne opplagte spørsmålet om valutasikring, og svaret var at det var for dyrt i forhold til risikoen man håndterte. Inntil for en uke siden.

Selv registrerer jeg at tiden kanskje er kommet for å veksle inn bunkene med USD og € som henger på kjøleskapet.
 
Godt mulig du har rett. Jeg har ingen dyp forståelse av hvordan alle disse mekanismene henger sammen.

Jeg like bare ikke grafer som lyver ;)

Grafen lyver ikke : du bare forstår ikke hva den viser til og hvordan markedet har reagert på tiltakene.
Fallet er ikke ferdig men mest av alt, det har aldri vært så brutalt.
Det er akkurat dette som viser til en veldig uvanlig hendelse som skal ikke vekk med det samme.

"The stock market lost 20 percent of its value in just 21 days—the fastest and sharpest bear market on record, faster than 1929, faster than 1987, 10 times faster than 2007.
The financial system has required no less than seven emergency interventions by the Federal Reserve in the past week.
The country’s central bank has wrenched interest rates to zero, started buying more than half a trillion dollars of financial assets, and opened up special facilities to inject liquidity into the financial system.

Yet in the real economy, everything has halted, frozen in place. This is not a recession. It is an ice age."

 
  • Liker
Reaksjoner: Eternamaniac
Verden er full av folk som tror alt går til helvete 8 dager i uken. Snart skal vel noen fortelle oss at Jesus kommer tilbake også.

Markedet skal komme seg tilbake : ingen tvil.
Det er bankene og statsobligasjonene som skal svi etterpå og det starter i Emerging Markets og EU.
Hele finansverden hviler ikke på det private markedet...
Det private markedet skal dra seg opp fordi pengene skal flytte seg vekk fra det offentlige: pengene må vel en plass.
Det er det som kommer i de neste årene.
ECB eier allerede over 40% av Eurosonens statsgjeld og det skal videre kraftig opp. Det må du forvente.
ECB kan ikke stoppe sin Kvantitativ Lettelse program og de har allerede knust EU bankene med sin negativ renta politikk.
Verdensmarkedet er ikke dum nok til å kjøpe EU statsobligasjoner : folk vil ha pengene sine tilbake vet du.
For et vakkert syn: Italia, Spania, Hellas er fullstendig avhengig av ECB eller de går konk, Frankrike er på kanten av en revolusjon og Tyskland sin industri som tar seg et dykk siden 2018. Hva blir det etter COVID-19 ? Bedre?
På Repo markedet er ingen Amerikansk bank villig til å kjøpe Euro-sonens gjeld.
Ingen overraskelse der: de vil også ha pengene sine tilbake...
ECB skal ende alene i spillet.
EU Keiseren har ingen klær : 8 dager i uken, som du sier.
Ikke alle har så mye penger til å bruke på en så liten populasjon, som Norge...
Norge skal greie seg ja.
Men ikke Euro-sonen og bølgen som følger skal ikke bli liten.

Germany Industrial Production 1979-2020 Data 2021-2022 Forecast Historical.png


Og det var ingen overraskelse England kom seg ut: de har bare tapt på det, siden de kom inn i 1973, som majoriteten.


United Kingdom Real GDP Growth [1956 - 2019] [Data Charts].png


Jeg håper det var tydelig nok for deg fordi jeg forlater tråden til en annen diskusjon enn tull som "...Jesus kommer tilbake også"

EU skal trenge Jesus: det er bombesikkert.
 
Svar fra Bjerke om hvorfor de ikke vil levere ut bestilte ur. MAKAN!

Hvilke fornuftige grunner har de?
Vis vedlegg 186624
Har ventet på min DJ41 siden september 19. Ble oppringt av Bjerke lørdag 14. Mars om at klokken var ankommet. Dro sporenstreks ned til Bjerke mandag kl. 10.00 og hentet klokka. Ser nå at det var bra jeg ikke drøyde for lenge..
00F65D93-5B6C-4046-A4AD-81B7FD9433C8.jpeg