Tilbake til el-bil?

Medlem
11. des. 2010
Innlegg
890
Sted
Oslo
Etter å ha vært en av de første til å kjøpe Tesla og deretter oppgradere til P85D ble jeg lei, da jeg kjørte samme bil som halve Oslo og dessuten var serviceapparat til Tesla så dårlig at det ikke var mulig å få rettet feil i et akseptabelt tidsrom. Jeg kjøpte en Mercedes 400E Coupe og har vært strålende fornøyd med denne bilen. Nesten alt er bedre enn på Tesla, bortsett fra at jeg må fylle bensin av og til, hvilken jeg syns er dønn kjedelig.
Jeg ser jo hvor det bærer hen, elbilene kommer til å overta og nå mener jeg det kommer en bil som selv bilentusiastene kanskje kan akseptere: Porsche Taycan. Jeg står på reservasjonslisten, men er fortsatt litt i tvil, da jeg liker min nåværende bil veldig godt. Hva mener dere, er dette el-bilen som er akseptabel selv for el-bil hatere (les Edzilla)
 
Hvis du bytter ut en 400E for en radiobil er du gal i mine øyne. Uansett hvem som er produsent. Jeg er så lei den elbilhypen nå at jeg holder på å bli gal! Gudskjelov bor jeg såpass grisgrendt at elbil er en sjelden fugl i faunaen enda.

Men du skriver at det er kjedelig å fylle bensin. Det må da være mange ganger bedre det enn å vente en halvtime eller mer for å få drivstoff på bilen som man må med en el?
 
Etter å ha vært en av de første til å kjøpe Tesla og deretter oppgradere til P85D ble jeg lei, da jeg kjørte samme bil som halve Oslo og dessuten var serviceapparat til Tesla så dårlig at det ikke var mulig å få rettet feil i et akseptabelt tidsrom. Jeg kjøpte en Mercedes 400E Coupe og har vært strålende fornøyd med denne bilen. Nesten alt er bedre enn på Tesla, bortsett fra at jeg må fylle bensin av og til, hvilken jeg syns er dønn kjedelig.
Jeg ser jo hvor det bærer hen, elbilene kommer til å overta og nå mener jeg det kommer en bil som selv bilentusiastene kanskje kan akseptere: Porsche Taycan. Jeg står på reservasjonslisten, men er fortsatt litt i tvil, da jeg liker min nåværende bil veldig godt. Hva mener dere, er dette el-bilen som er akseptabel selv for el-bil hatere (les Edzilla)

Takk!
 
Etter å ha vært en av de første til å kjøpe Tesla og deretter oppgradere til P85D ble jeg lei, da jeg kjørte samme bil som halve Oslo og dessuten var serviceapparat til Tesla så dårlig at det ikke var mulig å få rettet feil i et akseptabelt tidsrom. Jeg kjøpte en Mercedes 400E Coupe og har vært strålende fornøyd med denne bilen. Nesten alt er bedre enn på Tesla, bortsett fra at jeg må fylle bensin av og til, hvilken jeg syns er dønn kjedelig.
Jeg ser jo hvor det bærer hen, elbilene kommer til å overta og nå mener jeg det kommer en bil som selv bilentusiastene kanskje kan akseptere: Porsche Taycan. Jeg står på reservasjonslisten, men er fortsatt litt i tvil, da jeg liker min nåværende bil veldig godt. Hva mener dere, er dette el-bilen som er akseptabel selv for el-bil hatere (les Edzilla)

Alt kommer jo an på behov for plass. Er du singel og sprellemann så hadde nok selv jeg byttet ut min bensin Porsche med Taycan. Foreløpig test gir uttrykk for at den er veldig godt balansert og bygd. Ganske motsatt av hva man kan si om Tesla....

Har du derimot behov for noen i baksetet og kanskje behov for å lade noen ganger bortenfor hjemmet så hadde jeg stått over Taycan.

Det kommer flere modeller fra Porsche ila «kort» tid som både har bedre plass (Cross Turismo) og Taycan med bakhjulsdrift og lavere effekt.

I tillegg må man huske at ladenettverket deres ikke er godt utbygd enda. Så det er ikke mange plasser du kan lade, og iallfall ikke i de hastigheter Taycan er bygget for.

Startpris er estimert til 1.3 mill på Taycan. Ca lik som Panamera hybriden. Så kommer det an på hvor mye utstyr som er inkludert. Lett å havne på 200’ i ekstra utstyr på konfiguratoren på en Panamera.
Da er du på 1.5 for en elbil med mva fritak.

Det har begynt å havne en del nye 911 på brukten allerede, og mtp hvor mange 911 eiere som har bestilt Taycan så er det stor sannsynlighet for at man kan gjøre noen gode kjøp på en 991.2 (2018) med en rå motor når Taycan starter levering.
(Det er mange som har kjøpt 911 som ventepølse til Taycan kommer)

Håper det gav deg litt mer info som gjør det enklere for deg å bestemme deg.
 
  • Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Jeg har det motsatt, og finner det uforståelig at noen foretrekker bensin i det daglige. Ja, Tesla har masse negative sider ved seg, men drivlinja slår alt*

*nesten, råna litt med en 812 superfast i går og den hevder seg
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: reim og trippelj
Jeg har det motsatt, og finner det uforståelig at noen foretrekker bensin i det daglige. Ja, Tesla har masse negative sider ved seg, men drivlinja slår alt*

*nesten, råna litt med en 812 superfast i går og den hevder seg
812 superfast hevder seg mot Tesla... hehe. Den var god :DDu er griseheldig som i det hele tatt har fått kjøre en 812! Å sammenligne drivlinjen i en av de råeste Ferrariene med en amerikansk batteribil uten lyd, jeg har nesten ikke ord :eek:
- Forresten: DW hevder seg mot PP! Begge viser tiden...
 
Vil nok beholde min 911 men står på lista for Taycan og de nyeste interiørbildene gjør meg glad. Men hypen fra Porsche siden Mission E i 2015 er så voldsom at jeg frykter det duket for skuffelse. Det handler mest om drivlinjen. E tron og i-pace har vist at Tesla har et ikke betydelig forsprang på drivlinjen. Å kjøpe en kjøremaskin og premiumprodukt fra Porsche som ikke henger med eller i beste fall er pari med Tesla på dette område vil ikke, være bra nok. Det er ikke til å komme bort fra at drivlinjen på en Porsche er hjertet i bilen selv om de prøver alt de kan å fremheve andre egenskaper ved bilen som utvilsomt er overlegne Tesla. Så når jeg etter 4 september skal bestemme meg for løse ut Taycan reservasjonen er det batteri- og ladeteknologi som blir avgjørende. Kan Porsche slå Tesla på dette avgjørende område?
 
812 superfast hevder seg mot Tesla... hehe. Den var god :DDu er griseheldig som i det hele tatt har fått kjøre en 812! Å sammenligne drivlinjen i en av de råeste Ferrariene med en amerikansk batteribil uten lyd, jeg har nesten ikke ord :eek:
- Forresten: DW hevder seg mot PP! Begge viser tiden...

Som sagt, nesten på høyden ;)

3F359560-A5BF-4BDD-927E-D322E5EDD0A8.jpeg

Greit dreiemoment også, nesten som Tesla!
 
Der finnes ikkje en El bil i heile verden som eg hadde vurdert framfor 812 . Heldiggris som får kjøre et slikt kunstverk.
Og det fører meg fram til hovedproblemet mitt med El biler i dag ; Dei driver opp under en viss "bruk og kast mentalitet" som eg egentlig ikkje ønsker å fronte.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
:) Fantastisk leketøy, og overraskende lett å ha med å gjøre i Oslo sentrum. Dog ingen hverdagsbil! (Har kjørt en del FF og Caifornia også, de kan man faktisk bruke til hverdags om man ikke har altfor store krav til praktiskhet).

Men nå har jeg fått tråden på viddene :)
 
Jeg har vært bilinteressert i alle år, og er derfor naturligvis svært skeptisk til batteribiler.

Kjøpte likevel en ny batteri-Golf til fruen i sommer - og jeg må dessverre innrømme at dette fungerer utrolig bra som bybil og bil nr. 2 :eek:

Med små barn blir det nesten bare «transport», kjøring til og fra barnehage, treninger, handling osv. Svært lave driftskostnader på kjøreturer som egentlig ikke handler om bilkjøring.

Den litt over 2 år gamle dieselstasjonsvognen blir overraskende nok stående mer og mer i garasjen, og føles utrolig gammeldags....

Hadde eTron vært litt større og med bedre rekkevidde, eller Tesla hatt bedre kvalitet, så er jeg redd for at det hadde blitt en batteribil til :rolleyes:

Men tilbake til trådstarter, du bytter ikke ut en e400 coupé med batteribil!!!
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og GrimReaper
Greit at Tesla og andre elbiler akselererer ekstremt men det gir ikke meg som bilentusiast spesielt mye å kjøre en slik bil, har en 50 år gammel engelsk bil med litt over 100 hk, 6 sylindre og den gir meg mye mer glede å kjøre enn en hvilken som helst elbil, men greit vi er alle ulike. Kommer vel til å kjøpe elbil etterhvert men ser ikke fram til det, pga at man i UK ikke har spesielt mange intensiver til å kjøpe elbil vil det nok ta endel år før folk flest kjøper elbiler, nå tror jeg andelen elbil ligger på ca 2-3%, så det vil ta mange år før de fleste kjører velger elbil, lading er jo også et stort problem, står rett som det er i kø for å fylle diesel, tørr ikke tenke på hvordan det ville vært med elbil.

At nordmenn går mann av huse for å kjøpe elbil er greit, men slik er det ikke i andre normale land.
 
  • Liker
Reaksjoner: Akkarbelling
Jeg ser jo hvor det bærer hen, elbilene kommer til å overta og nå mener jeg det kommer en bil som selv bilentusiastene kanskje kan akseptere: Porsche Taycan. Jeg står på reservasjonslisten, men er fortsatt litt i tvil, da jeg liker min nåværende bil veldig godt. Hva mener dere, er dette el-bilen som er akseptabel selv for el-bil hatere (les Edzilla)

Det er ikke sikkert elbilene overtar helt når det blir mva og andre avgifter.
Du må jo selv veie fordeler og ulemper opp mot hverandre, spesielt ift. økonomi og følelser, og hva du tror skjer fremover ift. verditap (og avgiftsendringer som påvirker dette).

Som bilentusiast sier jeg ja takk, begge deler.
Jeg er superfornøyd med Tesla Model S som daglig bil. Totalpakken (spesielt elektrisk drivlinje og smart software/funksjoner) gjør at alt annet blir gammeldags. I hverdagen (motorvei, bykjøring og kø) trenger jeg ikke en "entusiastbil" med forbrenningsmotor, og selv om jeg likte å kaste bort penger på bensin og bompenger, har Testla/elbil så mange positive sider at jeg heller ikke da ville hatt noe annet.

Det skal dog nevnes at verditapet har vært større enn antatt, og er høyst usikkert fremover (men så vil mange si at det er høyt tap generelt på biler over en viss pris...).

I tillegg har jeg en "kosebil" med forbrenningsmotor som jeg nyter og dyrker bilinteressen med..

Jeg tror Taycan blir et godt alternativ for bilentusiaster som helst vil ha elbil av flere årsaker - med eller uten en fossilbil i tillegg. Billig blir det nok ikke, spesielt om man som entusiast krysser av for mye utstyr.. Og man må være klar for elbilkonseptet med de ulemper det medfører, som f.eks. mangel på motorlyd.

Står selv på reservasjonslisten, men er også veldig usikker. Jeg tror det fornuftige(fra et økonomisk perspektiv) for min del er å beholde Tesla'n så lenge som mulig (men ikke så lenge eller uten garanti slik at f.eks. batteribytte blir en kostnad), men om jeg legger økonomi til side så tipper jeg Taycan blir enda råere på mange områder, men jeg tipper også at det er endel funksjonalitet i hverdagen som kommer til å savnes fra Tesla.

Men kort oppsumert til ditt spørsmål;
Om det er bilentusiasthjertet og ikke økonomien som styrer, skader det vel ikke å prøve Taycan? :)