Jakt

Det er en Weimaraner. Vår forrige hund var en korthåret vorsteh og det blir veldig mye det samme, ihvertfall kroppslig og i aktivitetsnivået.
Weimaraner var en klar kandidat da jeg skulle ha hund. Endte opp med en irsk setter, men beundrer til stadighet disse korthårede skjønnhetene også. Forøvrig strålende fornøyd med den sjarmerende iren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Weimaraner var en klar kandidat da jeg skulle ha hund. Endte opp med en irsk setter, men beundrer til stadighet disse korthårede skjønnhetene også. Forøvrig strålende fornøyd med den sjarmerende iren.

Valg av hund blir mye smak og behag og ikke minst tidligere erfaringer. Like viktig som egenskaper er det å ha en hund man trives med. Vår gode erfaring med korthåret vorsteh gjorde at vi ønsket oss noe i samme gata. En ny KV var absolutt aktuelt men så ble det Weimaraner og det er vi fornøyd med. Drevne høyfjellsjegere med britiske hunder vil sikkert kalle dem skopussere (@Hopalong ?), men vi kaller det "kontakt med jegeren".... ;)
Han er ihvertfall en energisk kar med mye jaktinnstinkt og er overraskende lettlært når det kommer til generell lydighet og apportering.

Irsk Settere er nydelige hunder og jeg var nok inne på tanken på Setter også, men så var det det med tidligere preferanser da..
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Noen som har erfaring med Kleiner Munsterlander? Jeg har vokst opp med Gordon setter og jakter primært skogsfugl, så hadde vært morsomt å prøve en annen rase.
 
Fin tråd! Er fersk jeger, rype og skogsfugl primært. Skal gå til innkjøp av første hagle og har streifet tanken på å kjøpe noe i prisklassen 10-20, gjerne pent brukt.

Så til spørsmålet: er det noe nedside med å kjøpe en light-versjon? Eks browning 525 light vs standard
 
Skulle til å skrive litt om lett vs tung hagle, men så at Jeger og Fiskeforbundet har oppsummert det bra (PS! Google er din venn):

For typisk rype og skogsfugljakt kan alle slags hagler brukes, men det "klassiske" er jo en over/under eller hvis du virkelig går old-school en sideligger.
I prisklassen du antyder så kan du få deg en flunkende ny Berette 686 Silver Pigeon, og da tilbyr de fleste seriøse aktører gratis tilpasning av kolbe i samme slengen.

+1

Husk at rekylen blir sterkere med kraftigere ladninger, typisk ammunisjon til storfugljakt @indeksrotta

Kan for øvrig anbefale Beretta Silver Pigeon, IMHO et svært bra våpen til en grei pris. Har og har hatt både dyrere og rimeligere hagler, men det er Beretta'en som stort sett velges. Den gir utrolig mye "bang for the buck" - bokstavelig talt :mrgreen:

Personlig liker jeg at våpenet har litt tyngde, og 3-400 gram ekstra i forhold til en lettvekter er null stress på jakt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Slettet bruker 2577
Som det står over: De aller fleste skyter bedre med en tung hagle og lengre løp. Til praktisk jakt bør våpenet ikke være altfor tungt, men en vanlig kal 12 med 71 cm løp eller så er ikke vanskelig å bære på for de fleste.

Ønsker du noe lettere, vil jeg heller anbefale en i kal 20 enn en lettevekter i kal 12. Lettvetshagler har etter min erfaring ofte dårlig balanse fordi mye av vektfjerningen er gjort i baskylen. En kal 20 et en nedkrympet 12`er, og har like god balanse som denne.

Leser du hele tråden, vil du se flere poster med hagleråd. Kort sagt er det bare å tiltre det som er sagt over: Kjøper du en Beretta SP - ny eller brukt - trenger du ikke kjøpe flere hagler i livet. (Men det kan godt hende at du vil)
 
Takk for gode svar! Jeg kommer nok til å unngå lettvektere på bakgrunn av det som nevnes her.
Ser flere sier at Beretta SP ikke kan gå galt. Liker tanken på en kvalitetshagle som varer i lang tid
 
Jeg vurderer også å bytte ut hagla. Har en lettvekter nå, men er lei av å få juling på banen . Kikker litt på Beretta 692 med 76 cm løp, dog kvaliteten på Beretta er ikke det den en gang var. Har også kikket en del på Rizzini - noen som har erfaring med de?
 
OK?...
Tør jeg spørre basert på hva?
Har ingen slik erfaring eller oppfatning jeg.

Burde presisert det, men det er snakk om småting, som likevel spiller en rolle når man skal legge 30' - 50' i en hagle.
Primært da graden på stokken og utførelse ift pris, som er grunnen til at jeg ser på Rizzini. Du får penere stokker i en penere utførelse til samme pris
 
Jakten kort oppsumert: mye snø, lite fugl, umulig og få jaktkort. Blitt med 3 ryper dette året. Neste år skal bli året ;)
74270601_2429296357168478_7187474907674968064_n.jpg
74597185_412304496354576_4958040698096975872_n.jpg
74312842_431457157752639_3562235026215010304_n.jpg
 
Fjorårets jakt bød på lite action, men det ble noen flotte turer i knallvær. Dette året gikk vi en ny rute i terrenget og snublet over en grav som ingen har sett på 150 år. En ung seterjente som ble drept av bjørn. De plasserte en gravsten der de fant kroppen hennes.

IMG_20190920_163253_757.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Nydelig hagle! Lov å be om litt info? :)
Takk for det. Det er en Beretta Giubileo II, en sideliggervariant av Giubileo-modellen som i motsetning til o/u-varianten kun ble laget i noen få år. Min er fra rundt 2005. Scrollen er nydelig, treverket likeså, og balansen perfekt. Det eneste jeg kunne ønske meg var to avtrekkere; det er penest på sideliggere, men det er til å leve med.