Hi-Fi tråden

Hegel er på sin måte, andre på en annen. Uansett lager dei produkter med litt forakjellige audiofile utgangspunkt. Så putter man då i sammen komponeneter som forsterker kvarandres særegenheter så kam det fort bli feil.
 
Jeg har også hatt flere Electrocompaniet forsterkere fra den tiden Per Abrahamsen selv, sammen med Svein Erik Børja bestemte "lydsignaturen" på disse forsterkerne.
Den gang elsket jeg de, men idag trives jeg bedre med Hegel - som minner om EC fra den gang da.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Høyrte også på kombo med Hegel H190 og Monitor Audio. Einig i at diskaten vart for hard og kvass. Testa same forsterkar med Dynaudio Special forty. Dette spelte rundt Monitor Audi høgttalerane. Sakna litt djupbass i Special forty - enda difor på Contour 30. Må sei meg særs nøgd med kombinasjonen.
 
Høyrte også på kombo med Hegel H190 og Monitor Audio. Einig i at diskaten vart for hard og kvass. Testa same forsterkar med Dynaudio Special forty. Dette spelte rundt Monitor Audi høgttalerane. Sakna litt djupbass i Special forty - enda difor på Contour 30. Må sei meg særs nøgd med kombinasjonen.

Hvilken monitor audio lyttet du til?
 
For meg funka ikkje kombinasjonen. Men kan være verdt eit forsøk. Hadde og veldig trua på S300, men med H190 vart resultatet under par @Lilac
 
  • Liker
Reaksjoner: Lilac
Har ikke sansen for Hegel jeg heller, hadde en H1 i ca to måneder, har hørt mye på H200 og hørte H360 mot monitor audio gold 200 (kanskje 300) hos swsg. Sistnevnte hørtes ut som noe var galt med diskanten, noe selger prøvde å tilskrive bånddiskantene. De sier de nyere hegelforsterkerne er bedre, dog

Høyrte også på kombo med Hegel H190 og Monitor Audio. Einig i at diskaten vart for hard og kvass. Testa same forsterkar med Dynaudio Special forty. Dette spelte rundt Monitor Audi høgttalerane. Sakna litt djupbass i Special forty - enda difor på Contour 30. Må sei meg særs nøgd med kombinasjonen.

Interessant, jeg har hatt nøyaktig samme opplevelse med Hegel og hard diskant, men det viste seg å være pga. kablene fra Nordost som Soundgarden pushet.

For noen år siden kjøpte jeg en Hegel H300 og et par Dynaudio Focus 160, kablet opp med Nordost "Red Dawn" kabler. Jeg var total nybegynner innen Hi-Fi, og dette var kablene som Soundgarden anbefalte på det varmeste til denne forsterker/høyttaler kombinasjonen. Og joda, det hørtes veldig imponerende og krystallklart ut i de 15 minuttene jeg fikk demo i lytterommet deres. Problemet var at denne krystallklare lyden som først virket imponerende raskt ble veldig slitsom over 20-30 minutter med lytting, da diskanten var alt for bitende. Jeg fikk låne med hjem noen andre Nordost-kabler for å se om det ble bedre, fra prisklasser over og under, og den samme hissige diskanten lot seg ikke temme, selv om den varierte noe - jeg husker at de blå kablene var absolutt verst, hvor cymbaler ble direkte ubehagelige i miksen.

Jeg gikk over til vanlige tykke kobberkabler, og lydsignaturen ble med ett mye mer balansert. Igjen kunne jeg sitte og nyte musikk i både en og to timer i strekk ved høyt volum uten å bli sliten i ørene. Føler selv disse Nordost-kablene, som vel bruker sølv som ledere, kan gi en imponerende "wow"-effekt ved demo da de nesten spraker av klarhet, men etter min erfaring gjør de lydsignaturen mye hardere, noe som gav meg lyttetrøtthet over lengre seanser. Hvis Hegel i utgangspunktet er kjent for å ha en litt kald og analytisk lydsignatur (og Dynaudios lydsignatur best kan beskrives som nøytral og ufarget) så er det klart at det siste en slik kombinasjon trenger er spesielle sølvkabler som fremhever diskant. Ville ikke kombinert Nordost sammen med Hegel igjen ved mindre høyttalerne har en spesielt mørk signatur som trenger hjelp i toppfrekvensene.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Jørn
Interessant, jeg har hatt nøyaktig samme opplevelse med Hegel og hard diskant, men det viste seg å være pga. kablene fra Nordost som Soundgarden pushet.
.

Jeg har også hatt Focus 160, men mine var koblet opp mot Primare I30 med Chord Carnival Silverscreen-kabler. Diskanten var realistisk, åpen, men ikke anstrengende, en av de beste komboene jeg har eid.

Problemet til Monitor Audio Gold var etter min mening ikke sibilans fra diskanten, men snarere at den virket slørete om du holdt hodet utenfor en overraskende smal vertikal sweetspot.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321

Det er derfor vi fortsatt kjøper plater fysisk. Forretningsmodellen og prisingen til strømmetjenestene er fortsatt på bleiestadiet, så det kommer til å være omveltninger i bransjen med (u)jevne mellomrom. Spotify har vel snart 10 milliarder svenske kroner i gjeld, og det er vel lenge til det begynner å betale tilbake. Overhengende fare for at eierne ikke gidder å tape mer penger på det prosjektet. Apple tjener ikke penger på itunes/music, men subsidierer fra annen virksomhet. Er det noen som betaler for google play music? Jeg har ikke hørt om noen. Så dette markedet kan vel kalles umodent. Tror det ser ganske annerledes ut om 5 år.
 
Det ville vært merkelig om etablert aktør med flere tiår med fartstid lager en høyttaler til 50k+ som høres ut som en klipsch til ti tusen spenn. High-end er high end, og kan sidestilles med klokker. Følelser og personlige preferanser har mye å si.

Nå har vel ikke jeg skrevet at Dynaudio er dårlig eller ei. Men å sitere ei blekke som gir toppkarakterer i hytt og vær blir relativt lite interessant. Høyttalerne er både flotte visuelt og de spiller sikkert prima også. Regner med at Jørn er strålende fornøyd og det er vel det viktigste.
Har ikke hørt så mye fra Dynaudio selv. Brodern hadde Excite x16 for noen år siden og de spilte strålende til å være relativt rimelige.
 
Kjøpte noen Royd Squire for 1000,- av en kamerat for noen uker siden. Glitrende, små musikkformidlere som spiller med stor innsikt og entusiasme. Platespilleren er en Kuzma Stabi S med en Stogi S12VTA arm og ekstra motorstyring. Audio Technica AT33GTG/II element.


gPfCGGI.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rødland og Bjarnetv
Pen setup og bonuspoeng for USM stereobenk ;)
Har en AT33ptg/II selv, og kan skrive under på at det er en meget god PU.
 
Takk.

USM fungerer bra og ser bra ut. Har hatt flere USM moduler tidligere, men nå har jeg bare denne.
Det er så mange fæle stereobenker på markedet og de få ser ser noenlunde ut, koster altfor mye. I tillegg liker jeg at det ikke ser altfor nerdete ut.
 
Nå har vel ikke jeg skrevet at Dynaudio er dårlig eller ei. Men å sitere ei blekke som gir toppkarakterer i hytt og vær blir relativt lite interessant.

Om man skal se bort fra nettsider eller blader som anmelder stereokomponenter, har man ikke referanser for hva som funker eller ikke utover personlig erfaring, med enda mer begrenset annenhåndsverdi.

Si ifra om dere finner en tv-benk med gummiføtter istedet for spikes med fire hulrom til komponenter. Den kan ikke være av glass av estetiske årsaker
 
Du kan montere sorbothaneføtter under vanlige hyller. Det finnes også egne dempeføtter med standard gjenger for vanlige komponenter.

Men. Du skal ha et forbanna flott anlegg før du hører forskjell på spikes eller gummiføtter.
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Den største fordelen med gummiføtter er vel at man slipper å ødelegge gulvet.
Sorbothan etterlater merker i treverk, så det ville jeg ikke brukt rett på gulvet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Eg trur en skal ha temmelig god fantasi for å høre forskjell på en stereo benk med eller uten gummiføtter. Eneste er under vinylspilleren.

HiFi-bransjen er ikkje akkurat beskjeden med lovnader om forbedringer og selger snake Oil til blodpriser
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Den største fordelen med gummiføtter er vel at man slipper å ødelegge gulvet.
Sorbothan etterlater merker i treverk, så det ville jeg ikke brukt rett på gulvet.

Du skjønte tegninga, i motsetning til fyren rett over dette innlegget som ikke bare tillegger meg meninger jeg ikke har, men diskrét prøver å kalle meg en idiot for å ha dem.