Solgt '73 Tudor Submariner 9411/0 - Snowflake

Medlem
3. april 2014
Innlegg
1.248
Sted
Viken
00.jpg

Har prøvd å legge denne ut for salg tidligere, men har ganske raskt deaktivert den hver gang - det er en klokke jeg egentlig ikke vil kvitte meg med. Men "ny" vintage-klokke på vei inn krever sin kapital, og så nå må jeg endelig prøve "på ekte" å selge denne herligheten.

Merke, modell og år:
Tudor Submariner 9411/0 - kalt Snowflake.
Serienummer starter på 799, hvilket skulle tilsi at den er produsert i 1973. Baklokket har dessuten en inskripsjon med 1974, så antageligvis solgt i 74.

Spesifikasjoner:
Modellnummer: 9411/0
Verk: ETA 2784
Kassediameter: 40mm uten krone
Avstand mellom lugs: 20 mm
WR: 20 ATM / 200m

Beskrivelse:
Nyservet Tudor Snowflake med sort skive. Kun klokke - ikke boks eller papirer (bortsett fra servicedokumentasjon).

Tilstand:
Skiven er rosinen i pølsa her! Nydelig "moon crater"-skive i uvanlig god stand. Her er alle minuttmarkeringene inntakt, og ingen avflassing på kanten av skiven. Patinaen er også helt fantastisk! Denne skiven er med største sannsynlighet original til klokken. (Det er uvanlig med "moon crater" skiver nyere enn 1975.)

Viserne er også svært bra. I følge forrig eier er viserne oppgitt å være originale til klokken. Men de har nok blitt relumet på et tidspunt, ettersom patinaen er litt gulere på de enn på skiven. Det er vanlig at lumen sprekker og etter hvert begynner å falle av, og da må viserne relumes.

Selve bezelen antar jeg er skiftet, ettersom den er litt for skarp i kantene til å være fra 1973. Inserten er jeg mer usikker på. Den har nydelig tritium perle med fin og gul patina, og den har relativ fet font. Men jeg er ingen ekspert på inserter så vet ikke hvilken "MK" dette insertet er, eller når det er fra.

Kassen har fete lugs med tydelige chamfers. En del bruksmerker er der, men jeg synes det kler klokken :). Baklokket har en inngravering, som vist på bilde.

Urverket ble servet i mai 2019 hos Urmaker Gulbrandsen og fungerer som det skal og holder tiden bra.

Lenke: Rolex Oyster 93150-lenke, med 593 end-links, og totalt 11 ledd. Jeg har 18,5 cm håndledd, og lenken rekker nok til minst 19,5 cm. Lenken er meget tight, med usedvanlig lite slark, men den er også "patinert", med en del bruksmerker. Mulig å børste opp til nesten ny-stnad om man ønsker, men jeg valgte å beholde den som den er ved service. Synes den matcher kassen best slik den er :)

Lume: Det er null lume fra både skive, visere og insert - som det bør være.

Dokumentasjon og historikk:
Jeg kjøpte klokken fra USA. Klokken er momset inn til Norge, og jeg har dokumentasjon på det. Servet hos Urmaker Gulbrandsen i mai i år. Servicedokumentasjon finnes.

Annet:
Meget "pen" Snowflake, med usedvanlig flott patina på både skive, kasse og lenke, samtidig som den er i topp teknisk stand.

Sted:
Ås eller Oslo. F2F eller sending i posten.

Pris eller bytteverdi:
Priser på vintage klokker er vanskelige å fastslå, og det er vanskelig å sammenligne ulike eksemplarer da ingen er like. Jeg ønsker 73K for min, men vil vurdere bud.
Standard TS-oppgjør: Betaling på konto før sending, evt straksbetaling ved F2F.
Jeg har mange Good Guy-referanser fra tidligere handler, og tenker å fortsette den gode trenden.
 

Vedlegg

  • 02.jpg
    02.jpg
    281,5 KB · Visninger: 0
  • 04.jpg
    04.jpg
    226,3 KB · Visninger: 0
  • 06.jpg
    06.jpg
    320 KB · Visninger: 0
  • 08.jpg
    08.jpg
    254,6 KB · Visninger: 0
  • 09.jpg
    09.jpg
    217,9 KB · Visninger: 0
  • 10.jpg
    10.jpg
    166,2 KB · Visninger: 0
  • 11.jpg
    11.jpg
    192,7 KB · Visninger: 0
  • 12.jpg
    12.jpg
    173,6 KB · Visninger: 0
  • 13.jpg
    13.jpg
    182,3 KB · Visninger: 0
  • 14.jpg
    14.jpg
    148,5 KB · Visninger: 0
  • 15.jpg
    15.jpg
    153,1 KB · Visninger: 0
  • 16.jpg
    16.jpg
    136,3 KB · Visninger: 0
  • 17.jpg
    17.jpg
    155 KB · Visninger: 0
  • 18.jpg
    18.jpg
    134 KB · Visninger: 0
  • 20.jpg
    20.jpg
    135,6 KB · Visninger: 0
  • 22.jpg
    22.jpg
    224,4 KB · Visninger: 0
  • 24.jpg
    24.jpg
    222,6 KB · Visninger: 0
  • 26.jpg
    26.jpg
    220,2 KB · Visninger: 0