Reykjavik

Medlem
27. nov. 2011
Innlegg
157
Skal ha ei langweekend i Reykjavik om ikkje lenge.

Nokon som har gode tips til restauranter, severdigheter, "must do" osv?
 
I Reykjavik kan jeg anbefale Kol Restaurant og Kex Hostel. Kol er vel litt high-end, mens Kex er mer hipster-aktig. Noen år siden sist, men ser ut til at begge fortsatt vurderes høyt.

Kirken og hovedgaten er jo såkalte "must do" i Reykjavik. Og så er vel Reagan-Gorbatsjov-huset noe folk får med seg.

"Golden Circle" er også standard første gang på Island, dvs en rute som er innom Geysir, Gullfoss og Tingvellir. Ganske turisttung rute, men det må likevel gjøres. Og så er det jo også noen ganske fascinerende sights!

Jeg er ikke overbegeistret for Blue Lagoon, men det må vel kanskje sjekkes av listen det og. Hvis du har litt ekstra tid til eller fra flyplassen, do it. Hvis ikke, så er det ikke akkurat krise. Med mindre du digger å bade i kø, da.

Biltur langs vestkysten, og opp til mindre byer i nord som Siglufjordir eller Akureyi (sistnevnte er forsåvidt en litt større by, i Islandsk sammenheng), kan jeg også anbefale. Fantastisk landskap. Mye norsk fiskehistorie i Siglufjordir bl.a. Men det krever kanskje litt mer tid, eller at du gjør litt mindre ut av Reykjavik. Og skal du overnatte, så må du være innstilt på å betale premium for pensjonatstandard, men det gjelder forsåvidt hele Island.

Og jo forresten. JS Watch i Reykjavik må nevnes.
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Sist jeg var i Reykjavik spiste jeg på Lækjarbrekka og 3 Frakkar. Her serveres nydelig lammekjøtt, hval, lundefugl og nasjonalretten råtten hai.