Dagens vin

Liker at denne tråden har tatt seg betraktelig opp i det siste, men er enig i at det skorter litt på smaksnotater. Det kan være vanskelig i starten - jeg synes fortsatt det er det. Det er imidlertid både givende og lærerikt i det lange løp når man tvinger seg til å sette ord på det man sanser - og leser hva andre opplever når de smaker samme vin.

Personlig bruker jeg Cellar Tracker til oversikt over min relativt beskjedne beholdning mtp. lagring, drikkevindu, etc. Smaksnotatene knoter jeg ned i den litt mer lettbeinte og grafiske appen Vivino. Har en forkjærlighet for Beajoulais og new world Pinot, men gølver alt som flyter når sjansen byr seg.

Har tatt etterspørselen her etter smaksnotater på alvor, og deler derfor skjermbilder fra Vivino av 10 tilfeldig utvalgte, men minnerike vinopplevelser jeg har hatt det siste året. Skal heretter huske å dele neste gang jeg heller noe oppsiktsvekkende godt i gapet.
Screenshot_20200316-081656_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-081859_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-082057_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-082240_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-130249_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-130351_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-130515_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-130607_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-130832_Vivino.jpg
Screenshot_20200316-131104_Vivino.jpg
 
Redigert:
Takk som deler @arvidrattlaas
Smaksnoter kan virke skremmende å begi seg utpå. Men det er som med mye annet. Man må bare hoppe uti det.
Selv er jeg fortsatt en noob hva angår smaking og smaksnoter. Men jeg er oppriktig en vinelsker og synes faget er vanvittig spennende og gir meg mye glede; Men lærer noe nytt hver dag!
Når det er sagt trengs ikke smaksnoter å være en lang skildring. Bare se på notene til vår alles kjære Christer Byklum.
Denne er hentet fra hans blogg.
2016 Domaine de Chevalier
JUN 17 Ruby. Scented, blackberries, anise, spices, liquorice, minerals nose. Fresh acidity, ripe tannins, fresh, fruity, dark berries, spices, elegant and long, quite firm. 95
 
Dette var en herlig match til pastasalaten. Flott syre. Nei; fantastisk syre. Coronavirus gir kontinentale vaner.
Normalt er «kule etiketter» og/eller «kule flasker» en big no-no i min bok, men etter å ha lest ulike artikler om Barolo og Barbaresco sin mer ukjente slektning basert på Nebbiolo - så tok jeg en informert sjanse. Det lønte seg. :)

09DB5C05-3CB4-4AC0-BE7D-1DD15B271ADA.jpeg
DE1E2CD4-D441-429F-AE23-95D309003BA6.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Matsmet og chrbir
Borgogno Barbera d'Alba 2018 på dag to.
Hum... Dette er en interessant øvelse. Nå er alkoholen ikke så fremtredende. Oppleves ikke som aggressiv som i går. Det er heller frukt og bær som preger nesen. Kjølige toner av jordbær og noe overmodne røde plommer. Leskende på nebbet så absolutt.
I munnen så er den fortsatt streng. Syrlig og man kjenner garvestoffene fra skal, kjerne og stilk er fremtredende. Dette kjennes også i ettersmaken som har en medium utgang.
Jeg vil påstå at denne trenger mye luft. Gjerne dekanteres tre-fire timer før servering. Eller som nå. Bedre på dag to. Skal sies at den har stått med ny plastkork mørkt i kjøleskap over natten.
Det er fortsatt ingen stor vin. Men den var lukket og trang i går. I dag synger den med stemmen den har. Men det er nok bare en 85 poenger som muligens kan bli 86-87 med noen år i kjelleren.

15EB6400-5536-4898-8081-27841507BFEE.jpeg
 
@Edzilla
Jeg har ikke smakt Barbera d'Alba de selger her på polet, men har smakt Barbera d'Alba Superiore som de selger over grensen til 169 SEK. Det begynner dog å bli 1-2 år siden. Utifra hjemmesiden til Borgogno virker det som om den eneste forskjellen på de to vinene er at førstnevnte blir lagret på stål (70%) og slovensk eik (30%) og sistnevnte er 100% på slovensk eik. Begge i 10mnd før 6mnd på flaske.
Har du smakt Superioren? Tenkte å kjøpe med noen flasker neste gang jeg er på hytta og sammenligne med den man får kjøpt her hjemme.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Dette var en herlig match til pastasalaten. Flott syre. Nei; fantastisk syre. Coronavirus gir kontinentale vaner.
Normalt er «kule etiketter» og/eller «kule flasker» en big no-no i min bok, men etter å ha lest ulike artikler om Barolo og Barbaresco sin mer ukjente slektning basert på Nebbiolo - så tok jeg en informert sjanse. Det lønte seg. :)

Vis vedlegg 186188Vis vedlegg 186189
I min bok er vin fra Gattinara noe av det beste jeg veit...
 
Dette var en herlig match til pastasalaten. Flott syre. Nei; fantastisk syre. Coronavirus gir kontinentale vaner.
Normalt er «kule etiketter» og/eller «kule flasker» en big no-no i min bok, men etter å ha lest ulike artikler om Barolo og Barbaresco sin mer ukjente slektning basert på Nebbiolo - så tok jeg en informert sjanse. Det lønte seg. :)

En av mine gamle favoritter. De endrer seg litt fra årgang til årgang, som alle viner, men er veldig lett å kjenne igen. Fin Gattinara til blant annet kalv, sopp, nyrer (gjerne i kombinasjon), men litt for lett for en bistecca.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine og Edzilla
Veldig spennende tråd, dette.
Jeg ble minnet på en flaske vin jeg drakk i 2015, en Brunello di Montalcino, Le Potazzine Gorelli 2012.
For meg var det den første vinen jeg smakte som var virkelig god, til forskjell fra "joda, den går ned". Jeg minnes ennå klart at den gikk veldig godt til en Asiagoost jeg ble servert.
Jeg gløttet på Polet (på nett), og så at de hadde 2012-årgangen, men var utsolgt, så da ble det det de hadde, altså en 2013, så kommer den når den kommer.
Smaksnoter vet jeg ikke om jeg vil tørre å begi meg ut på, men ta det gjerne som et godt ment vintips fra en glad amatør.
 
Noen fordeler/ulemper med magnum-flasker sett bort fra at det er mer som må konsumeres i løpet av en viss periode? Greit å ha noen magnum til middagselskap o.l.

Og i forlengelsen av dette, hvordan oppbevarer dere vin som er åpnet og hvor lenge?
 
Noen fordeler/ulemper med magnum-flasker sett bort fra at det er mer som må konsumeres i løpet av en viss periode? Greit å ha noen magnum til middagselskap o.l.

Og i forlengelsen av dette, hvordan oppbevarer dere vin som er åpnet og hvor lenge?

Fordelen er at magnum lagrer innholdet bedre enn std-flasker.
Så i dette eksemplet er større desto bedre.

Hvit eller rødvin som er åpnet korker jeg igjen med en vinstopper i gummi.
Eksempelvis denne fra VP: https://www.vinmonopolet.no/vmp/Nettbutikk-kategorier/Gaveartikler-og-tilbehør/Vinstopper/p/326
Champagne korker jeg igjen med denne champagnestopperen: https://www.vinmonopolet.no/Nettbutikk-kategorier/Gaveartikler-og-tilbehør/Champagnestopper/p/328
Flasken oppbevares i kjøleskapet til dagen der på.
Rlødvin klarer seg som regel maks et par dager. Eldre viner minster frukten rimelig fort etter åpning. Yngre viner holder seg bedre.
Men bruk nese og nebb så kjenner du det selv.
Champagne holder seg overraskende godt etter åpning. Så to dager pleier å gå fint. Men mousse´n og boblene vil forsvinne etter en stund.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mavo og sunshine
Noen fordeler/ulemper med magnum-flasker sett bort fra at det er mer som må konsumeres i løpet av en viss periode? Greit å ha noen magnum til middagselskap o.l.

Og i forlengelsen av dette, hvordan oppbevarer dere vin som er åpnet og hvor lenge?
Vet jeg at den blir stående noen dager, bruker jeg denne for å pumpe ut mest mulig luft før jeg setter flasken tilbake i kjelleren. Det fungerer selvsagt ikke på musserende eller andre viner som frigjør karbondioksid.
DSC_0115.JPG
 
  • Liker
Reaksjoner: Mavo
Gode tilbakemeldinger som alltid, da går en magnum Muga Reserva 2015 på handlelisten til helgen :) For øvrig Jern-Ernas favorittprodusent.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Italienske kjøttboller, tomatbasert chunky saus, pasta og deilig Travaglini Gattinara 2016 åpnet i går. Kjøpte 6 flasker av denne i dag, samt en Nervi Gattinara 2015. Nervi’n ble kjøpt for å se om den nye eieren, Conterno, betyr de fact kvalitet - eller bare prispåslag pga. navnet Conterno.

Anyways - kos dere under Coronatiltakene.

C0F87257-D154-4ED0-BCEB-CAC5F9E1741E.jpeg
F36D7171-6E54-4C03-8000-E9E3854A0093.jpeg
 
Italienske kjøttboller, tomatbasert chunky saus, pasta og deilig Travaglini Gattinara 2016 åpnet i går. Kjøpte 6 flasker av denne i dag, samt en Nervi Gattinara 2015. Nervi’n ble kjøpt for å se om den nye eieren, Conterno, betyr de fact kvalitet - eller bare prispåslag pga. navnet Conterno.

Anyways - kos dere under Coronatiltakene.

Tja, min erfaring er at kvaliteten ikke gikk opp på langt nær så mye som prisen etter at Conterno-etikettene kom på Nervi-flaskene.

Interessant å høre hvs du synes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Tja, min erfaring er at kvaliteten ikke gikk opp på langt nær så mye som prisen etter at Conterno-etikettene kom på Nervi-flaskene.

Interessant å høre hvs du synes.
Jeg tror deg - før jeg smaker. :) Vin er subjektivt, men 56% prispåslag sammenlignet med Travaglini fra en av de beste årgangene (2016); tja - sikkert en scam.
 
Italienske kjøttboller, tomatbasert chunky saus, pasta og deilig Travaglini Gattinara 2016 åpnet i går. Kjøpte 6 flasker av denne i dag, samt en Nervi Gattinara 2015. Nervi’n ble kjøpt for å se om den nye eieren, Conterno, betyr de fact kvalitet - eller bare prispåslag pga. navnet Conterno.

Anyways - kos dere under Coronatiltakene.

Vis vedlegg 186333Vis vedlegg 186334
Jeg kjøpte 96 flasker av den før 01.01.2019.
IMG_20200317_180345.jpg