Dagens vintage

Medlem
5. okt. 2012
Innlegg
867
Ah, herlige Seiko dykkerur. Har selv flere slik, bl.a en "turtleback" fra ca 1980, fikk dette overhalt for noen år siden og har brukt det en god del spesielt om sommeren.
 
image.jpeg

Tatt i dag, jada har ikke stilt datoen, ingen hurtigstilling på denne. 60 talls Girard Perregaux Gyrodate HF som var Chronometer sertifisert.
 
Bilder er viktig! fant frem noen bilder av min 6309 7040 som ble tatt av selger da jeg kjøpte den for 7-8 år siden. 6309 7040 ble laget mellom 1976 og 1988, serienummeret på min klokke plasserer den til juli 1984, noe nyere enn jeg trodde. Mick Jagger ble fotografert i 1983 med en av disse, og klokka ble også brukt av Ed Harris i filmen Abyss fra 1987. Skiva og viserne på min klokke er fra en senere 6309-7290A, det ser man bl.a på de firkantede timemarkeringene, dette er selvsagt et minus men er for meg personlig greit da jeg liker klokka og nyter å bruke den for det den er.

Dette er flotte bruksklokker som ikke koster mye, av de fire klokkene jeg har betalte jeg ca 500-600 kroner for 7002 og 6309 729 og ca 1000 for 6309 7040, dette var for noen år siden men ser at prisene ikke har steget mye, dette er mye klokke for pengene både i vekt og kvalitet, 6309 7040 har en ganske gedigen størrelse.

IWOYYeL.jpg


i5QvCak.jpg


skDnpgX.jpg



Legger også inn et bilde av min 7002 (har to 7002) og sist min 6309 729

CxWlFcF.jpg


SWt79Y3.jpg


CHyqk46.jpg


tVBKjzc.jpg


Tv6YW9u.jpg
 
Redigert:
Artig dagvisning på den GPen @chronometer Er det den dagen ved datovinduet som er gjeldende?
Neida, den er ikke så avansert, vanlig datovindu og skive som har faste ukedager og en roterende bezel for å finne ukedag på dato :)

Edit: det interssante med denne GPen er urverket, caliber 32a med 36000 bph, såkalt Gyromatic. Tror dette er en av de første hurtigsvingerne og noen av de (som denne) fikk chronometer sertifisering. Se forøvrig lenke til mer informasjon http://www.fratellowatches.com/insi...rregaux-gyromatic-chronometer-hf-calibre-32a/

Bra går den også ettet snart 50 år, faktisk innenfor sertifiseringskravene når det gjelder maks avvik (i perioden 1961-73 (-3-+12sek). Test:
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    152,9 KB · Visninger: 152
Redigert:
Her er mitt bidrag sett fra et klokke historisk perspektiv, en Enicar bidynator caliber 415, første generasjon automat-urverk med opptrekk i begge rotor retninger. Caliber 415 ble lansert i 1944 og produsert til 1947. Felsa caliber 690 som ble et langt mer kjent urverk erstattet første generasjon bidynator i 1947.



 
Det var fire, og med @NilsOT sitt nydelige eksemplar er vi oppe i fem. Jeg har mistet oversikten, men tror det er en del flere fine sekstitalls SM på sonen. Og så har du selvsagt de som i forskjellig grad er tilbaketrukne/sjenerte/lavmælte og sitter på noen heftige samlinger, men likevel medlem på TS, sikkert noen der også :) Kanskje vi må ha et veldig smalt GTG.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher