VIKTIG Slutt å være idioter!!

Status
Stengt for ytterligere svar.

Jon Henrik

Ansvarlig redaktør
Medlem
12. okt. 2007
Innlegg
6.084
Sted
Fredrikstad
Ja, overskriften er i overkant krass – men forhåpentligvis får jeg oppmerksomheten deres.

Stort sett er alt i den skjønneste orden her på Tidssonen Marked. Men etterhvert som klokker har blitt folkesport og Rolex-priser er førstesidestoff i mainstream-mediene, øker forsøkene på svindel og faenskap.

Metodene har blitt sluere og grovere: Falsk ID, infiltrering av community'et og etablering av en troverdig "front" som også kan innebære reelle handler uten kluss.

Vil du unngå å bli titusenvis av kroner fattigere uten å få noe igjen for det? Ikke drit deg ut med en lettvint "Halla, tar klokka, send meg Vipps".

Tror du kanskje du er "safe" fordi du får et telefonnummer eller kontonummer? Dessverre er det i realiten veldig langt fra dette, og det å få igjen de tusenvis av kronene du blir lurt for – ja, selv om du anmelder til Politiet så mye du bare vil.

Så mitt tips er å ta innover seg virkeligheten først som sist: Det finnes INGEN gratis lunsj, og ENHVER handel innebærer en risiko for å kunne bli lurt. Svindlere finnes både her, på Facebook-gruppene, på Finn og andre markedsplasser.

Derfor – gjør SKIKKELIG due diligence på motparten i handler!

- Få fullt navn som kan Googles og sjekkes mot tilgjengelige registre og sosiale medier.
- Få adresse og sjekk mot øvrig info.
- Få telefonnummer, test det og sjekk mot øvrig info.
- Få referanser, sjekk disse nøye og sjekk dem som gir de.

Skurrer noe? Tips admin eller moderator.

Og en ting til: Vær så snill å være forsiktig med å sende over kopi av ID – vi har dessverre sett flere tilfeller hvor dette har blitt brukt i videre svindel.
 
Redigert:
Bump!

Vær så snill folkens. Sjekk telefonnummer, få et skikkelig navn/adresse som er søkbart i Google, gjør ordentlig due diligence!

Det er egentlig ikke så jævlig vanskelig dette her.

Det er også viktig at dere tar kontakt med @lantin eller meg dersom dere opplever en selger/kjøper som mistenkelig. Slike tips blir naturligvis behandlet konfidensielt, og heller noen tips for mange enn ett for lite.
 
Redigert:
Status
Stengt for ytterligere svar.