Den Digre Vedfyrt Pizzaovn-Tråden

Vi har fått en pizzaovn med huset vi kjøpte. Kunne tenke meg å prøve den, men den trenger noe vedlikehold. Den smuldrer litt opp innvendig - både gulvet inni der man fyrer opp i tillegg til en rad røde murstein ytterst.


Noen som har erfaring med reparasjon/vedlikehold av slike ovner? Evt tips om hvem som kan sånt?


Kan man bare pelle bort det løse og lage nytt gulv inni med ildfast mørtel?
 
Takk for tips ang Roccbox @magstu - bestilte umiddelbart.

Et lite tips; Regulatoren som fulgte med passet ikke en vanlig norsk gassflaske, så jeg endte med å bytte over slange og regulator fra Weberen til Roccboxen for å få fyr under første oppfyring. Jeg ble anbefalt regulatoren under som passer norske flasker og gir litt mer futt slik at man kommer opp i varme litt raskere, så jeg har bestilt en slik. Enkelte kjører 50mbar-regulatorer også veit jeg.

https://www.flowtech.as/meny/regulatorer/lavtrykk/regulator-igt-30mbar-click-on-manometer
 
Gled deg, @teknor. Andre gang i dag, og det kommer seg stadig selv om jeg fortsatt svir kanten litt. Må prøve å få bestilt noe bra mel fra oluf.no og se hvilke utslag det har. Plain margherita i dag, pluss en med nduja.

IMG_20190530_195022.jpg
 
Ikke fått somlet meg til å teste ved enda, men det skal testes i løpet av sommeren selv om jeg ser at folk i stor grad sverger til gass for å holde den høye temperaturen jevn.
 
Ikke fått somlet meg til å teste ved enda, men det skal testes i løpet av sommeren selv om jeg ser at folk i stor grad sverger til gass for å holde den høye temperaturen jevn.

Hei, takk for innlegg. Hva kom den på ferdig levert inkl mva? Blei litt sugen på den, fint å bruke ute på terrassen. Brukt pizzastål lenge, har kontroll på deigen. Men vil ha mer varme.. :)
 
Hei, takk for innlegg. Hva kom den på ferdig levert inkl mva? Blei litt sugen på den, fint å bruke ute på terrassen. Brukt pizzastål lenge, har kontroll på deigen. Men vil ha mer varme.. :)

Lurer på om det landet like nord for 6500,- med moms og tollgebyr. Jeg er fortsatt strålende fornøyd, og det er stort community på facebook ("Gozney community") hvor det stadig postes oppskrifter og lignende, samt at Gozney produserer en del content selv som publiseres på YouTube-kanalen deres. :)
 
Fikk låne en enkel UUNI for å teste konseptet med pizzaovn. Første runde kan anses som fullstendig fjasko. Oppdaget en ny mørk side ved meg selv idet jeg så meg selv flyndre en halvstekt pizza ca 15 meter.

Runde to ble bedre.
Vis vedlegg 156259
Testet denne i helgen selv. Helt rått! Fant ut at trikset er å ikke mate for mye pellets med en gang slik at man får skikkelig fyr og varme i ovnen. Når det er først blir varmt blir det veldig varmt. Kjørte ca 30 sekunders intervaller før jeg tok den ut og snudde den raskt og så inn igjen for nye 30 sekunder. 3-4 slike runder så var den perfekt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ompalompa og natu86
Ikke helt på tema, men nært. Det ble en gassdrevet Ooni Koda som lett lar seg flytte på, samt kan brukes på kjøkkenet i den kalde årstide. Tror dette blir bra.

Grattis! Monitorerer du karbonmonoksid-nivået når du kjører den inne? Veit at en del ikke bruker ovnene sine inne grunnet CO, mens andre gjør det både med og uten monitorering (men god lufting later til å være er en gjenganger).
 
Grattis! Monitorerer du karbonmonoksid-nivået når du kjører den inne? Veit at en del ikke bruker ovnene sine inne grunnet CO, mens andre gjør det både med og uten monitorering (men god lufting later til å være er en gjenganger).
Jeg har ingen monitorering, men Ooni stående rett under kjøkkenviften og kjører den på full spiker samt lufter med vindu/dør når behovet er der. Det blir ganske raskt luktende pizzeria i huset og det i seg selv tvinger frem lufting. Har så langt brukt ovenen tre ganger á 6 pizza og ikke opplevd dette som noe problem, men absolutt verdt å ha i bakhodet.
 
Bruker en uuni 3 (de har bytta navn til ooni nå)
 

Vedlegg

  • 20191202_192231.jpg
    20191202_192231.jpg
    99,7 KB · Visninger: 0
  • IMG_20180813_173805_865.jpg
    IMG_20180813_173805_865.jpg
    287 KB · Visninger: 0
  • IMG_20180708_163141_185.jpg
    IMG_20180708_163141_185.jpg
    199,5 KB · Visninger: 0
  • 20180619_173859_HDR.jpg
    20180619_173859_HDR.jpg
    73,1 KB · Visninger: 0
  • received_2262486950467081.jpeg
    received_2262486950467081.jpeg
    215,3 KB · Visninger: 0
Innser at jeg må kjøpe en sånn. Pizza Dragon holder ikke i lengden... (Til tross for helt ok resultat).