Rolex explorer 214270 vs Omega Seamaster 300 2018 (plain dial, 41 mm)

Rolex explorer 214270 vs Omega Seamaster 300 2018 (plain dial, 41 mm)

  • 214270

    Stemmer: 47 81,0%
  • OSP 2018 plain dial, 41 mm (svart)

    Stemmer: 11 19,0%

  • Antall stemmer
    58
Medlem
25. okt. 2018
Innlegg
5
Sted
OSLO
Hei!
Trenger litt input på valg av klokke. Omega Seamaster 300 fra 2018, med plain dial og 41 mm kasse (svart) vs Rolex Explorer 214270. OSP har siden Pierce Brosnan fylte skjermtid som britisk agent vært en drøm for meg, men har de siste 1-2 årene fått øynene spesielt opp for 214270. Ønsker "1" klokke til alt. Det som taler for OSP er at jeg er meget fant av utseendet, dog er lenken det eneste eg setter et lite minus ved (like bred hele vegen). 214270, den taler for så vidt for seg selv, men tilgjengeligheten (ca 8mnd ventetid hos AD), er for meg et minus. Kan vente, det er ikkje dèt, men det er noe med det Rolex driver med markedsmessig som pirker meg litt i siden.
Har dessverre ikkje enda fått prøvd klokkene på for sammenligning, og ønsker selvfølgelig å gjøre dette når eg får muligheten, men den uteblir inntil videre (boplassering).

Har noen input som kan hjelpe å vippe meg i den ene retningen?
Mvh Christian
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
315589A6-D6E4-489D-BD8C-7CF911021E8C.png
 
Hovedforskjellen mellom disse vil nok bli at Explorer "mangler" dato og roterende bezel. To "nyttige" verktøy. Selv har jeg alltid likt lenken til SMP. Det at klokken har et CoAxial-urverk er et artig gimmic for spesielt interesserte.

Explorer er en utrolig flott og klassisk klokke. Blir litt mer "dressy", fra mitt ståsted. Den har et design som jeg alltid har likt. Du må ikke tenke på at det å vente er negativt. Her snakker vi om en klokke som du (sannsynligvis) vil ha i mange mange år.

Prøv klokkene og ta deg tid med å vente og drømme. "Må" du ha dato og roterende bezel, så sier det seg selv. Ønsker du en stilfull klassiker, så er Explorer det naturlige valget. Husk at jakten er halve morroa!

God jakt!
8
 
  • Liker
Reaksjoner: clindesteg
Omegaen er mye tøffere i mine øyne. Flere forhandlere som har salg i disse dager, kanskje kan du sikre deg en Seamaster til en ekstra god pris. Rolex med ventelister etc på ikke limiterte versjoner- er en boble under oppseiling? (NB-spørsmål og ikke en påstand fra min side! Kunne uansett ikke falt meg inn og gått inn til Bjerke å krype for å komme med på en venteliste ;) )
 
Jeg heller nok en tæd mer mot 214270, selv om OSP er økonommisk sett mer fordelaktig (ca 30.000kr på chrono24), samtidig er det på 214270 mulighet for inngravering ettersom klokken skal representer noe viktig for meg. Som Grendel sier, jakten er halve moroa, og dette håper jeg ikke gir utslag i form av nedsig når man først henter ut klokken - noe jeg tviler sterkt vil skje for min del! :) Det skal være en klokke som slites av meg og brukes til alt. Venteliste blir for meg litt cheezy, men det er kun min mening. Skal få prøvd klokkene på så fort som mulig, blir nok enklere å bestemme seg da :)
Takk for input!
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Grendel
Explorer passer til alt fra hverdags til dress.
Seamaster er mer sporty, og vil ikke passe til et mer pyntet antrekk.
Ikke at generelt lite stilbevisste nordmenn kommer til å legge merke til det der de står i sine upussede loafers...;)

Vil ikke Seamasteren passe ett pyntet antrekk? 007 har vel brukt Seamastere til hverdag og fest han, funka for han ;)
 
Vil ikke Seamasteren passe ett pyntet antrekk? 007 har vel brukt Seamastere til hverdag og fest han, funka for han ;)

Nå er hverken du eller trådstarter 007. Og det passer ikke til et pyntet antrekk uansett, uavhengig av hva en oppdiktet karakter har gjort.

Du må huske at i den legendariske "Rolex til smoking"-scenen så ankom agenten festen dykkende. Så da var det en nødvendighet med dykkerur.
 
  • Liker
Reaksjoner: Axl
Explorer passer til alt fra hverdags til dress.
Seamaster er mer sporty, og vil ikke passe til et mer pyntet antrekk.
Ikke at generelt lite stilbevisste nordmenn kommer til å legge merke til det der de står i sine upussede loafers...;)

Når krompen kan finne på å bruke plastklokker til dress i offisielle anledninger, skal nok Seamaster funke greit også. Ikke det at jeg tar stiltips fra kongefamilien nødvendigvis :eek:
 
Når krompen kan finne på å bruke plastklokker til dress i offisielle anledninger, skal nok Seamaster funke greit også. Ikke det at jeg tar stiltips fra kongefamilien nødvendigvis :eek:

Slutt å si at ting er greit bare fordi andre gjør det
Pulsklokke er ikke greit til dress. En omega seamaster er ikke greit til til dress. Og egentlig ikke en Explorer 1 heller, men den er hvertfall i nærheten.
Men jeg synder mot dette selv, så er ikke noe bedre
 
Har Explorer 214270 fra 2016 og bruker den til ALT. Og da mener jeg alt. Alt fra kontorjobb til tømmerhogging.
Har også 10 andre klokker i boksen, men det er Exploreren jeg tar på meg hver dag. Lenka er fantastisk god å bruke da den går fra 20 mm til 16 mm. Den er også akkurat passe undercover til Rolex å være, drita kjedelig design. Men det er også det som gjør den vakker og simpel. Den viser tiden og det er det jeg trenger en klokke til.
 
Nå er hverken du eller trådstarter 007. Og det passer ikke til et pyntet antrekk uansett, uavhengig av hva en oppdiktet karakter har gjort.

Du må huske at i den legendariske "Rolex til smoking"-scenen så ankom agenten festen dykkende. Så da var det en nødvendighet med dykkerur.
Slutt å si at ting er greit bare fordi andre gjør det
Pulsklokke er ikke greit til dress. En omega seamaster er ikke greit til til dress. Og egentlig ikke en Explorer 1 heller, men den er hvertfall i nærheten.
Men jeg synder mot dette selv, så er ikke noe bedre

Enig. Plastklokke og dress er ikke greit. Jeg er personlig ganske striks med kodene, men for andre som bare skal ha èn klokke, og bruker dress 3-5 ganger per år må en seamaster kunne passere synes jeg.

Når det gjelder den Bond-scenen så synes jeg den er et godt og tidlig eksempel på litt Sprezzatura. Samtidig har det alltid gått en fin linje mellom Sprezzatura, og se ut som en komplett dust ;)
 
Jeg har hatt ekstremt mye klokker. Men det er få klokker som er bedre allrounder enn 214270. Passer til alt. Og tenk deg så sexy den er når den har fått bruksmerker etter mange år på armen. Det kler den langt bedre enn Seamasteren etter min mening.