Covid - hva vil skje med annenhåndsmarkedet nå?

Prisen på brukte ''lukus'' klokker vil synke som en sten.
Spesielt av stål.
''Eksperter' 'påstår at krisen for 90 år siden blir en bagatell i forhold til i dag og kommende tid til frem til sommer, Eternamaniac
Vil bankene, finanssystemer og ikke minst seddel-valører som Euro, dollar og krone, overleve?
Og hva med demokratiet?
Central Banks Are Struggling To Save The Global Financial System
 
0EC14FD6-F6E4-49B5-B122-17DC4B406434.jpeg
 
Jeg blir fascinert over de som så bestemt hevder både det ene og de andre over det vi er midt oppi, og gjerne trekker paralleller til det vi har vage minner om.

Tidligere kriser minner ikke om nåværende, av den naturlige årsak at de faktisk ikke er like. Hvordan blir prisene på Rolex eller Patek etter dette? Jeg er helt sikker på at de blir værende på stedet hvil, stiger, eller synker.

:cool:
 
Hvem er han?

Dette er vel utgangspunktet, men er også kommentarer i andre tråder som danner det fullstendige bildet:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Sylar
For et halvt års tid tilbake var det knapt en interessant klokke (...alt er relativt) på første siden på K/S. Nå begynner det å fylles litt opp med interessante objekter.(#margincall ?)
 
  • Liker
Reaksjoner: gulenissen
Men two tone Bluesey går klar av fallet? ;)
Takk, men ikke bekymre deg på mine vegne. Jeg klarer meg. Kjøpe ittn'o på krita, lærte min gamle far meg...;)
Vi med cash ser med store forventninger på det kommende ..
Tja hva kommer ? Krasj blir alt for mildt uttrykk..
Har du forslag til et uttrykt?

Interessant historie vedr. topic:
Banken min sendte ut forrige uke beskjed om at de ikke slapp inn kunder i deres lokale pga. smittefare. Bruk minibanker/nettbank var beskjed
Ringte i går og forespurte om å deponere innskudd. Du vet kontanter, men da må jeg inn i banken.
øøøh?......kontaktperson måtte konferere med en ''høvding'' over henne om jeg kunne komme inn i lokalet. Svaret var at jeg var hjertelig velkommen, jeg måtte bare avtale tidspunkt for når jeg ville komme.
Ha ha hah aha:mrgreen:
Snart er minibanker tomme, det er ''litt'' smart å ha kontanter liggende, men banken vil mer enn gjerne slippe deg inn til dem for innskudd,.... kjeltringene.
 
Redigert:
i mange bransjer hvor en norsk representant leverer et produkt importert fra utlandet, har jeg sett de setter kontraktsummen basert på en valutakurs.
Er ikke valutasikring noe denne bransjen gjør? Er vel rimelig åpenbart for en bedrift med kostnader i en valuta og inntekter i en annen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Har lest de fleste svarene i denne tråden, mange gode og interessante meninger og spådommer. Noen tror det blir en liten dupp i prisene for at de så skal øke igjen om relativt kort tid, få år for eksempel.

Selv er jeg så heldig at jeg opplevde krisen på 80 og begynnelsen av 90-tallet, som var vesentlig mer alvorlig enn den for 12 år siden, men ikke så alvorlig som krisa på 30-tallet, som de fleste ikke vet så ekstremt mye om.

Krisa på 30-tallet var meget alvorlig, og har i ettertid blitt forklart delvis med at myndighetene ikke gjorde så mye for å hjelpe til med økonomiske redningspakker.

Den krisa som nå kommer kan selvsagt vise seg å gå over relativt fort, men jeg frykter det motsatte. Det positive!? er nok at myndighetene i alle land er vilige til å gå ekstremt langt i å hjelpe, men det er jo ikke mye krutt igjen når renta allerede har vært ekstremt lav i over ti år, så etter mitt syn kan dette gå skikkelig galt.

I Norge er arbeidsledigheten visstnok allerede den verste siden 30-tallet, etter bare en uke. Det er dramatisk.

Når det gjelder priser på klokker tror jeg vi får et fall som vil være stort, og det vil vare lenge.

Jeg tror det er sunt, de siste 12 årene har vært en unaturlig situasjon, man skulle latt bankene gå konkurs i 2008, og latt markedet ordne opp selv. Hadde man gjort det hadde vi vært i en bedre situasjon i dag.

Jeg frykter den verste krisen siden 30-tallet, men håper selvsagt at jeg tar grundig feil.


Og sånn går det pga "Svartedauden 2020"...

bear market comp.jpg
 
  • Wow
Reaksjoner: Mr.Erling
Har tenkt litt de siste dagene, og har lyst til å komme med en liten redegjørelse og oppfordring.

Jeg står helt fast ved spådommen om et mer edruelig bruktmarked, hvor invistor-tendensene og ellevill verdistigning vil reduseres eller forsvinne helt. At generelt alle brukte masseproduserte klokker (som er i produksjon) skal selges til under nypris, bør etter all logikk og fornuft egentlig være regelen fremfor unntaket – og "normalen" for oss har vært i gamet en stund.

Samtidig vil jeg komme med en oppfordring om å tenke litt på det menneskelige aspektet ved det som jeg tror kommer til å skje fremover. I tillegg til sleipe invistorer og folk som har strukket økonomien for langt med lånte penger, vil den økonomiske krisen også ramme folk som etter alle mål har hatt en sunn økonomi (i alle fall vurdert inntil et par uker siden), og forsvarlig forbruk.

Ikke alle klokker som selges er klokker som ikke burde vært kjøpt i utgangspunktet. Noen av klokkene vil også være en del av flere tiltak for å gi trygghet til egen familie, for å betale regninger, huslån og mat på bordet i en tid som blir utfordrende. Husholdninger med gode og "trygge" inntekter kan brått sitte med sterkt redusert eller uten inntekt, som følge av permitteringer og et sviktende marked.

Mange av disse fortjener hverken skadefryd over fallende bruktpriser eller merkelapp som "dumme penger". Begge deler har jeg selv vært litt for ivrig etter å poengtere, og ser i etterkant at det er en ganske unyansert og lite empastisk måte å fremstille situasjonen på.

Det skal i alle fall jeg slutte med :)