Seiko-tråden – løst og fast om Seiko

Folk skal tjene penger der de kan.
-Den er vel bare et symptom på problemet - sett med kjøpers øyne - større marked.

Når hele Norge er potensielle kjøpere, øker muligheten for å finne en person som enten grunnet manglende kunnskap eller for den saks skyld av emosjonelle grunner er villig til å betale den optimistisk satte prisen.

Og da (sukk) er listen lagt for neste annonse, og den selgeren vil jo forsøke å tøye strikken enda litt lenger i håp om å finne en person med enda dypere lommebok...

Før dette crasher, vil vi få se en annonse av typen ‘Vintage Daniel Ward på NATO m/patina. Kan vurdere sports-Rolex i stål som delbetaling. Kun seriøse henvendelser.
 
  • Liker
Reaksjoner: reldor og seikoskar
To nye Grand Seiko Elegance (SBGK007/009):

Grand-Seiko-SBGK007-SBGK009.jpg


Grand-Seiko-SBGK007-1.jpg


Flotte dimensjoner på disse: 39mm x 11,6mm.
 
Jeg kjøpte akkurat denne klokken usett, kjapt og gale på finn. Selger visste ikke så mye om den, men mente at bezel, skive og videre var byttet.

Noen som klarer å si noe mer utifra disse bildene? For meg ser det ut som en 6105(6105-8110?):D


169307
 

Vedlegg

  • Screenshot_20191106_212944.jpg
    Screenshot_20191106_212944.jpg
    226,2 KB · Visninger: 0
  • Screenshot_20191106_212927.jpg
    Screenshot_20191106_212927.jpg
    100,3 KB · Visninger: 0
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Mr.Steff
Hei
6105-8110, ja. Første tanke er at denne er for strøken til å være orginal, men man vet aldri.
Jeg ser uhvertfall at bezel-insert og sekundviser er AM
Lyser lume i mørket, og er det vedvarende?

Flott klokke uansett ;)
 
Redigert:
Hei
6105-8110, ja. Første tanke er at denne er for strøken til å være orginal, men man vet aldri.
Jeg ser uhvertfall at bezel-insert og sekundviser er AM
Lyser lume i mørket, og er det vedvarende?

Flott klokke uansett ;)

Takk for svar:) Jeg har ikke mottatt den ennå. Får den mest sannsynlig i morgen, skal studere den litt nøyere da.
 
Noen som klarer å si noe mer utifra disse bildene? For meg ser det ut som en 6105(6105-8110?):D

Skiven ser ut som en god reproduksjon, mange av disse har firkantet ramme rundt datovindu, men denne har avrundede hjørner som originalen. Men den ser litt "off" ut likevel, for strøken, kanskje ikke helt riktig proporsjon på timemarkører etc? Selger har nok rett i det han mener er AM. Flott klokke uansett!
 
Skiven ser ut som en god reproduksjon, mange av disse har firkantet ramme rundt datovindu, men denne har avrundede hjørner som originalen. Men den ser litt "off" ut likevel, for strøken, kanskje ikke helt riktig proporsjon på timemarkører etc? Selger har nok rett i det han mener er AM. Flott klokke uansett!


Takk for fint svar :) Gleder meg til å motta den.
 
Seiko informerte nettopp om at de ikke stiller til Basel 2020.

Messen går nok mot slutten.
 
Redigert:
Årsaken var at den ble avhold i en uke der det er fire japanske fridager. Sånn sett dårlig planlegging fra arrangøren Basel, enn at Seiko ikke ønsker å delta på generelt grunnlag - hvis vi da tror på Seikos forklaring.
 
Spørsmål: Jeg skal kjøpe nye springbars til min SPB105J1. Noen som har en bestemt type å anbefale? Erfarer at de originale som kom med klokken, lager en slags "klikkelyd" når jeg bruker klokken på nato, og det strammes litt i remmen. Plagsomt. Må derfor ha noen solide som holder bra. Har sett på Uncle Seiko, og de virker lovende
 
Spørsmål: Jeg skal kjøpe nye springbars til min SPB105J1. Noen som har en bestemt type å anbefale? Erfarer at de originale som kom med klokken, lager en slags "klikkelyd" når jeg bruker klokken på nato, og det strammes litt i remmen. Plagsomt. Må derfor ha noen solide som holder bra. Har sett på Uncle Seiko, og de virker lovende

Uncle Seiko sine er helt topp. De har og en slik ekstra "fals" som gjør de kjekkere å få tak på med barettverktøy, i motsetning til de originale. Ikke at det trengs med drilla lugs, men kjekt likevel :) Husk og kjøp med ei gummireim eller to også ;)
 
Uncle Seiko sine er helt topp. De har og en slik ekstra "fals" som gjør de kjekkere å få tak på med barettverktøy, i motsetning til de originale. Ikke at det trengs med drilla lugs, men kjekt likevel :) Husk og kjøp med ei gummireim eller to også ;)
Utmerket! Takk for svar :)
 
Redigert:
Er intressert i denne Presage modellen med porselens skive: Seiko
Har for lite kunnskap om Seiko og deres urverk etc. til å vurdere pris. men er denne modellen overpriset mtp. urverk og generell kvalitet?

(Redigert: Skjønner at porselens skiven gir en premium, men kan urverk og kvalitet forsvare prisen?)
 
Redigert:
Er intressert i denne Presage modellen med porselens skive: Seiko
Har for lite kunnskap om Seiko og deres urverk etc. til å vurdere pris. men er denne modellen overpriset mtp. urverk og generell kvalitet?

(Redigert: Skjønner at porselens skiven gir en premium, men kan urverk og kvalitet forsvare prisen?)

6R27 urverket er et 6R15 base med "komplikasjoner" eller modul som gir deg litt ekstra på tallskiven, som gangreserve og dato viser.
6R15 er et veldig godt og solid urverk men kan sammenlignes med et klassisk og basisk Sveitsisk urverk : det er ikke noe høy plassert urverk som i Grand Seiko.
En del Seiko klokker har lignende urverk med komplikasjoner og uten porselen tallskive : disse selger seg for 9000 eller noe sånn.
På denne er tallskiven håndlaget, da er det ekstra kostnader.
Du vurderer selv...
 
  • Liker
Reaksjoner: Ursus