Farer watches - britisk design med sveitsisk håndverk

Medlem
15. jan. 2016
Innlegg
1.188
Sted
Oslo
I forbindelse med søk etter en ny modell av typen "super compressor", kom jeg over et merke som het Farer. Dette er et typisk boutique merke, hvor markedsføring og salg i hovedsak gjøres på nettet.

Farer har sin base i Stor-Britannia, hvor fire venner dannet sitt foretak i 2015. Markedsideen var rimelige ur men av god kvalitet. De ønsket å ha noe særegent men likevel beholde klassiske elementer.

Farer betyr rett og slett en reisende, som oppdager, utforsker og sjøfarer. Dette gjenspeiles også i mange av modell navnene.

I utgangspunktet var jeg nysgjerrig på Farer sin Aqua Compressor, men etter hvert falt interessen på en automatisk chronograph de hadde. Høsten 2019 dukket det opp en ny chronograph, mekanisk og manuelt opptrekk. Da var det gjort.

Etter noe frem og tilbake, - masse annet som har prioritet i økonomien, så ble det til slutt rom til et nytt ur. Valget ble modellen Chronograph Sport Moritz. Denne var for meg den med mest "lettlest" skive, - alderen har tatt falkeblikket....

Typisk for Farer, er bruk av sterke farger på enten viser(ere) eller skive. Vi snakker rødt, gult, brunt, pastellgrønt og tilsvarende. Dette er nok ikke noe som faller alle i smak. Det virker som om det er sterke meninger for eller mot. I tillegg har kronen enten hel utførelse i bronse eller bronse innlagt.

På mitt ur er det kun sekundviseren som har fått en distinkt farge, pastellgrønt. Skiven har tre subdials, for sekund, minutter og timer. På bezelen er det tachymeter, for utregning av fart. Bezelen er fast.

Kassen er ifølge produsenten 41mm stor (men fremstår mye større) og lengde fra horn til horn, 44mm. Lug er 20mm. Utseendemessig hadde nok 22mm lug passet bedre til kassen. Kassen er laget i 316 stål, så intet spesielt der.

Urverket er levert av Sellita og bygger på modellen SW500, som er en klone av den velkjente arbeidshesten fra Valjoux - 7750. Farer har fått bygd om verket til manuelt opptrekk og i utførelsen élaboré - SW510BH. Gangreserven er på 58 timer når uret er trukket helt opp.

Urkassen er forseggjort i børstet utførelse. Krone med myk og fin skrumotstand på opptrekk. Trykknappene er noe harde, spesielt start knappen. Nå har jeg ikke mye sammenligningsgrunnlag, så.mulig dette er innenfor.

På baksiden er det "vindu" inn mot urverket. I utgangspunktet er ikke dette noe jeg vektlegger mye. Farer har likevel sørget for å pynte verket - slik at det estetiske er ivaretatt.

Et moment jeg likte godt, er at uret er godkjent for 10ATM eller 100m. Mange chronographer ligger ofte på 50m eller stusselige 30m. Sistnevnte er en dealbreaker for meg. Da jeg er i overkant glad i sol og sjø, så må uret kunne tåle et dykk i vannet uten at det er krise.

Prisen på uret er 1.850 Euro. Noen vil nok hevde at dette er mye. Etter mitt syn er dette en god pris, dersom man tar utgangspunktet i lignende ur. Farer har forøvrig svært gode skussmål hos kjennere og fagfolk.

Når jeg bestilte mitt ur på Farer sin nettside, var forsendelsen oppgitt som gratis. Den ble likevel effektuert samme ettermiddag med DHL-express og på døren dagen etter i Asker! I tillegg sørget Farer for fortløpende oppdatering pr e-post.

Fra Farer sin nettside;
SPECIFICATIONS
CASE
41mm diameter, 11mm depth, 12.9mm depth including domed crystal, 44mm lug to lug, 31mm dial aperture, serial numbered.
MATERIAL
316L high grade stainless steel.
FINISH
Circular brushed top, horizontal brushed side, highly polished back.
BEZEL
Brushed 316L stainless steel external fixed bezel with engraved 0-60 bezel and infilled markings.
DIAL
Matte black main dial plate solid formed blocks of Super-LumiNova applied numerals and markers with white and mint green markings to debossed sub-dials with domed effect big-eye sub-dial at 3.
HANDS
Polished steel outlined Super-LumiNova infill, dauphine style hour/minute hands, brilliant white sub-dial point hands, with mini dauphine style hand to big-eye sub-dial.
CROWN
Straight solid stainless steel, machined bronze inset cap featuring embossed Farer ‘A'.
PUSHERS
Capped recessed buttons in polished 316L stainless steel.
GLASS
Anti-reflective box cased sapphire crystal, flat sapphire exhibition glass on rear.
STRAP
Barenia bridle leather, sports perforated, 316L stainless steel buckle fastening.
LUG
20mm
WATER RESISTANT
10ATM

+
Kvalitet
Eget design
Pris
Service fra produsent
Garanti - 60 måneder på urverk


÷
Boutique brand
Bruktverdien


I sum et ur for de som søker noe annerledes av god kvalitet og hvor flipping er uaktuelt.

20200118_161846.jpg

Lettlest chronograph. Minner litt om Longines sin "Big eye"

20200117_123701.jpg

"Store" 41mm - mitt håndledd er ca 17.5 cm

20200116_181348.jpg

Ligger godt på hånden. Høyde 12.9mm

20200116_181419.jpg

Solid boks av MDF - presset tremasse.

20200116_181405.jpg

Grei forpakning. Papirer ligger under uret i en egen nedsenket lomme.

20200116_181451.jpg

Hyggelig melding.

Nettadressen til Farer;
https://eur.farer.com/
 
Farer er kule greier. De er et av få microbrands som lager noe helt eget og gjenkjennelig fra modell til modell. I tillegg virker de som skikkelige karer.

Din var skikkelig sprek.


Lars
 
Farer er kule greier. De er et av få microbrands som lager noe helt eget og gjenkjennelig fra modell til modell. I tillegg virker de som skikkelige karer.

Din var skikkelig sprek.


Lars
Takk Lars. Jeg er enig - de har brukt mer tid enn andre nykommere på design og egenart. Jeg verdsetter dette og således er de ikke kun ute etter å "selge mest mulig" IMO.
 
Gratulerer med flott kronograf! Leste en artikkel om merket i WatchJournal (eller var det Wristwatch magazine? Skal lete i bladbunken nå!) for en stund siden, de lager mye flott!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Grattis med flott klokke!

Liker mange av designene deres, kanskje spesielt "Cobb" kronografen. Bonus points: til forskjell fra store fabrikanter som f.eks Omega evner de å opplyse lug-to-lug dimensjonene på nettsidene sine!
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Grattis med flott klokke!

Liker mange av designene deres, kanskje spesielt "Cobb" kronografen. Bonus points: til forskjell fra store fabrikanter som f.eks Omega evner de å opplyse lug-to-lug dimensjonene på nettsidene sine!
Takker @speedieThomas
Jeg holdt på å "pull the trigger" på Segrave.
Men er svak for manuelt opptrekk - og det gjør kassen slankere med et vintage preg.
 
Grattis med flott klokke @Mr Davis .
Jeg har selv en Hudson fra samme merke. Liker også manuelt opptrekk, og ble sjarmert av både størrelsen og den slanke profilen. Men, den jeg har tåler ikke vann, og det er også for meg en deal breaker. Annenhåndsverdien /-interessen er jeg, som deg, litt spent på. Da jeg la den ut i fjor høst var det kun laber interesse. Nå ser jeg an litt, også får jeg kanskje en anledning tiø å brule den etter hvert..

Forhåpentligvis blir merket bedre kjent gjennom slike flotte brukeranmeldelser som denne, for det hadde vært moro å se flere av de kule modellene de har i dagens-tråden!
 
  • Liker
Reaksjoner: netrom71 og Mr Davis
Grattis med flott klokke @Mr Davis .
Jeg har selv en Hudson fra samme merke. Liker også manuelt opptrekk, og ble sjarmert av både størrelsen og den slanke profilen. Men, den jeg har tåler ikke vann, og det er også for meg en deal breaker. Annenhåndsverdien /-interessen er jeg, som deg, litt spent på. Da jeg la den ut i fjor høst var det kun laber interesse. Nå ser jeg an litt, også får jeg kanskje en anledning tiø å brule den etter hvert..

Forhåpentligvis blir merket bedre kjent gjennom slike flotte brukeranmeldelser som denne, for det hadde vært moro å se flere av de kule modellene de har i dagens-tråden!
Takk for hyggelig tilbakemelding @Readerfly
De har iallefall kommet langt ift starten og dekker nå et bredt spekter av type ur. Forhåpentligvis klarer de å fortsette en god balanse mellom pris og kvalitet.
 
Jeg må si at det jeg liker best med disse er den knalle fravene. Det er beviste valg med kontraster og ingen redsler for å være for knall.
Dette gir en stil og særpreg!

Og fargevalget er bra

8
 
  • Liker
Reaksjoner: Mr Davis
Fortsatt en favoritt til daglig bruk. Mitt eneste ankepunkt er kassestørrelsen. Hadde gjerne sett at den var "litt mindre" - 39mm hadde vært midt i blinken.

Men godt mulig jeg må venne meg til ur med litt størrelse igjen.

20200214_131217.jpg

Sport Chronograph Moritz.