En klokkereise

På tide med en liten oppdatering igjen - rett før jul ramlet denne inn døren :)

PAM514.jpg


Foreløpig meget fornøyd!

Jeg vil spesielt trekke frem den utrolig slanke kassen, dette er en Panerai som nesten sklir under skjorten. Sandwich dial i kombinasjon med kremgule visere og markører gir lett "vintage" preg - og det manuelle P.3000 verket er en fryd å trekke opp.

Panerai 514 01.jpg


Kunne jeg valgt ville jeg nok droppet datovinduet, selv om det er en meget praktisk og nyttig komplikasjon.

Klokken leveres kun på brun alligator, så jeg måtte krype til korset og kjøpe en Panerai gummireim med tilhørende spenne. Jeg har også bestilt et par flotte reimer fra Toshi Straps, gleder meg til de kommer. For øvrig fantastisk service fra Richard, rask bekreftelse på mail med glimrende oppfølging!

Panerai 514 02.jpg
 
Min Jaeger-LeCoultre Grande Reverso Calendar røk ut etter litt vingling, på tross av at klokken nok er en av de fineste jeg har hatt. Jeg synes rett og slett den ble for fin til daglig bruk, og jeg mener at klokker skal brukes, ikke ligge lagret i safen til spesielle anledninger.

Det er en nydelig klokke. Urskive med guilloché-dekorasjon og blånerte visere, og en nydelig månefasekomplikasjon. Safirglass på begge sider, og urverket er dekorert med Côtes de Geneve-motiv.

Annonse Reverso 02.jpg


Jeg må vel snart lære at typiske «dressur» forsvinner like raskt ut av boksen som de kommer inn o_O:rolleyes:

Panerai 514 har også forsvunnet ut. En utrolig flott klokke, der det meste stemte bortsett fra størrelsen. 47 mm. er dessverre helt på grensen, for ikke å si over (pun intended) mine håndledd. Jeg fikk heller ikke de originale Panerai-reimene til å passe særlig godt, jeg er «mellom to hull». Toshi-reimene var en bedre match, men det er noe eget med originalreimer.

Sandwich dial og visere/markører med kremgul farge, og Panerais eget manuelle P.3000 urverk er en meget lekker kombinasjon.

Ny Panerai skal inn, jeg har ikke gitt opp håpet ennå. Jeg holder foreløpig en knapp på Radiomir 1940 PAM572, men det er mulig jeg skal banne i kirken og prøve en 42mm modell i form av 574 eller 620. Ideelt sett skulle jeg hatt en 372 i 44 mm. eller en Radiomir 1940 i 44 eller 45 mm. med P3000 verket, uten dato :)

Annonse Panerai 514 3.jpg


Så røk Ploprofen min ut også, en klokke jeg trodde skulle være en evig keeper. Hva kan man si? Artig klokke, faktisk den klokken jeg har fått mest oppmerksomhet av dem som i utgangspunktet ikke er klokkeinteresserte. Om det er positivt eller negativt får vel andre avgjøre, men det er utvilsomt en spennende og annerledes klokke.

Vet ikke helt hvorfor jeg solgte den, men etter å ha hatt den i et års tid ble jeg vel rett og slett litt lei. Med en vekt på nærmere 300 gram på lenke fordelt på 55 X48 mm snakker vi tungvekter, men den bærer overraskende komfortabelt.

Annonse Ploprof 00.jpg


Så er spørsmålet; hva nå? Jeg har lenge hatt lyst på en IWC Big Pilot, men den utgår dessverre pga. av størrelsen. Jeg venter fortsatt på keramisk Daytona – og en Speedy Tuesday kommer i løpet av sommeren. Egentlig har jeg gått litt lei, med noen få unntak er det utrolig nok ikke så veldig mange klokker jeg har lyst på og greier å rasjonalisere innkjøpet av.

Gullfeberen har for så vidt ikke blitt mindre den senere tid, men jeg får trøste meg med denne så lenge - helt fersk fra Japan og Chino Watches, levert på en drøy uke:

Seiko 300MM.jpg


Foreløpig meget fornøyd, jeg synes kvalitetsfølelsen er svært god og finishen ser upåklagelig ut. Klokken er en «liten» tjukkas», grunnet korte lugs virker den mye mindre enn de 44,3 mm skulle tilsi. Klokken er imidlertid nokså høy (14,6mm) og tung (214 gram). Lenken ser mye bedre ut enn fryktet, gummireimen synes jeg er passe stusselig – får satse på NATO eller noe annet gøy. Jeg bestilte akkurat en orange Isofrane og noen Zulu-reimer, får satse på at det blir en god kombo :)

I følge denne artikkelen https://www.fratellowatches.com/hands-seiko-mm300-sbdx017-review/ blir urverket laget side om side med Grand Seiko-urverkene, og det skal heller ikke stå tilbake for «de beste dykkerurverkene fra hvor som helst i Europa». Artikkelforfatteren skriver «(…..) what I will say is that this piece offers a ridiculous amount of value for the money».

Og til slutt en liten funfact; kassen er en såkalt monobloc, det finnes altså ikke noe baklokk – urverket monteres «forfra».
 
Pen samling! Har sett flere ganger på den Reversoen, men blir ikke helt komfortabel med firkantede former. Uansett, mye pent i samlingen :)
 
Pen samling! Har sett flere ganger på den Reversoen, men blir ikke helt komfortabel med firkantede former. Uansett, mye pent i samlingen :)

Takk, takk – ser at det er lenge siden jeg oppdaterte «klokkereisen». Reverso er nok en av de vakreste klokkene jeg har hatt, men jeg ble heller ikke komfortabel med formen på kassen :(

Etter at Panerai Radiomir 514 røk ut ble savnet etter Panerai såpass stort at jeg røk på en splitter ny 572, som tilfredsstiller alle mine kriterier til en Panerai.

IMG_2904.JPG


Panerai 572 3.jpg


IMG_3053.JPG


IMG_2949.JPG


Akkurat passe stor på 45 mm, meget slank kasse og sandwich dial uten for mye dilldall. At den i tillegg har et nokså nytt inhouse urverk med microrotor (P.4000) er heller ikke noen ulempe.

Panerai 572 4.jpg


Legger ved en link til en noe mer fyldig anmeldelse:

http://www.ablogtowatch.com/panerai...matic-pam572-watch-new-p-4000-movement-hands/

Med litt flaks blir det snart oppdatering, Speedy Tuesday LE skal i følge AD være på vei :)
 
Redigert:
Litt av hvert har jo skjedd siden sist oppdatering :rolleyes:

Denne røk ut umiddelbart, fikk ikke tatt noe ordentlig wristshot en gang.

58BD67D0-48A1-47CD-92CB-705838717764.jpeg


Jeg har i utgangspunktet konkludert med at Speedy kler alle andres håndledd enn mine. Meeeen, så var det denne da. Dette må jo være verdens flotteste Speedy:

5CDA650B-E698-459A-BCAE-856768325EFD.jpeg


Vel, vel - vi får se :eek:

I mangel av noe annet gøy fikk jeg lyst på noen litt spesielle dykkerklokker, med klare referanser til 70-tallet.

Først inn var denne artige saken:

752C1715-1D89-4539-ADBE-5E1FBA2F19CA.jpeg

CBB19432-F5B2-4775-880D-C3C3E906530A.jpeg


Som det fremgår av denne tråden https://www.tidssonen.no/forum/threads/doxa-sub-1200t-eller-aquadive-100ss.48029/ hadde jeg jo store problemer med å velge, så det ble enda en bestilling:

A2FA00EB-4D20-403B-A6AC-1F067D236B7D.jpeg


Jeg har vel egentlig slått meg litt til ro om dagen, men det dukker forhåpentligvis opp noe gøy fra min AD om ikke alt for lenge. Står vel på venteliste for det meste som Rolex produserer om dagen, så et eller annet bør vel komme min vei snart. Både SD43, Sky-Dweller og Ceratona står på ønskelisten - og ser jeg på datoen er det jo heller ikke lenge til Basel:D
 
Panerai 572, Doxa Sub 1200t og Seiko MM300 har forlatt boksen for en stund siden.

For å starte med Paneraien først, jeg synes dessverre 45 mm ble ørlite for stor selv i Radiomir 1940-kasse. Hovedproblemet var imidlertid at jeg ikke fikk noen originalreimer til å passe, jeg er «mellom to hull». Jeg synes en så fin klokke fortjener noe annet enn NATO.

PAM572.jpg


Urverk, finish og DNA var imidlertid upåklagelig – og jakten på min perfekte Panerai fortsetter nok. Hadde jeg hatt litt større håndledd er jeg sikker på at en 372 eller 127 hadde vært i boksen….. Jeg hadde egentlig bestemt meg for en 560, men fikk ikke helt godfølelsen av «recessed» dial. Planen nå er Submersible, gjerne en 682 i 42 mm. :eek:

Doxa Sub 1200t var en herlig sommerklokke.

Doxa.jpg


Den lå godt på håndleddet, og var en perfekt reissue av en gammel klassiker. Tro kanskje jeg hadde gått for en mindre fargeglad skive neste gang, det ble i overkant mye oransje. Uansett en kul klokke, og jeg ser ikke bort ifra at det kommer til å dukke opp en ny Doxa på et eller annet tidspunkt, fortrinnsvis en Sharkhunter eller Searambler.

Seiko MM300 er også en flott dykkeklokke, men den tapte kampen om armtid. Flott finish på denne også, og urverket gikk bra.

01.jpg


Jeg var ikke veldig fornøyd med bezel, som fikk merker/riper bare man så på den. Litt skuffende at bezel var belagt med en eller annen form for svært lite ripesikker klarlakk, i hvert fall i denne prisklassen. Kassen er belagt med Diashield, og tålte tøff bruk uten påvirkning. Jeg tok den selv inn fra Japan til en hyggelig pris, men er nok lit usikker på om den er «verdt prisen» sammenliknet med rimeligere Seiko-dykkere (i hvert fall hvis man ser bort ifra det eminente urverket). Jeg konstaterer at nye SLA021 har fått keramisk bezel og safirglass, men prisen i begynner å bli nokså høy…..

Så til det som har kommet inn, ny Datejust 41 ref. nr.: 126334, som ble årets sommerklokke.

Datejust2.jpg


Fluted bezel og Jubilee er lekkert sammen, dette er en klassisk Rolex. Pensjonistlenke it is :D Utrolig behagelig klokke som sklir fint under skjorteermet, men er sporty nok til å være med på det meste.

Datejust.jpg


Og nykommeren, Daytona 116500LN. Denne har jeg ventet lenge på. Skulle vel helst hatt en hvit, og jeg var dum nok til å takke nei til en sort for svært lenge siden. Denne gangen klinte jeg til, og jeg synes den nye modellen gjør seg bedre med sort skive og sort bezel, vs. forrige modell 116520LN.

Det er noe spesielt med Daytona, lenge siden sist. Jeg hadde jo en hvit 116520 som jeg aldri ble helt komfortabel med, mest på grunn av polert bezel som ikke var blank og fin så veldig lenge :oops:. Jeg satser på at keramikk blir redningen, og trøster meg med at det er lettere å se hva klokken er om natten enn på dagtid.....

Daytona.jpg


Her sammen med sine søsken.

Rolex.jpg
 
Takk for oppdatering, @Consigliere. Må si det er flotte ur du har fått inn, men også et par lekre som har forlatt samlingen. I starten var Radomir serien helt uaktuell for meg, men denne vokser på meg. Meget pen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Kjekk lesing! Kjenner meg igjen i mange av betraktningene dine. Konstaterer at den horologiske "rastløsheten" din sikkert ikke går i pluss... men det gjør den vel trolig ikke for noen av oss. Fram til i fjor slet jeg med autofil "rastløshet", og har svidd av stygge summer på nybil de siste 10 årene :eek: Nå har heldigvis fokuset skiftet over på klokker - og det er like moro som bil. Nei! Faktisk enda kjekkere ;)
 
Takk for hyggelig og fornøyelig lesing. Kan kjenne meg igjen i noen av betraktningene. Håper du får like mye glede av 116500 som jeg gjør. Ja den føles mindre ut enn de andre men føler mer og mer at 40mm er det rette for meg og Daytonaen har en utrolig god bærekomfort.

Flotte bilder av vakre klokker du har vært gjennom i årenes løp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere