Dagens vin

Ueiket blend av Cinsault, Syrah og Cabernet Sauvignon. God combo av mørk frukt og bær, lær og jordtoner. Medium syre og tanniner gjør denne tilgjengelig rett ut av flasken og er rett og slett bare deilig å drikke!
Ikke i nærheten av like kompleks som Aana eller «vanlige» Musar, men til 219kr synes jeg dette var ett knallkjøp.
6BF3244F-B77E-4C49-A982-885FCC110FDB.jpeg
 
årene. Denne fikk 2t luft før Entrecote til middag. Nå sitter jeg og er halvveis nedi flasken (5t siden åpning). Vinen har fått 2 år på yankee og fransk eik før 6mnd med flaskemodning. Eiken synes jeg er godt integrert med vaniljetoner som ikke er så in your face. Høy syre og mye tanniner med medium avslutning. Merker veldig lite til alkoholen. Ikke den mest komplekse vinen jeg har vært borti, men jeg må si at jeg synes dette rett og slett var veldig godt. Har drukket veldig lite Rioja opp gjennom årene, og de gangene jeg har gjort det er det enkle crianza som har blitt servert hos andre. I det siste har jeg fått nesen litt opp for dette (etter å ha drukket Lopez de Heredia i fjor sommer), og jeg gleder meg til jeg skal til Madrid i Mai. Frem til det skal jeg fortsette å utforske, og lytter gjerne til tips i 200-300kr klassen :)
EFC4F103-1D92-4D04-B7B8-4901C89482CF.jpeg
 
Spørsmål! Har fått tak i en birth year, 1989 Riesling Auslese fra JB Becker. Hva skal jeg spise til den? Har tidligere hatt veldig hell med litt eldre spätlese og spicy thai. Magisk kombo. Har lyst til å prøve dette igjen, dog litt mindre styrke denne gangen grunnet lavere reste sødme. Noen tanker rundt dette?
 
Handletur etter middag. Ville ha noen gode Rioja, så jeg endte opp med noen flasker av hver av disse tre:

Lopez de Heredia Viña Tondonia Reserva 2007
Lopez de Heredia Viña Cubillo Crianza 2010
Lopez de Heredia Viña Bosconia 2007
 
  • Liker
Reaksjoner: Pinto
Kjøpte en libaneser i dag for å nyte til biffene.
Vis vedlegg 183066

Har du noen smaksnoter å dele?
Ble vinen luftet? I såfall ble den den luftet i glasset, flasken eller karaffel, og hvor lenge?
Hvilken temperatur skjenket du vinen?
Ble flasken stående i ro lenge før korken ble trukket? Noe bunnfall?
Hva slags glasstøy ble benyttet?
Mange spørsmål. Men en slik go’bit trenger også litt ekstra oppmerksomhet.
Selv skal jeg og min bedre halvdel nyte en Ch. Chasse-Spleen 2004.
 
Kjøpte et par av denne for en stund tilbake. Usikker på matfølget til denne og hvordan man skal få nyte disse flaskene best mulig.


Vis vedlegg 183093
Kan godt drikkes alene, som en gammel madeira. Går bra til skarpe oster, gjerne blåmugg, eller desserter med valnøtter og mørk sjokolade. Har fått den servert til foie gras i Frankrike.
 
Kan godt drikkes alene, som en gammel madeira. Går bra til skarpe oster, gjerne blåmugg, eller desserter med valnøtter og mørk sjokolade. Har fått den servert til foie gras i Frankrike.
Takk. Siden sukkerinnholdet er såpass høyt vil jeg tro man kan splitte en flaske over litt lengre tid, som en søt sherry - 1-2 måneder etter åpning? Ser madeira kan holde seg 3-5 år i åpnet men korket flaske.
 
Takk. Siden sukkerinnholdet er såpass høyt vil jeg tro man kan splitte en flaske over litt lengre tid, som en søt sherry - 1-2 måneder etter åpning? Ser madeira kan holde seg 3-5 år i åpnet men korket flaske.
Jeg har hatt en åpnet flaske (1976?) stående i en kjølig bod i 4-5 måneder uten problem, men det er jo ikke sikkert den varer så lenge.:)
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine
Kan godt drikkes alene, som en gammel madeira. Går bra til skarpe oster, gjerne blåmugg, eller desserter med valnøtter og mørk sjokolade. Har fått den servert til foie gras i Frankrike.

Støttes!
Med colston bassett stilton er den formidabel.
Enkelt fortalt; Så går trenger den fett og salt.
 
  • Liker
Reaksjoner: sunshine