Servicepriser Rolex

Medlem
28. jan. 2013
Innlegg
122
Hvor mye er det vanlig at service varierer i pris og tid for å gjøre jobben?
Jeg har fått tilbud fra to kjente urmakere. Gjelder en GMT Master.
Den ene skal ha xxxx kr, og det inkluderer moms og servicedeler. Jobben tar ca en måned.
Den andre skal ha FRA xxxx + 500 kr, men trenger 2-3 måneder på jobben. I tillegg trenger de 2-3 uker for å undersøke den først.
Jeg vet jo hvor jeg kommer til å gå, men synes dette spriker vel mye.
Er det innafor å bytte til en Batman bezel? Min er en LN. Er det vanlig at urmakerne gjør dette om man ønsker det?

Er det noe å hente på å ta service i utlandet, f.eks Sverige?
 
For å ta det siste først: Nei, du får ikke byttet bezelinsert - og hvis du av helt ukjente grunner skulle magisk nok klare å få en urmaker til å gjøre det - så må du spørre deg selv om du vil det. Husk, du må jo også bytte viser, som er blå på BLNR men grønn på din LN...

Spriker estimatet men kun 500 kroner, så har du jo to datapunkter og vet hva priseleiet er. Og, dette er jo kun en indikasjon siden det kan være ukjente feil på klokken som leder til høyere konstnad og tid - siden du nå mener det er tid for korrigerende vedlikehold.

Artig hvis du hadde oppgitt de to prisene. Liten grunn til å skjule dem og så spørre hva andre mener er fair pris for en service på generelt grunnlag. Men, jeg sier allikevel mellom 6-8K.
 
Aller viktigst ved full service: Velg AD. Fordi: De er sertifisert av Rolex og har tilgang til originaldeler.

Jeg ville valgt den AD med kortest leveringstid uavhengig av pris. Service koster det det koster og IMO skiller det lite mellom de ulike AD-ene.
 
Aller viktigst ved full service: Velg AD. Fordi: De er sertifisert av Rolex og har tilgang til originaldeler.

Jeg ville valgt den AD med kortest leveringstid uavhengig av pris. Service koster det det koster og IMO skiller det lite mellom de ulike AD-ene.

Det er nok litt forskjell på AD'er når det kommer til polering og børsting.
Noen kan dette godt, andre mindre godt.
Mener å huske at det kom på rundt 5k sist jeg hadde en klokke på service for noen år siden.
 
Dette gjelder to AD’er.
Prisforskjellen er 500 kr, men den ene ga en fast pris (i hvert fall ikke noen indikasjon på noe annet) og den andre en fra pris. Da er det jo ingen limit, og om man takker nei til servicen så koster undersøkelsen uansett 500 kr.
Utgangsprisen var 6500 kr.

Til sammenligning så lå prisen på service for min Bretling ca 1500 kr over det laveste tilbudet på Rolexen.
Har tidligere forsøkt å få en pris for service til denne, men urmakeren (en annen) ville da ikke antyde noe.
 
Dette gjelder to AD’er.
Prisforskjellen er 500 kr, men den ene ga en fast pris (i hvert fall ikke noen indikasjon på noe annet) og den andre en fra pris. Da er det jo ingen limit, og om man takker nei til servicen så koster undersøkelsen uansett 500 kr.
Utgangsprisen var 6500 kr.

Til sammenligning så lå prisen på service for min Bretling ca 1500 kr over det laveste tilbudet på Rolexen.
Har tidligere forsøkt å få en pris for service til denne, men urmakeren (en annen) ville da ikke antyde noe.

Hvis din Breitling er en Chronograph er den i et helt annet prisleie uansett..
 
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Klokkomaniac
Det var helst prisen jeg var ute etter, dvs hva som er normal pris. Har alltid hørt ca 5000 kr, men det er tydeligvis gammel info.
Om noen har tatt service i Sverige så er jeg også interessert i prisen der.
 
For å ta det siste først: Nei, du får ikke byttet bezelinsert - og hvis du av helt ukjente grunner skulle magisk nok klare å få en urmaker til å gjøre det - så må du spørre deg selv om du vil det. Husk, du må jo også bytte viser, som er blå på BLNR men grønn på din LN...

Dette er jo en interessant diskusjon. Jeg er en kunde som er villig til å betale en urmaker for å gjøre en jobb. På hvilket grunnlag kan de nekte å utføre en modifikasjon? Har ikke lyst? Det er etisk galt?
Bytte viser er ikke noe problem, alt plukkes fra hverandre på service?
Når jeg f.eks leser at man må søke for å få stå på liste for å kjøpe en Rolex, hvilket grunnlag har de for å nekte noen en plass?
Det er jo diskriminering av vilkårlige mennesker?
 
Å begrense tilgangen til diverse deler er jo et veldig godt tiltak mot franken og fakes.
Ellers vil jeg tro at alle AD'er har fått streng beskjed om å ikke utføre modifikasjoner.
Når deler blir skiftet ut skal dette normalt returneres til produsenten.
Ellers er det vel ingen menneskerett å få muligheten kjøpe luksusklokker?
Så vidt jeg vet kan enhver bedrift nekte å selge noe som helst til hvem de måtte ønske.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og andres
Jepp. Bortsett fra noen smale unntak er det helt ok å nekte folk å kjøpe det de har lyst til. Null problem, og man trenger selvsagt ingen form for grunn.
 
Så om en bussjåfør nekter en vilkårlig passasjer å komme ombord i bussen, uten at det foreligger noen grunn, så er det OK?

Jeg har ikke underskrevet noen, eller sett noen regler for hvordan jeg skal behandle min Rolex. Dette er jo som om et bilverksted skulle nekte å sette på f.eks en spoiler fordi det ikke er originalt på bilen.
 
Hvis bussjåføren eier bussen og ruta, ja.

Og tror nok du vil slite om du kommer til en merkeforhandler for bil og ber dem modde bilen din. Det er faktisk veldig vanlig at produsenter av luksusbiler nekter å selge til enkelte kunder, akkurat som i klokkeverden.

Heldigvis er det ikke sånn at penger gir deg noen rett til å handle med noen. Jeg er feks selvstendig næringsdrivende, og sier stadig nei til jobber bare fordi jeg ikke vil gjøre dem eller ikke liker den som spør.

Det er selvsagt ikke forbudt å modde en Rolex, men Rolex står fritt til å frata en urmaker som gjør det tilgang på deler og en eventuell ad-status. Noe som gjør at fornuftige urmakere lar være.
 
Jeg har ikke underskrevet noen, eller sett noen regler for hvordan jeg skal behandle min Rolex.
Du kan selvsagt gjøre hva du vil med din Rolex, men AD kan ikke, fordi det ligger en gjeng med forpliktelser fra Rolex for å få lov til å være deres AD.

Selv satt jeg sjokotona-skive i 116509, men ikke hos AD og kjøpte skiva på bruktmarkedet. Forventet ikke at Bjerke ville gjøre denne jobben.

Men tilbake til service: velg AD;) Og betal det det koster. Som sagt tidligere, tid for service er for meg viktigere enn noen hundrelapper prisen varierer.
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Å endre noe som ikke stemmer med ref.nr kan AD nekte, heldigvis.
I ditt tilfelle er det bare bokstavene fra LN til BLNR som er forskjell, men skjønner at AD nekter.
Jeg byttet skive hos AD for ca. ett år siden, men til en skive som tilhører samme ref.nr på Rolex.com. Ok, ser de refereres som -001 og -002 i til tider, men ikke som vanlig betegnelse.
I litt tilfelle måtte jeg sende bilde av sertifikat og nummer i rehaut for å få det godkjent og fikk beholde den gamle skiven og visere. Om AD kunne nektet, vet jeg ikke.

Vedr. service, så høres 6-7K «riktig» ut - selv hadde jeg valgt den AD med fast pris og kortest lev.tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Risti4life
Jeg valgte å ikke gå til AD med min 16613 siden det har vær en del tilfeller av ufrivillig polering og delebytter. Derimot så var jeg ytterst forsiktig og nøye med hvem jeg overlot jobben til. Valget ble Greg, og jeg fikk ønsket resultat til avtalt pris.

Katastrofen ville vært fullkommen om klokken hadde fått en skjev polering...


8
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og Mr Davis