Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 289 77,1%

  • Antall stemmer
    375
Jeg er i ferd med å vinne et lite NFL veddemål, der gevinsten er en flaske brunt i en litt høyere prisklasse en jeg normalt pleier handle selv. Kort fortalt så får jeg en flaske Whisky i ca 2k klassen fra polet, mens jeg pleier handle i prisklassen opp til 1000 kr. Akkurat nå så er det Bowmore 18 år som er favoritten min i barskapet.

Ut i fra mine preferanser (jeg liker litt røyk (men ikke helt "lungekreft"), gjerne lagret litt på sherry fat, lang ettersmak, så peker Highland Park 21 eller Macallan fine oak 18 yr seg ut som gode kandidater. Noen som har noen fornuftige innspill på hva jeg bør velge? På forhånd takk!

Hvis du vil ha litt røyk er Highland Park 21yo et godt valg.
Uten røyk er Balvenie 21yo Portwood, Glenfarclas 25yo, Glengoyne 21yo gode alternativer i den prisklassen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og Arlendius
Redigert:
Lagavulin 12 Cask Strength kan virkelig anbefales, fantastisk god. Salt, aske, pepperaktig olivenolje, tare, søt malt og ikke minst kraftig torvrøyk.

Virkelig et fyrverkeri i munnen, alle smakene eksploderer liksom samtidig når man smaker den bar ved 56%. Etter et par teskjeer vann i glasset blir den veldig balansert og alle smakene får sin egen plass i rampelyset, med en ettersmak som bare varer og varer. Klatrer helt opp blant toppen av de beste whiskyene jeg har smakt.

lgvob.12yov43.jpg
 
Redigert:
Noen som fikk noe spennende på spesialslippet i går? Selv køet jeg opp på Aker Brygge og fikk tak i noen Vintersolsnu samt noen japanere. Ganske fornøyd og relativt blakk :D
 
Jada, i tillegg til en Yamazaki-12 og en Hakushu-12, så fikk jeg også røsket med meg en Chichibu On-the-way og en Peated samt en 15-år Hanyu.
Jada, det ble en god dag ;)
 
Hei,
Jeg holder på å snekre sammen en påskepakke.
Den består av 10 ulike 3cl samples, en til hver dag fra Palmefredag når man vel er kommet frem til hytten til første påskedag når man så vidt begynner å tenke på påskekøen tilbake hjem igjen.
Alle 10 whiskyer er plukket ut, og pakken består av 3 stk som er tilgjengelig i Norge og noe som er relativt utilgjengelig.
Pakken koster 850,- og jeg lager som vanlig maks 22 pakker, så her er det først til mølla. Send meg en PM så tar vi det derfra :)
 
Åpnet og prøvet noen glass av denne i julen. En forkjølelse har satt meg litt ut, men likevel konkludert med at denne fint kan få stå i fred en stund, nå som den er åpnet. Håper litt luft kan hjelpe å utvikle den enda mer. Kompleks, men litt for mye askebeger for min del. Savner mer sødme, helst av typen vanilje eller honning.
Har smakt 2014-utgaven tidligere i år og synes den var klart bedre.


IMG_1806.JPG
 
Åpnet og prøvet noen glass av denne i julen. En forkjølelse har satt meg litt ut, men likevel konkludert med at denne fint kan få stå i fred en stund, nå som den er åpnet. Håper litt luft kan hjelpe å utvikle den enda mer. Kompleks, men litt for mye askebeger for min del. Savner mer sødme, helst av typen vanilje eller honning.
Har smakt 2014-utgaven tidligere i år og synes den var klart bedre.


Vis vedlegg 72631

Lagavulin er spesielt, veldig "peated".
Jeg foretrekker Bruichladdich
https://www.bruichladdich.com/bruichladdich
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og HerrUr
Fikk en Bruichladdich "Wee Laddie Tasting Collection" til jul, og samtlige var helt nydelige. Jeg ble spesielt begeistret for "The Classic Laddie". Alle tre har sjelden god "munnfølelse", om man kan kalle noe slikt. De klarte å være både crisp og fyldige på samme tid. Det har nok mye med særdeles god destillasjon, gode fat og fravær av filtrering å gjøre. Det er forresten verdt å skryte litt ekstra av produsenter som ikke kuldefiltrerer og legger til karamellfarge i whiskyene sine - to ting som kun gjøres av overfladiske hensyn for å imponere folk som ikke vet bedre.

Laphroaig er ganske frustrerende i så måte. En versjon av 10'ern deres uten filtrering og karamell hadde sannsynligvis vært helt fantastisk. Om den er like bleik som Ardbeg 10 gjør ingenting - det er i hvert fall ærlig, for ikke å si litt av sjarmen da jeg forstår at Laphroaig, som Ardbeg i sin 10'er, bruker tønner som nesten er "utbrukte", det vil si ikke har mye mer farge og smak å avgi, for å la smaken hovedsaklig preges av destillatet.
 
Redigert:
Ja...
Ekte Whiskyer uten karamell som eldres mindre enn 15-20 år i den nordlige halvkule har vanligvis en pissfarge.
De høye temperaturene som fins i noen eksotiske land gjør også at spriten får seg mer av tønnens farge og smak i løp av kortere tid.
 
  • Liker
Reaksjoner: HerrUr
Fikk en Bruichladdich "Wee Laddie Tasting Collection" til jul, og samtlige var helt nydelige. Jeg ble spesielt begeistret for "The Classic Laddie". Alle tre har sjelden god "munnfølelse", om man kan kalle noe slikt. De klarte å være både crisp og fyldige på samme tid. Det har nok mye med særdeles god destillasjon, gode fat og fravær av filtrering å gjøre. Det er forresten verdt å skryte litt ekstra av produsenter som ikke kuldefiltrerer og legger til karamellfarge i whiskyene sine - to ting som kun gjøres av overfladiske hensyn for å imponere folk som ikke vet bedre.

Laphroaig er ganske frustrerende i så måte. En versjon av 10'ern deres uten filtrering og karamell hadde sannsynligvis vært helt fantastisk. Om den er like bleik som Ardbeg 10 gjør ingenting - det er i hvert fall ærlig, for ikke å si litt av sjarmen da jeg forstår at Laphroaig, som Ardbeg i sin 10'er, bruker tønner som nesten er "utbrukte", det vil si ikke har mye mer farge og smak å avgi, for å la smaken hovedsaklig preges av destillatet.

Er forsåvidt enig i at det er tull å kuldefiltrere og tilsette farge selv om dette ikke har noe å si.
Det skal så utrolig lite farge til at dette uansett ikke merkes på smaken for oss vanlig dødelige.
Det samme med kuldefiltrering. Dette skal etter sigende ikke påvirke smaken.
Grunnen er nok (dessverre) at den jevne forbruker ønsker at produktet de kjøper skal være konsistent.
De vil muligens ikke like at fargen kan variere mellom batch'ene, eller at drammen blir tåkete hvis de tilsetter vann.
Jeg synes jeg kan høre dem:
"Hva er galt med drammen min? Den blir jo tåkete? Hvorfor er den ikke samme farge som sist? det må jo være noe galt her?" osv, osv...:rolleyes:

Jeg ser helst at drammen min er uten tilsatt farge, ikke er kuldefiltrert, og har 46% alk.
Samtidig blir dette litt irrasjonelt. Litt som å bare velge in-house urverk i klokkene sine.
En helt ubetydelig ting som kun dreier seg om heltheltsopplevelsen, og å få "håndtverksfølelsen".;)
 
bruker tønner som nesten er "utbrukte", det vil si ikke har mye mer farge og smak å avgi, for å la smaken hovedsaklig preges av destillatet.

Fat er svindyre greier. Og avgir mye smak.
First fill sherryfat gir utrolig effekt.

Men problemet er at alle som drikker sherry er stuet inn på gamlehjem. Markedet for sherry faller. Det gir færre og færre sherryfat. Sherry ække kult blant ungdommen.

Har en følelse av at "ærligheten" som skal selges inn er et resultat av kreativ markedsføring.

Men ja, jo, forsåvidt så har kvaliteten på desillated litt å si da. Jeg er bare gammaldags når det kommer til whisky.
 
  • Liker
Reaksjoner: hanse, UJU og Kohe321
Jepp, det er nok til en viss grad irrasjonelt. Akkurat dette med farge handler nok mindre om smak, da det som du sier er snakk om så små doser karamellfarge at den neppe kan påvirke smaken så mye, men heller om den generelle irritasjonen over at det er falskt. Noe som i og for seg er en legitim ting å mislike. Fargetilsetningen skal sminke den opp for å etterape den "ideelle whisky", men i og med at den ikke reflekterer modningsprosessen får man mindre informasjon om hva som er i glasset, og totalopplevelsen av drikken blir litt redusert. Whiskyens brunkrem. Men dette er nok kun en entusiastgreie.

Kuldefiltrering tror jeg dog kan gi en mer håndgripelig påvirkning på smaken, uten at det bare dreier seg om følelser. Jeg mener å merke en forskjell på hvordan ufiltrerte whiskyer "coater" innsiden av munnen, og hvordan ettersmaken oppleves kontra filtrerte. De ulfiltrerte føles kanskje noe rundere på ganen, og ettersmaken varer noe lengre også. Det gir en litt mer solid følelse i munnen. Igjen subtile forskjeller i smaksopplevelse det er snakk om, men så er jo nettopp dette noe av gleden med whisky også. :)
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Hammerfjord og UJU
Whiskyer som er ganske belastet med olje blir bra tåkete og forskjellen kan smakes : de er rundere altså ikke så tørre og skarpe i smaken etter min mening.
Etter mange år med whiskyer som ikke er kuldefiltrert liker jeg ikke å gå tilbake til de filtrerte.
Karamell dritten kan jeg leve uten : disse whiskyer smaker søtt sukker til og med når de er under 8år gammel.
Jeg er ingen whisky ekspert men en ting er at jeg har veldig skarp luktesans.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og UJU