Seiko Alignment - hvor mye avvik godtar man?

Hvis man skal lage så mye styr for å rette opp sånt på en så billig klokke hadde jeg heller kjøpt noe dyrere som er i orden. Jeg har en Seiko skx selv og til den prisen så kunne jeg ikke brydd meg mindre om ting ikke er helt hundre. I den prisklassen så er det en beater i alle tilfelle så det kan da ikke bety all verden. Jeg blir helt sjokkert over hvor mye energi enkelte legger i sånne småting på en klokke som koster halvparten av en service.
 
  • Liker
Reaksjoner: c--f
Tror nok det er slik at noen bare har mer OCD enn andre (meg selv inkludert). Og noen synes 2000 er mye å bruke på en klokke. Å da bli påminnet om manglende kvalitetskontroll hver gang man kikker på klokka bør ikke være nødvendig, heller ikke i denne prisklassen. Det er ikke vanskelig å få ting til å line opp, selv ikke på mye billiger ur.
 
I mitt tilfelle var dette en julegave fra kjerringa, noe som gjør at jeg gjerne styrer litt ekstra for å få ting på stell.
Jeg liker også Save The Ocean veldig godt, både i utseende og idelogien bak hvor noe av overskuddet fra salgene går.
Kombinert med en god dose OCD var det en no-brainer for meg å få det fikset.

Jeg kjøpte nylig to brukte Monster Gen 1 som har noen små-skavanker, uten at dette plager meg nevneverdig, så helt håpløs er jeg ikke.
 
  • Liker
Reaksjoner: sydvester
Den har ikke alignment issues.. Da begynner jeg å grine :confused:
Det er bare å finne frem Kleenex allerede nå. Selv på et produktfoto så er det alignment issues. Se på dottene under kompasstallene. F.eks. 330 vs 30. Se også 240 vs. 150 Osv... ;)

135844_2bee4bcd8ca4655b0ca812ef6e91288d.jpeg
 
Skjeløyd og skeive hornhinner, så ser ikke problemet her. :confused:
Det er det som er løsningen og samtidig årsaken.

Det er astigmatisme og alder hos de som lager disse urene hos Seiko som gjør at det blir skjevt i utgangspunktet. De ser ikke at de misaligner ting.

De eldre kundene legger ikke merke til problemet for de ser jo urskiven like dårlig som de som satte produktet sammen.

Løsningen?

Jo, la folk med OCD og falkeblikk under 30 år sette sammen klokkene.
 
Det er det som er løsningen og samtidig årsaken.

Det er astigmatisme og alder hos de som lager disse urene hos Seiko som gjør at det blir skjevt i utgangspunktet. De ser ikke at de misaligner ting.

De eldre kundene legger ikke merke til problemet for de ser jo urskiven like dårlig som de som satte produktet sammen.

Løsningen?

Jo, la folk med OCD og falkeblikk under 30 år sette sammen klokkene.

:D

Jeg synes det er synd at Seiko ikke har bedre kvalitetskontroll, for det burde ikke være så veldig vanskelig å gjøre det riktig første gangen. Det sagt, også vesentlig dyrere ur fra meget anerkjente produsenter er fra tid til annen beheftet med slurv og venstrehåndsarbeid.

At alt ikke er 100% på rimelige ur er vel som forventet, og jeg har ikke samme forventninger til Seiko som jeg har til for eksempel Rolex.

Jeg er også noe overrasket over at Seiko-importør ikke bare gir dem som klager en ny klokke, bare arbeidstiden til urmaker må jo være mer kostbar enn selve uret i mange tilfeller :eek:

Moralen er, sjekk ut uret nøye før kjøp - og aldri kjøp en lupe.
Bilde.jpg
 
Det er nok ikke lett for an AD å få forståelse hos kunden for at 2-3000 for en klokke tilsier at du må regne med denne typen "slurv"/mindre feil. Det må være litt kjipt for begge.

Jeg hadde selv trodd at dette var på stell".

8
 
  • Liker
Reaksjoner: gert
Den har ikke alignment issues.. Da begynner jeg å grine :confused:
Tja, min med grønn skive har det. Da jeg gjorde litt research viste det seg at det var helt normalt, med nok av eksempler som var verre enn min. Det er veldig synd, for som @Grendel sier, er det nok liten forståelse å hente hos de fleste for at det er den type "klønefeil" og slurv på en klokke til 3-6K.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og sydvester
Det er bare å finne frem Kleenex allerede nå. Selv på et produktfoto så er det alignment issues. Se på dottene under kompasstallene. F.eks. 330 vs 30. Se også 240 vs. 150 Osv... ;)

135844_2bee4bcd8ca4655b0ca812ef6e91288d.jpeg
Nå har jeg fått den i hende, og problemet er slark i opplagringen av kompassringen. Avhengig av hvilken vei den dreies, forskyves den opp/ned.

To utsnitt fra samme bilde tatt i går:
_20190319_161405.JPG
_20190319_160931.JPG


Og et tatt i bedre lys i dag:
_20190319_160907.JPG
 
Når dette er hva man kan forvente for 2/3000 er det nesten litt rart at japanske biler er kjent for kvalitet ...
Hvis japansk presisjon ikke kan tilpasse en urskive, så er jo det litt merkelig. Her blir det snakk om masseproduksjon .

8
 
I motsetning til mange er jeg ikke enig i at kunder skal finne seg i "bagateller" når det kommer til skavanker. Måtte sjekke noen av mine Seiko i klokkeboksen. Min Seiko 5 (billig) har ingen aligment feil...
Min gamle Seiko kinetic har bitte litt avvik, men det tror jeg skyldes mer alder og slitasje (og muligens dårlig montering/tilpassing etter siste rens...)
20190407_140331.jpg


20190407_140508.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Jeg dytter denne tråden litt opp. Min nyeste Seikodykker har selvfølgelig bittelittegranne feil der markøren klokken tolv på bezel ikke står eksakt på kl 12 på skiven. Vi snakker her < 1/4 minutt, så det er ikke snakk om stort avvik. I utgangspunktet tror jeg at jeg skal klare å leve fint med problemet.
Men, i det jeg leste meg litt opp om hva problemet kommer av, så fant jeg denne fremgangsmåten for å fikse problemet.

Er det noen modige klokkenerder her som har utført en lignende operasjon?
 
  • Liker
Reaksjoner: kire