Kabinkoffert

Jeg har brukt Keepall 55 med bandolier de siste årene og er forsåvidt happy med den. Den har veldig god plass og er grei å ha på helgeturer, men kan bli tung å bære i lengre perioder. Utseendet trumfer det praktiske her imo.

Vis vedlegg 107224Jeg har begynt å sikle på Rimowa selv, men har ikke satt meg inn i hvilken jeg skal ha enda. Utover robusthet og 4 hjul er det viktig at den er fet, så tar imot tips
Rimowa har nylig endret hele kolleksjonen sin, og har gått betraktelig ned på antall modeller og størrelser - samtidig som prisen har gått opp etter at de ble kjøpt opp av LV. Hjemmesiden deres har en ok oversikt.

Jeg tror jeg kommer til å etterhvert kjøpe noe fra Essential-kolleksjonen som innsjekk (som nevnt et par innlegg over så gikk min Classic Flight føyken nylig).

Men om det er kabinkoffert du skal ha er jo sjansen for skader mindre. Ville kanskje vurdert Classic til det formålet. Sitter mye historie i den modellen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Mulliner og kvamsky
Jeg mener også at kvaliteten på aluminiumskoffertene dessverre ikke lengre står til prisen. Litt av sjarmen er litt bulker og skraper, men til prisen på 8000,- og oppover på alu-modellene holder det ikke på innsjekket i alle fall. Jeg kommer til å bytte min alu mot noe annet nå.
Livstidsgaranti? Mener at garantien er på 5 år?

Åh, da misforstod jeg! Ser også nå at det kun er 5 år. Trodde det var en slags Victorinox-garanti som at det bare var å sende inn.
 
De nye Rimowa-modellene i aluminium har en dramatisk mangel, og det er at de mangler add-a-bag-holderen. Det er kanskje en av de mer praktiske aspektene på min svære Topas, og skulle jeg hatt ny kabinkoffert hadde jeg også aktivt lett etter dette. Savner det på min nåværende kabinkoffert, en Samsonite Pro-DLX 4.

Rimowa i aluminium er og blir relativt irrasjonelt. Høy vekt ift. kapasitet, og de er objektivt upraktiske som kabinkoffert om man ikke har med en ryggsekk eller skulderveske, men kulhetsfaktoren er vanskelig å slå.
 
Ta-dam! Den kom i dag! Kvaliteten virker særdeles bra! Men jeg loka da jeg skulle stille inn kode, og klarte å glemme den på en tilfeldig. Heldigvis er sånne TSA007-låser bare å dirke opp med en binders.

Hva jeg kan si sånn umiddelbart: de fleste delene (til og med de som ser ut til å være plast), er faktisk metall (bortsett fra håndtak). Dette er fint, men det gjør jo kofferten litt tung. Hjulene virker stødige og fine, ja hele kofferten virker utrolig stødig. Det rare er at det står Made by Runmi Germany inni, og at de selger en tilsvarende koffert under det merket. Er dette et slags gråmarkedsprodukt, tro?

Ikke mine bilder, men akkurat samme koffert og samme utseende. Alt i alt veldig fornøyd uten å knuse banken som dem sier!

xiaomi-20-aluminum-suitcase.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro

...Og her er en idiotisk test hvor de prøver å sprenge den (annen finish, samme modell). Idiotisk test til side, den virker utrolig solid!
 
Ta-dam! Den kom i dag! Kvaliteten virker særdeles bra! Men jeg loka da jeg skulle stille inn kode, og klarte å glemme den på en tilfeldig. Heldigvis er sånne TSA007-låser bare å dirke opp med en binders.

Hva jeg kan si sånn umiddelbart: de fleste delene (til og med de som ser ut til å være plast), er faktisk metall (bortsett fra håndtak). Dette er fint, men det gjør jo kofferten litt tung. Hjulene virker stødige og fine, ja hele kofferten virker utrolig stødig. Det rare er at det står Made by Runmi Germany inni, og at de selger en tilsvarende koffert under det merket. Er dette et slags gråmarkedsprodukt, tro?

Ikke mine bilder, men akkurat samme koffert og samme utseende. Alt i alt veldig fornøyd uten å knuse banken som dem sier!

xiaomi-20-aluminum-suitcase.jpg
Hva er vekten på kofferten?
 
Her er min Rimowa Classic S kabinkoffert som ankom i dag, den er fra den nye kolleksjonen til Rimowa. Måler 55 40 20, 33 liter og veier 4.2 kilo. Den kostet altfor mye, ca 6500 kroner levert. Sjekket Ebay noen uker for å se om det var noe pent brukt men det var dårlig utvalg.

Greit, kan få mye billigere kofferter som fungerer (nesten) like bra, men har i flere år siklet på en slik så jeg slo til, regner med at den skal vare i flere tiår...!

Jeg vurderte denne opp mot Topas, så på disse i en butikk i Schipol for et par uker siden og så meg ut Classic S modellen, først og fremst fordi den har håndtak i lær noe jeg ser på som et stort pluss, Topas har plasthåndtak. Mange sier at låsene på Topas er bedre, men etter å ha sett på de og vurdert begge valgte jeg likevel denne.

Det finnes altså etter det jeg har funnet ut tre modeller av Rimowa kabinkoffert i aluminium:

Classic S som er den modellen jeg kjøpte: 55 40 20, 33 liter og 4.2 kg
Classic 55 40 23, 35 liter og 4.2 kg
Topas som har bedre låser, plasthåndtak, 55 40 23, 34 liter, går ut fra at den er mer solid bygget siden vekten er 4.8 kg


Ser fantastisk ut og angrer ikke selv om den koster flesk, jeg må legge til at det står Made in Germany inni, noe som ikke akkurat er negativt, kvalitetsfølelsen er den desidert høyeste jeg noengang har opplevd på en koffert, som en Rolex på hjul....


tkqkC1i.jpg
 
Redigert:
Her er min Rimowa Classic S kabinkoffert som ankom i dag, den er fra den nye kolleksjonen til Rimowa. Måler 55 40 20, 33 liter og veier 4.2 kilo. Den kostet altfor mye, ca 6500 kroner levert. Sjekket Ebay noen uker for å se om det var noe pent brukt men det var dårlig utvalg.

Greit, kan få mye billigere kofferter som fungerer (nesten) like bra, men har i flere år siklet på en slik så jeg slo til, regner med at den skal vare i flere tiår...!

Jeg vurderte denne opp mot Topas, så på disse i en butikk i Schipol for et par uker siden og så meg ut Classic S modellen, først og fremst fordi den har håndtak i lær noe jeg ser på som et stort pluss, Topas har plasthåndtak. Mange sier at låsene på Topas er bedre, men etter å ha sett på de og vurdert begge valgte jeg likevel denne.

Det finnes altså etter det jeg har funnet ut tre modeller av Rimowa kabinkoffert i aluminium:

Classic S som er den modellen jeg kjøpte: 55 40 20, 33 liter og 4.2 kg
Classic 55 40 23, 35 liter og 4.2 kg
Topas som har bedre låser, plasthåndtak, 55 40 23, 34 liter, går ut fra at den er mer solid bygget siden vekten er 4.8 kg


Ser fantastisk ut og angrer ikke selv om den koster flesk, jeg må legge til at det står Made in Germany inni, noe som ikke akkurat er negativt, kvalitetsfølelsen er den desidert høyeste jeg noengang har opplevd på en koffert, som en Rolex på hjul....


tkqkC1i.jpg
Først og fremst, gratulerer med ny Rimowa! Håper du får mye glede av den.

Jeg har hatt 2 stk. Classic Flight fra den forrige kolleksjonen, på under 2 år. Begge har blitt ødelagt. Dette var riktignok innsjekkingsmodeller, men jeg synes kvaliteten har blitt dårligere de siste årene. Etter oppkjøpet til LV har jo også prisene gjort et byks, om kvaliteten står i stil med prisen blir spennende å se. Nå har vel du kabinstørrelse, som blir skjermet for den værste behandlingen. Når det er sagt, så er planen å bruke erstatningspengene på en Rimowa, men det blir ikke i aluminium denne gang :)
 
Enig i det, det ser ikke ut som aluminium er det rette materialet på innsjekk da det som kjent er lite elastisk og det blir fort store bulker, nagler som kan sprette opp, ramma som kan bli skjev etc.

Kjøpte den aller minste modellen for å forsøke å unngå å bli tvunget til å sjekke den inn. Kommer nok til å forsøke å krangle meg til å få den inn i kabinen så langt det er mulig...
 
Aluminium er perfekt for innsjekket bagasje. Alle bulkene, skrapene og klistremerkene forteller en historie.

5476766988_ebe2386422.jpg
Kunne ikke vært mer enig, men når den går til skogen etter å ha blitt mishandlet av stuerne, så forsvinner jo poenget med å bygge opp sjarm. Kofferten kommer liksom ikke til det stadiet..
 
Nå er kanskje ikke Wenger tidenes mest fancy kofferter, men de har en meget anvendelig modell som jeg skulle hatt. Noen som vet om norske forhandlere som fører Wenger?
 
Vurderer en Rimowa Cabin, men med egenvekt på 4,5kg - og SAS sin vektbegrensing på 8kg, så er jo ikke 3,5kg til innhold noe særlig praktisk.
 
Vurderer en Rimowa Cabin, men med egenvekt på 4,5kg - og SAS sin vektbegrensing på 8kg, så er jo ikke 3,5kg til innhold noe særlig praktisk.

Jeg vurderte det samme - de er jo veldig kule! Endte med Samsonite Lite Cube DLX, av vektmessige hensyn. Veldig lett, mye plass, lett å rulle. Veldig fornøyd!
 
Her er min Rimowa Classic S kabinkoffert som ankom i dag, den er fra den nye kolleksjonen til Rimowa. Måler 55 40 20, 33 liter og veier 4.2 kilo. Den kostet altfor mye, ca 6500 kroner levert. Sjekket Ebay noen uker for å se om det var noe pent brukt men det var dårlig utvalg.

Greit, kan få mye billigere kofferter som fungerer (nesten) like bra, men har i flere år siklet på en slik så jeg slo til, regner med at den skal vare i flere tiår...!

Jeg vurderte denne opp mot Topas, så på disse i en butikk i Schipol for et par uker siden og så meg ut Classic S modellen, først og fremst fordi den har håndtak i lær noe jeg ser på som et stort pluss, Topas har plasthåndtak. Mange sier at låsene på Topas er bedre, men etter å ha sett på de og vurdert begge valgte jeg likevel denne.

Det finnes altså etter det jeg har funnet ut tre modeller av Rimowa kabinkoffert i aluminium:

Classic S som er den modellen jeg kjøpte: 55 40 20, 33 liter og 4.2 kg
Classic 55 40 23, 35 liter og 4.2 kg
Topas som har bedre låser, plasthåndtak, 55 40 23, 34 liter, går ut fra at den er mer solid bygget siden vekten er 4.8 kg


Ser fantastisk ut og angrer ikke selv om den koster flesk, jeg må legge til at det står Made in Germany inni, noe som ikke akkurat er negativt, kvalitetsfølelsen er den desidert høyeste jeg noengang har opplevd på en koffert, som en Rolex på hjul....


tkqkC1i.jpg

Tenkte å skrive litt om kofferten etter at den nå har vært i bruk i et år, har brukt den en god del på helgeturer og lengre turer men har faktisk klart å unngått innsjekking så langt. Så kofferten ser ut som den dagen den ble kjøpt, vel har sikkert fått noen småriper men ikke som man legger merke til.

Mange reagerer på vekten som er 4.2 kilo, har personlig ikke hatt noe problem med vekten i det hele tatt. Har fyllt den helt opp slik at den må presses igjen men har ikke opplevd at vekten er spesielt høy.

Må si at bare å bruke denne kofferten gir stor glede, veldig presis lukking, låsene har fungert uten problemer og den ruller veldig lett, mye lettere å ha med å gjøre enn de gamle billigere koffertene jeg har brukt før.

Så summa summarum var kjøpet av denne kofferten en kjempesuksess, og anbefales på det sterkeste.