Min klokkereise så langt

Medlem
4. okt. 2014
Innlegg
210
Hei forumet!
Jeg har vært litt av og på her, men siden jeg liker godt å lese tråder som tar for seg folks utvikling i denne hobbyen tenkte jeg det var på høy tid å bidra med min egen.

Den første klokka jeg fikk var en svart Casio. Med denne lærte jeg klokka, og brukte den til å komme tidsnok til skolen, etc.
Jeg brukte den gjennom barneskolen og mer sporadisk på ungdomsskolen.
Uten å være helt sikker på modell mener jeg den så slik ut, bortsett fra at skiven var helt svart uten røde prikker.

172756



Til konfirmasjonen i 1996 fikk jeg en Seiko Quartz Chronograph i stål. Igjen er jeg usikker på nøyaktig modell.
Det jeg husker var at safirglasset fikk seg ei kraftig ripe den første uka, og før året var gått hadde jeg også røket lenka da den hang fast i en stålkant da jeg klatret på en gammel bunker.
Jeg var veldig stolt da jeg fikk den, men det gikk fort over. Den så ca slik ut:
172708


Da jeg var 15-17 år hadde jeg lyst til å gå med klokke igjen og dro til urmaker for å få Seikoen reparert.
Der så jeg en Citizen ekodrive i titan som jeg likte veldig godt. Uten at jeg husker detaljene 100% mener jeg at jeg byttet Seikoen i en slik, pluss noe mellomlegg.

172709


Den ser jo helt for jævlig ut, noe av rasjonaliseringen min bak dette var at jeg aldri kom til å trenge nytt batteri, og at lenken var skuddsikker. Det første stemmer, men lenken røk etter kort tid (leddene som binder titandelene sammen er fremdeles lagd av stål). Budsjettet mitt var lavt og å reparere lenken ble for dyrt. Den endte i en skuff. Dette var rundt 1996-97 og jeg fikk min første mobiltelefon med klokke. Det førte til at jeg gikk mange år uten armbåndsur.

I 2014 syns dama mi jeg burde få meg klokke. Vi gjorde endel research og landet på denne, en brukt nittitalls CWC Chronograph
172721

Jeg likte klokkens utseende og historien bak CWC. Den måtte trekkes opp hver dag og siden det var en kronograf kunne jeg lett ta tiden på mange ting


Det jeg ikke hadde tenkt så mye på, var at jeg har ganske store håndledd. Og siden CWCen er 38mm, ble den litt liten. Jeg brydde meg ikke så mye om det og brukte denne hver dag i rundt tre år. Det eneste som var litt irriterende var fixed lugs, noe som gjorde det vanskelig/umulig å bruke noe annet enn NATOremmer.

172722


min personlige økonomi ble langsomt bedre, og jeg begynte å se meg rundt etter andre ur. Jeg har alltid vært opptatt av romfart og romfartshistorie, og da jeg fant ut at astronautene brukte Omega Speedmaster ble dette et stort mål.
Opprinnelig tenkte jeg å kjøpe en brukt ny modell, og jeg brukte mye tid på internett for å gjøre research og for å se etter et tilbud jeg kunne slå til på.
Det var i denne perioden jeg ble medlem her på tidssonen og diverse andre klokkeforum.

Da Speedy Tuesday 1 ble annonsert var jeg online og slo til på muligheten jeg fikk til å skaffe meg en. Jeg hadde opp til da aldri sett en Speedmaster live, og ikke hatt en på armen. Siden det var en stund mellom bestilling og betaling var det ikke noe stress, men mens jeg ventet ble jeg mer og mer sikker på at dette var noe jeg ville ha og bruke penger på.

172723


Dette var et stort vendepunkt for meg i denne hobbyen, jeg følte at jeg hadde kommet "hjem". Jeg jobber til vanlig mye med foto og begynte å ta en hel del bilder av dette uret i ulike situasjoner og konstellasjoner, som jeg delte på facebookgruppen "SpeedyTuesday".

Da Speedy Tuesday II ble annonsert var jeg også på ballen. Jeg sikret meg et ur, og denne gangen fikk jeg også sagt ifra til svogeren min som også fikset en plass på listen.
172724


Selv om uret er svært fotogent så var det ikke helt min greie. Jeg ble mer og mer opptatt av vintage-siden av Omega Speedmaster. Selv om jeg likte mye med Speedy Tuesday II så fikk jeg aldri taket på hele Ultraman-greia, alle de orange detaljene og "blobben" i den ene subdialen.
Mens Speedy Tuesday 1 både har applied logo og gammel font, er Speedy Tuesday 2 mye nærmere vintage i stilen, både med DON bezel og faux lume.
Dette ble en stor øyeåpner for hva som gjorde Speedy Tuesday 1 så bra, og samtidig hva som kan være attraktivt med vintage.

I denne perioden kjøpte jeg også endel andre ur i lavere prisklasser, som jeg bruker på ferie og når jeg skal bade.
172734

Swatch Sistem 51 Hodinkee 1 og 2

172735

Seiko Turtle Save the Ocean.

Og et par andre ur:

172752


172755

Disse er på rimelig begrenset rotasjon.



Da jeg omsider kom meg på instagram (@plywoodemoji) ble jeg dratt dypere inn i hobbyen. Det jeg så var at gamle ur appellerer mer til meg.
Jeg ble intervjuet av Fratello Watches for deres ukentlige Speedy Tuesday feature:
(link: https://www.fratellowatches.com/conversation-with-speedmaster-space-and-lego-fan/ )

Dette gjorde at jeg fikk flere kontakter og et større nettverk. Jeg begynte å se meg om etter eldre ur, men klarte ikke å rasjonalisere å kjøpe en tredje Speedmaster.
Da kom jeg frem til at jeg burde selge ST2, og i løpet av kort tid solgte jeg den til en kompis på facebook.
Samtidig fant jeg en (i mine øyne) nydelig 145.022-69 på instagram og fikk tilslag på den.

172730


Selger googlet selvfølgelig navnet mitt og fant ut hvem jeg var. Han var en stor fan av streetart og foreslo å dra fra Sveits til Berlin hvor jeg bor for å overlevere uret, mot at jeg ga ham en guidet tur og viste ham hva Berlin har å tilby hva kommer til streetart.
Selvfølgelig slo jeg til på dette, og det ble en super dag. Samme dag kom kjøperen av min SpeedyTuesday2 så det ble nesten en miniGTG.
Tråd fra selger på Omegaforums her: https://omegaforums.net/threads/a-v...f-street-art-and-an-amazing-experience.90939/

Dette er for meg den perfekte balansen mellom hva som er fett og hva jeg tør å gå med hver dag. Det finnes kulere måneklokker men i god tilstand er de for dyre så jeg blir redd for å skrape dem ved daglig bruk.

Etter dette kjøpet har jeg brukt uret hver dag og hatt det som plommen i egget. Jeg tenkte smart for meg selv at jeg hadde nådd målene og aldri trengte å kjøpe et ur til.

Helt til i forrige uke, da jeg slentret forbi en butikk i Charlottenburg.
De hadde mye fint til salgs, men tildels overpriset. Jeg så en Bulova liggende i boksen sin, og den så veldig bra ut. Jeg visste veldig lite om disse urene så jeg dro hjem for å gjøre research. Brukte sikkert fem timer på nettet og likte både informasjonen jeg fant og det generelle prisnivået.
Innehaveren hadde endel CWC-ur og sa han alltid så etter en handel, så dagen etter troppet jeg opp med min CWC som jeg aldri bruker lenger. Vi hadde en lang fin klokkeprat og han endte opp med å tilby meg en god deal. Så nå sitter jeg med ei ny (for meg) klokke igjen en 1964 Bulova Accutron Astronaut.
Siden denne også har mye å gjøre med romfart og astronauter, og samtidig er et spennende urverkhistorisk sidespor, er jeg svært fornøyd med nyanskaffelsen.

172732


Den er selvfølgelig litt for liten men det driter vi i.
172733


Det er i mine øyne et ur med perfekt patina og en rik historie. Mennene dette uret ble lagd for fløy spionfly og små blikkbokser i verdensrommet, og jeg syns den går perfekt i tospann med den gamle speedmasteren min.

172736


Jeg er alltid glad for tilbakemeldinger og innspill på denne tråden.
Hva som er i gjære i fremtiden er ikke godt å si, men jeg sikler både på Rolex pepsi GMT, Submariner uten dato og et godt eksemplar av en Speedmaster 105.012.
Men det er endel andre, og viktigere, ting som bør være på plass før jeg drar i avtrekkeren på noe slikt.
 
Redigert:
Variert reise og spennende historie - takk som deler! Lett å forstå din fascinasjon for vintage Speedmaster!
 
  • Liker
Reaksjoner: slobben
Takk for alle gode tilbakemeldinger! Jeg føler dette er en fin plass hvor man kan dele ting uten filter.
 
Hva har skjedd siden sist?
Jeg har hatt lange perioder hvor jeg har vært helt "av" alt av sosiale medier, hjemmesider og forum hva klokker angår. Er veldig fornøyd med klokkene jeg har i rotasjon, bruker og nyter klokkene mine hver dag.
Så, en stund før bursdagen min, spør dama om hva slags klokker jeg ønsker meg, liker etc. Jeg nevner en gammel flamme, Seiko Pogue, noe som utløser et uforutsett ras av research og en gjenoppfrisket interesse for klokketitting på internett.
Hun ender opp med å kjøpe en god gammel 6139-6005 som jeg har gått med stort sett hver dag siden da. Den kom med originalt armbånd men det var litt lite så jeg kjøpte et nytt fra Uncle Seiko som gjør jobben.


C29EFF7F-C6CE-468A-8761-CF8037F8D606.jpg