Tidssonen Passaround II

krille

Støttemedlem
Medlem
29. des. 2008
Innlegg
4.333
Sted
Oslo
Tidssonens første passaround nærmer seg slutten, klokka er nå hos sistemann og jeg forventer klokka tilbake og klar for utlodning i løpet av kort tid. Jeg har lyst til å dra i gang en ny runde, og denne tråden blir diskusjonstråd for denne runden.

Det kommer til å foregå omtrent som sist gang, med avstemning om hvilken klokke vi skal velge (link til forrige), så det første jeg ønsker meg er forslag til hvilke klokker som skal være med i avstemningen. Det ligger imidlertid noen få føringer: jeg har tittet litt på resultatet fra denne avstemningen, og konkluderer med at budsjettet antagelig kan økes noe fra sist gang, hvor vi siktet oss inn på 200-250 kroner og endte på 220. Jeg tror vi sier at vi innledningsvis sikter oss inn på omtrent 350 kr, noe som med et tak på 30 deltakere gir oss i området 10000 kr å leke med.

Et par andre faktorer jeg ønsker å legge inn som forutsetninger:

* ikke brukt (30 karer skal klå på dette, vi trenger all den garanti og kvalitet vi kan få)
* ikke noe mainstream-merke (alle kan gå og klå på en Omega eller Tag på nærmeste Protid)

Det vil altså si at ideelt sett kjøper vi noe fra en liten produsent som hovedsaklig selger på nett, og som kanskje ikke er så velkjent her på berget. En utmerket anledning til å introdusere noe nytt i denne Submarinertette jungelen, altså!

Andre innspill er velkomne, alt fra om det var noe vi gjorde feil sist til en superidé du klekte ut på fylla i natt. Skal prøve å dra i gang en avstemning om hvilken modell vi går for i løpet av kort tid.

EDIT: REGLER FOR DELTAKELSE

1. Noen grense for 100 innlegg har aldri eksistert. Det var noe jeg tenkte høyt om mens jeg planla første Passaround, men det ble aldri praktisert. Slik blir det ikke denne gangen heller. Det som kreves er:
- at du har vært medlem på Tidssonen i mer enn én måned
- har over 10 poster
- begge de ovenstående kan fravikes i spesielle tilfeller, f.eks hvis jeg kjenner deg personlig, et annet rutinert medlem kan gå god for deg, eller at du er Ari Behn og kan dokumentere det.
- det som uansett kreves, er at du i påmeldingen din kan sende meg navn, adresse og telefonnnummer, og at det går an å verifisere disse opplysningene enkelt og greit.
- jeg forbeholder meg retten til å evt avvise påmeldinger om jeg ikke får godfølelsen.

2. Om det skulle være slik at Passarounden blir overtegnet (maks antall 30 stk) må jeg rangere på noe vis. Postcount er enkelt og greit, men siden jeg ser at det er litt ensidig og favoriserer folk som på død og liv MÅ si noe i hver eneste tråd på forumet, skaper jeg litt ekstraarbeid for meg selv:
- du får ett poeng pr 100 poster, opptil 1000 poster, dvs maks 10 poeng
- du får ett poeng pr måned du har vært medlem
- om du er støttemedlem, får du 10 ekstrapoeng

I det meget usannsynlige tilfellet at Passarounden blir ekstremt overtegnet, dvs 50-60 påmeldinger, vil jeg vurdere å dra i gang en ekstrapassaround med ett av de rimeligere alternativene på lista.

*******************
TIDSSONEN PASSAROUND II ER I GANG!

Klokken som ble valgt er en Ball Fireman BL410:

bl-410.jpg


*******************


Diverse linker:
* Den første Passarounden
* Avstemningstråden for Passaround II
* Påmeldingstråden til Passaround II
* Rekkefølgen til urets runde rundt om i landet
* Ball Fireman Racer BL-410
 
Sist gang var det avstemning rundt hvilken klokke som skulle velges. Det kan man også gjøre denne gangen. Alternativt kan initiativtaker presentere en klokke og se hvor stor interessen rundt denne er.

Det man i hvert fall ikke bør gjøre, er å velge en klokke hvor det er flere måneders leveringstid. Slikt fører bare til irritasjon.

Jeg slenger samtidig inn et forslag på en modell fra Glycine, alternativt Helson Blackbeard chrono :)
 
Hva med Sinn? De har mange spennede modeller ut over det vi har sett hittil på sonen.
Ellers syns jeg gjennomføringen denne runden har gått veldig greit, selv om det til tider har vært sparsommelig med tilbakemeldinger fra de som har hatt klokka. Det syns jeg vi må bli flinkere til denne runden! :)
 
Supert, Krille!
Topp at du tar initiativ, igjen...

Av erfaringer fra sist synes jeg vi bør, som Jayeff sier, prøve å finne en klokke med litt kortere leveringstid. I tillegg tror jeg nok et tak på ca 30 deltagere er riktig. Når det gjelder pris så får jo dette bli opp til flertallet (evt. deg som organisator), men jeg tror vel vi kan konkludere med at vi var hakket for gjerrige sist. Entusiasmen rundt Stowaen har nok gjort sitt til at tråden har ligget "brakk" i perioder.

Både Glycine og Helson er gode forslag, jeg vil gjerne legge inn forslag på Anonimo, Bremont (litt dyrt, kanskje) eller så solgte jeg en Cuervo y Sobrinos forleden, og det er et merke jeg gjerne stifter nærmere bekjentskap med. F. eks en Robusto Cronografo.

2859-1a.jpg
 
Dette blir spennende.:p
Mitt forslag kommer etter at jeg ble forelsket i en klokke som ble presentert i en annen tråd her for litt siden.
Tror den vil passe inn i forhold til pris også? Mulig litt over?
Vet ikke hvordan det er med leveringstid og tilgjengelighet.
Hamilton Pan Europ
Hamilton_PanEurope_2236_G_HD.jpg
 
Dette høres kjempe spennende ut!Er det noen kriterier får hvem som kan være med?Hvis ikke er jeg helt klart med.
 
Dette høres kjempe spennende ut!Er det noen kriterier får hvem som kan være med?Hvis ikke er jeg helt klart med.

Tror kravet er 100 innlegg, så du rakk det akkurat:D
Jeg bare tror...

Jeg blir mer enn gjerne med. Om ikke antall innlegg betyr noe, så må det vel bety noe at klokka får vært en tur i Valdresfjellet på sight-seeing.
 
Dette hørtes mer spennende ut enn sist runde, og denne gangen vil jeg gjerne være med vis det blir mulig:)

Angående valg av klokke synes jeg størrelsen bør være i området 39-42mm (kanskje til og med 43 også?). Noe større enn dette blir nok for stort for fler enn meg, og da blir litt av morroa borte imo, så slik sett synes jeg feks monster utgaven av Shark Divern er et dårlig valg! Sikkert andre som mener noe annet og har kraftigere håndledd!?

Ser frem mot alternativer og kan se om jeg kommer opp med noen selv:) Vis ikke er jayeff sitt alternativ også godt:)
 
Personlig ville jeg gjerne øket innsatsen til 1000 kr, men det er ikke sikkert den gemene hop synes noe om det?
Gir på et vis spillerom til faktisk å velge noe man har lyst til å klå på. Jeg er nok med uansett, men er det noe i Stowa-klassen er det nok mest for å være en del av eventet.
 
Jeg slenger samtidig inn et forslag på en modell fra Glycine, alternativt Helson Blackbeard chrono :)
Gode forslag! Noen synspunkter på spesifikke Glycine-modeller?


Jeg stemmer i for Glycine og Helson, men gjerne Shark Diver.
Hva med MKII?
MKII ble også diskutert sist, jeg synes de er spennende og noe man bør ta med i diskusjonen denne gangen også. Link gjerne til aktuelle modeller, og hvor man kjøpe dem raskt og billig. Sist brant vi oss på leveringstid, det er absolutt noe vi bør tenke på denne gangen.


Hva med Sinn? De har mange spennede modeller ut over det vi har sett hittil på sonen.
Ellers syns jeg gjennomføringen denne runden har gått veldig greit, selv om det til tider har vært sparsommelig med tilbakemeldinger fra de som har hatt klokka. Det syns jeg vi må bli flinkere til denne runden! :)
Sinn er absolutt aktuelt i mine øyne. Men er det noen spennende modeller i vår prisrange? Link gjerne til hvilken du synes vi skal ta med!


Både Glycine og Helson er gode forslag, jeg vil gjerne legge inn forslag på Anonimo, Bremont (litt dyrt, kanskje) eller så solgte jeg en Cuervo y Sobrinos forleden, og det er et merke jeg gjerne stifter nærmere bekjentskap med. F. eks en Robusto Cronografo.
Cuervo y Sobrinos hadde vært hur kult som helst! Men er det noen modeller som ligger innenfor vårt budsjett? Og hvor kan man kjøpe dem?


Dette blir spennende.:p
Mitt forslag kommer etter at jeg ble forelsket i en klokke som ble presentert i en annen tråd her for litt siden.
Tror den vil passe inn i forhold til pris også? Mulig litt over?
Vet ikke hvordan det er med leveringstid og tilgjengelighet.
Hamilton Pan Europ
Jeg synes den er nydelig, med masse vintagefeel og sjarm. Er imidlertid tvilende til om vi klarer å få tak i en ny en for 10000. Eller?


Tror kravet er 100 innlegg, så du rakk det akkurat:D
Jeg bare tror...

Jeg blir mer enn gjerne med. Om ikke antall innlegg betyr noe, så må det vel bety noe at klokka får vært en tur i Valdresfjellet på sight-seeing.
Sist snakket vi om en grense på 100 innlegg, det ble imidlertid ikke så strikt praktisert. Det blir i alle fall slik at om det blir over 30 påmeldte, vil jeg rangere etter postcount. Grensen på 30 stk er endelig.

Angående valg av klokke synes jeg størrelsen bør være i området 39-42mm (kanskje til og med 43 også?). Noe større enn dette blir nok for stort for fler enn meg, og da blir litt av morroa borte imo, så slik sett synes jeg feks monster utgaven av Shark Divern er et dårlig valg! Sikkert andre som mener noe annet og har kraftigere håndledd!?
Jeg er personlig helt enig i at klokka bør ligge i den størrelsesordenen. Det er derfor bare å pøse på med gode forslag som ligger der, og påvirke opinionen i den retning!
 
Personlig ville jeg gjerne øket innsatsen til 1000 kr, men det er ikke sikkert den gemene hop synes noe om det?
Gir på et vis spillerom til faktisk å velge noe man har lyst til å klå på. Jeg er nok med uansett, men er det noe i Stowa-klassen er det nok mest for å være en del av eventet.
Jeg tror kanskje det er litt mye. Jeg tror nok uansett vi bør ta økende innsats gradvis, for å finne ut hvor smertegrensen går. At 30 stk blar opp en tusenlapp for å være med ser jeg ikke helt for meg, men det er mulig jeg tar feil.

Synes uansett du skal være med, det er billig moro!


Bra forslag!
 
Gode forslag! Noen synspunkter på spesifikke Glycine-modeller?
Cuervo y Sobrinos hadde vært hur kult som helst! Men er det noen modeller som ligger innenfor vårt budsjett? Og hvor kan man kjøpe dem?

Ja, det bør vi kunne få til. Ikke chronographen, men både Esplendidos og Robusta med ETA 2892 er mulig å få tak i til vårt budsjett.
 
Absolutt!

Men, da i denne utgaven :)

1000WM.jpg

Selv liker jeg ikke så godt subdials med annen farge enn skiven forøvrig, men dette er av underordnet betydning for å få følelsen med klokka. Jeg vinner garantert ikke allikevel. Det eneste jeg noengang har vunnet var en kulepenn på lykkehjulet i et tivoli en gang på sekstitallet.
 
Absolutt!

I denne utgaven :)

1000WM.jpg


Men, da må innsatsen opp til kr. 500 (sånn ca).

Må si jeg er litt skeptisk til de subdialsene(kom det fra mannen med kun EN sub i samlingen... og den er GRØNN), men blir lett med på den om dette er klokken som blir valgt ;)
Finnes Glycine hos noen forhandlere her til lands, eller er det netthandel som må til?