Ulysse nardin - Hjelp til identifisering

Medlem
9. jan. 2016
Innlegg
6
Sted
Oslo
Heisann. Er relativt ny til vintageklokker, og har egentlig en kjærlighet til store klumper med litt dill som breitling.

Men jeg var raskt innom et loppemarked nylig, og kom over en liten roteboks med småtterier. Oppi lå en klokke som det stod Ulysse Nardin på. Dama bak bordet ville ha 50 kr, så jeg stod over pruterunden. Søkte litt rundt på nettet, og fant klokka, prikk lik (bildet under) men finner ikke noe mer enn bildet. På innsiden av bakdekselet står det Brevet 260128 og Brevet 279361, samt logoen til Ulysse Nardin. På selve urverket står det 21 Jewels Ulysse Nardin.

Er det noen snille sjeler som kunne ha hjulpet meg med litt kontekst rundt klokka? Er blant annet undrende rundt spansken på urskiven.

6iz0oj.jpg
 
Takket være den globale økonomien er mange rimelige vintage klokker blitt resirkulert de 15 siste årene med et nytt navn på skiven ( en betydelig del kom fra India).
Denne har nok ingenting med verken UN eller Cuervo y Sobrinos å gjøre.
 
Jeg har en sterk følelse på at dette ikke er noe indisk gjøggel, da urverket på innsiden viser en kompleksitet og finesse du kun finner hos de øverste sveitsere. Hat ikke god greie på vintageklokker. Men jeg vil hevde jeg kan kjenne igjen et godt urverk

Noen andre?
 
Jeg har en sterk følelse på at dette ikke er noe indisk gjøggel, da urverket på innsiden viser en kompleksitet og finesse du kun finner hos de øverste sveitsere. Hat ikke god greie på vintageklokker. Men jeg vil hevde jeg kan kjenne igjen et godt urverk

Noen andre?

Det er en veldig billig redial. Hvordan kan vi diskutere verket når du ikke poster bilde av det?
 
Som sagt i øverste post, bildet er av et likt ur, ikke den faktiske klokka... Uret ligger hos en urmaker for å vurdere servicebehovet, og derfor ikke forran meg.

Og som tittelen sier, jeg forespør hjelp til å identifisere modellen, ikke diskutere uret. Det må vi nesten vente med til vi vet hva det er.
 
Teksten på urskiven : cuervo y sobrinos, antyder at uret ble importert til Cuba og solgt der. Bildet du har lagt ut av et lignende ur har en veldig dårlig redial, det er det ingen tvil om. Ektheten på ditt ur har jeg ingen formening om. Jeg antar at det uret du har lagt ut bilde av er produsert i tidsrommet 1955-65.
 
Det mine medasylanter nok prøver å si, er at det er vanskelig å ha en formening om et vintage-ur basert på bildet av et annet vintage-ur. Historien til Cuervo y Sobrinos er at de opprinnelig var en eksklusiv Cubansk ur- og smykke-salgskjede som solgte ur fra forskjellige merker. I likhet med for eksempel Tiffaneys, så fikk de av og til selge ur med sitt eget firmanavn på skiva. Jeg har sett flere ur med den kombinasjonen.

Men når det altså er snakk om et 50+ år gammelt ur, så er det mye som kan ha skjedd på veien. Derfor er det nødvendig å ha så oppdaterte bilder som mulig både av skiven og urverket for å kunne si noe som helst om autensitet.
 
Takker for bidragene! Men er det noen som har en ide om modellen, for det er dette jeg egentlig lurer på. De cubanere har solid informasjon liggende på nett, men det er svært vanskelig å finne frem når alt er sortert etter modellnavn, derav min forespørsel
 
Kjapt søk på eBay viser at det er en del vintage klokker med Cuervo Y Sobrinos på skiven som er redials...... Ser ut til å være tilfeldige merker og utgaver. Bildet av den faktiske klokken og verket vil imidlertid vise om det er en UN klokke.
 
Det svaret får jeg nok også av urmakeren når jeg får den tilbake, men skal få postet noe. Sikter kanskje mot å være et flott urverk i en dårlig ramme.
 
Hvis du med Cubanerne mener nåværende Cuervo y Sobrinos, så ble vel det merket re-started ca. år 2000 som et sveitsisk selskap. På 50-tallet fikk det gamle selskapet (som forsvant med revolusjonen på Cuba i 1959 (?) ur fra forskjellige produsenter og laget av og til sine egne skiver, av og til fikk de skiver med "firmanavnet" ingravert i sveits. Jeg har ikke så mye kunnskap om Ulysse Nardin, men den lille erfaringen jeg har med vintage Zenith tilsier at det på 50-tallet kom en del modeller som ikke nødvendigvis hadde et eget modellnavn. Når andre territorier og selskap ble involvert, blir det bare enda mer forvirrende. Rare tollregler gav også merkelige utslag.
 
Ser ut til at de "stemplet" navnet på alle klokkemerker de solgte, samlingen på linken nedenfor inkluderer vel nesten alt av sveitsiske klokkemerker på 50 tallet .. Link til historie også, men på spansk :)

Litt artig dette her, du må nesten poste bilder av klokken din når du har den tilbake. Det kan godt være at denne har kommet til Norge via eksempelvis en sjømann en gang på 50 tallet.


http://www.relojes-especiales.com/foros/vintages/cuervo-y-sobrinos-cuba-coleccion-97827/#post1177768

http://www.relojes-especiales.com/foros/esenciales/cuervo-y-sobrinos-cuba-historia-97340/

Fra siden:
Liste over noen av de merkene som selges av "Raven":
Aquastar, Ardath, Baume & Mercier, Beguelin, Breitling, Bucherer, Bulova, Caravelle, Cauny, Certina, Cyma, Drivamatic, Edox , Effem, Elgin, Enicar, Ernest Borel, Evig, Feltas, Gübelin, Invicta, Jean Richard, Juvenia, Longines, Lucien Piccard, Mobilia, Olma, Omega, Patek Philippe, Piaget, Record, Rodania, Rolex, Roskopf, Royce, Superatic Timor, Tissot, Ultramar, Universal, Vulcain, Waldorf, wittnauer, Zenith Zodiac
 
Redigert:
Fikk svar fra urmakeren idag. Det var en billig kasse, men urverket var i hovedsak omega med deler fra både ulysse nardin og iwc. Ikke noe fancy greier, men han kjente igjen delene fra flere av de "vanlige" gullklokkene man kunne få i det lavere skiktet fra merkene. Han så spor etter rust, og tippet at noen hadde prøvd å bytte de rustskadede delene med gamle deler en urmaker hadde på et bakrom. han forstod hvorfor den ikke gikk, for tannhjulene passet ikke over ens.

Så da var det ikke noen glanshistorie, men han kjøpte den for å bruke som deler av meg for noen hundrelapper, så gikk i pluss slik sett
 
Kjekt du/dere fikk svar da ;) :)

Jeg har en sterk følelse på at dette ikke er noe indisk gjøggel, da urverket på innsiden viser en kompleksitet og finesse du kun finner hos de øverste sveitsere. Hat ikke god greie på vintageklokker. Men jeg vil hevde jeg kan kjenne igjen et godt urverk

Noen andre?

Fikk svar fra urmakeren idag. Det var en billig kasse, men urverket var i hovedsak omega med deler fra både ulysse nardin og iwc. Ikke noe fancy greier, men han kjente igjen delene fra flere av de "vanlige" gullklokkene man kunne få i det lavere skiktet fra merkene. Han så spor etter rust, og tippet at noen hadde prøvd å bytte de rustskadede delene med gamle deler en urmaker hadde på et bakrom. han forstod hvorfor den ikke gikk, for tannhjulene passet ikke over ens.

Så da var det ikke noen glanshistorie, men han kjøpte den for å bruke som deler av meg for noen hundrelapper, så gikk i pluss slik sett
 
  • Liker
Reaksjoner: Guest571
Artig historie da, syns det er spennende med ur som man finner tilfeldig og gjerne på loppemarked. Du gikk i pluss samtidig som du lærte noe på veien. Noen ganger er man heldig så keep up the good work!