Barbour - hvilken modell?

Ikke kjøp Bedale. Den er alt for vid sett med dagens mote. Jeg har en fra 92 som jeg kun bruker til tur med hunden i passende vær, og det overrasker meg hver gang jeg tar den på hvor posete den faktisk er.
 
Gammel god Barbour i sekkesnitt ble jo laget for bruk på hesteryggen og i skauen,
og ikke strøket rundt Bogstadveien:) Min Beaufort er fra 1984..
 
  • Liker
Reaksjoner: Hopalong
Jeg bruker barbour northumbria på høsten, litt lenger enn en vanlig jakke, slik at jeg kan sitte på den når jeg setter meg ned, og jeg hindrer i at regnet treffet lommebok og mobil i lommene. Jeg gjorde en knallkjøp, kjøpte på halv pris i London, i en liten butikk i en sidegate. Mitt tips, dra til London for 178kr med Ryanair, kjøp deg en jakke. Billigere enn å kjøpe i Norge eller å bestille på nett.
 
Om ikke du kommer over SL (slim) varianten. Opprinnelig laget for det japanske markedet, om jeg husker rett. Har en slik, og den sitter fint, MEN den er fortsatt kort over lårene sammenlignet med en Beaufort eller Border til turbruk. Til bybruk etc. er den topp.

Ikke kjøp Bedale. Den er alt for vid sett med dagens mote. Jeg har en fra 92 som jeg kun bruker til tur med hunden i passende vær, og det overrasker meg hver gang jeg tar den på hvor posete den faktisk er.
 
Er 174 og 72-75 kg.
Hadde Beaufort i C40. Den var som et 2 manns telt fra Bergans. Fikk sydd den inn, men fortsatt så hang den som en søplesekk på meg. Var nok mer passe til en 10 cm høyere korpulent herremann med masse tweed under jakka.

Har nå en classic Bedale i grønn i C34, og det er den eneste klassiske Barbour jakken som passer meg meget godt. (og ja - jeg har prøvd mange typer og størrelser) Litt kortere og litt mer slimfit enn de andre jakkene deres.

Er du i London så anbefaler jeg å stikke innom en av butikkene deres der (Picadilly var bra men med mye turister) og få hjelp fra de som kun selger Barbour. De har også mange flere størrelser på lager, slik at du lettere kan finne en som passer deg godt.

Good hunting !

// kab
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Bedale eller Beufort er fasit da de fortsatt lages etter gammel oppskrift og har bomullsfor. Jeg gikk på en kjempesmell og kjøpte en ny Ashby, måtte klippe ut foret i armene på den da det var laget av 100% diffusjonstett plastikk hvilket gjorde at man ble våt på armene av svette. Det er sånt som det er verd å gå i demonstrasjonstog mot...
 
  • Liker
Reaksjoner: morbra
Bedale eller Beufort er fasit da de fortsatt lages etter gammel oppskrift og har bomullsfor. Jeg gikk på en kjempesmell og kjøpte en ny Ashby, måtte klippe ut foret i armene på den da det var laget av 100% diffusjonstett plastikk hvilket gjorde at man ble våt på armene av svette. Det er sånt som det er verd å gå i demonstrasjonstog mot...

Det er bare foret i armene på Ashby som er av polyester, hoveddelen er av bomull som på Beaufort.

Jeg synes de fleste Barbourjakkene tåler kulde rimelig dårlig, så varme armer er bare en fordel :D

Ser for øvrig at jeg har Ashby i str. L - Beaufort’en er i M, og har likevel plass til en person til :eek:
 
Har Skyfall-jakka for vår-høst
og en lang parka-/frakk-variant fra Barbour x White Mountain for vinter. Den lange har vært heeelt suveren med tynn dunjakke under. FlyKicks i Oslo hadde den. Skyfall-jakka kjøpte jeg via UK (eller var det Holland?) på nett.

Men nå har du vel kjøpt,- hva ble det?
 
Ikke kjøpt enda, skal en tur over dammen i løpet av våren og vil prøve skyfall-jakka en gang til først. Det er parka-vær på Østlandet en stund fremover uansett... Brrr.

Prøvde Beaufort på et kjøpesenter i München for noen uker siden - den var litt romslig men ikke på langt nær så ille som noen har framstilt det. Fordelen med den er at str 48 faktisk sitter helt riktig over skuldre og har riktig lengde på ermer. Bristol i M er hakket for lang i ermene men bra i skuldre, S er hakket for kort i ermene og alt for trang, men passer bra rundt brystet og i livet... Go figure.
 
Ikke kjøpt enda, skal en tur over dammen i løpet av våren og vil prøve skyfall-jakka en gang til først. Det er parka-vær på Østlandet en stund fremover uansett... Brrr.

Prøvde Beaufort på et kjøpesenter i München for noen uker siden - den var litt romslig men ikke på langt nær så ille som noen har framstilt det. Fordelen med den er at str 48 faktisk sitter helt riktig over skuldre og har riktig lengde på ermer. Bristol i M er hakket for lang i ermene men bra i skuldre, S er hakket for kort i ermene og alt for trang, men passer bra rundt brystet og i livet... Go figure.

Å finne riktig størrelse med det merket der er en skikkelig pain in the you know what
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
Så denne litt sent, men siden du enda ikke har kjøpt kan jeg kanskje hjelpe deg ettersom jeg selger Barbour i Norge.

Det stemmer som du nevner over, at Beaufort, Bristol og Bedale fortsatt lages for hånd på fabrikken i South Shields utenfor Newcastle. Ashby gjør desverre ikke det.
Utenom passform er Beaufort den eneste som har "fasanlomme" på ryggen.

Om du er usikker på str kan du ta en mål av deg selv rundt brystet og dele tallet på 2,5 - det nærmeste tallet skal være str. din, men det er jo alltid greit å prøve, også får du ta en vurdering på om du skal bruke en vest under til høsten.
Husk at armene på disse jakkene kan oppleves korte, men det kan ordnes ved å sende inn jakken til en skredder vi har i Sverige.

Jeg ser du vurderer å kjøpe utenlands og det må du gjerne gjøre, men husk at du ikke kan reklamere i Norge om det skulle være problemer med jakken.

Om du vil prøve i Norge og tilfeldigvis bor i Oslo vil jeg anbefale Ferner Jacobsen eller andre etasje på Steen & Strøm.

Lykke til med ny Barbour jakke!
 
  • Liker
Reaksjoner: ytterski
Takk for det, @andersm! Bor i Follo, men det blir nok en tur til Ferner Jacobsen eller S&S når parkas-sesongen er over. Kona har også fått sansen, så blir vel fort til at jeg må finne en damemodell til henne også. :)

Jeg har til gode å finne Beacon-jakka noe sted i Norge, vet du tilfeldigvis om den føres noe sted?
 
Takk for det, @andersm! Bor i Follo, men det blir nok en tur til Ferner Jacobsen eller S&S når parkas-sesongen er over. Kona har også fått sansen, så blir vel fort til at jeg må finne en damemodell til henne også. :)

Jeg har til gode å finne Beacon-jakka noe sted i Norge, vet du tilfeldigvis om den føres noe sted?

Jeg ringte ned de fleste klesbutikker i Oslo for noen år siden ifm jakt på Beacon-jakka. Jeg fant den til slutt på Cortezzi på Lambertseter senter. Dette var også det eneste stedet jeg fant solgte jakka. Dette var som sagt for noen år siden. Lykke til:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Agassiz og Rabagast
Igjen, sent svar. Beklager det!

Beacon sports jacket er vanskelig å få tak i, men det kan være den ligger på lager i UK, så da kan jeg få det til, via en butikk..
men ingen garanti for det desverre.

Både Ferner og Steen & strøm har til dame også!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rabagast
@andersm Har det noe å si hvor jeg leverer min Bristol til reparasjon av knapper og hull? Sender alle norske forhandlere videre til samme verksted?
 
Har Skyfall-jakka for vår-høst
og en lang parka-/frakk-variant fra Barbour x White Mountain for vinter. Den lange har vært heeelt suveren med tynn dunjakke under. FlyKicks i Oslo hadde den. Skyfall-jakka kjøpte jeg via UK (eller var det Holland?) på nett.

Men nå har du vel kjøpt,- hva ble det?
Liten avsporing fra tråden, men har et spm angående Skyfall-jakken jeg ikke finner svar på. I venstre lomme er det stoff i "Barbour"-mønster, er det løst nederst eller er stoffet sydd fast hos deg? Hos meg er stoffet løst mot bunnen av lommen. Det kjennes ikke ut som det skulle vært sting der, men er litt snodig.
 
@raknes nå har jeg ikke jakken min foran meg for øyeblikket, men jeg mener å huske at i lommen så er det en liten «lomme i lommen». Vet ikke hva den bittelille lommen er tiltenkt, men jeg ser for meg til type mynter og andre småting.