Omega lommeur

Medlem
23. aug. 2011
Innlegg
218
Sted
Hedmark
Jeg bor på bygda, og på en av nabogårdene var det flyttesalg i dag. Der kom jeg over dette Omega lommeuret. Jeg vet ikke om det var noe kupp, men jeg kjøpte det.

536c694c-609d-68cd.jpg


Den tikker og går greit, men fusker litt. Kassa er i sølv og trenger gjerne en omgang med sølvpuss.
Har noen her inne noe kunnskap om slike ur? Det ville vært interessant å vite noe om det. F.eks årgång og en ca verdi.

Her er noen flere bilder :

536c694c-6bf5-dcba.jpg


536c694c-6c05-c51d.jpg


536c694c-6c2b-85f5.jpg


536c694c-6c39-bba6.jpg


536c694c-6c48-cb0a.jpg
 
Hei, gratulerer med lommeur. Litt sølvpuss vil nok shine opp :)

Ser ut til å være basert på et standard Omega lommeurverk. Ser ingen merkinger på verket av bildet ( serienummer, caliber), men ser ut til å være basert på caliber 19. Dette caliberet ble introdusert så tidlig som i 1894 og var en nyvinning i konstruksjon med gunstig pris. Dette takket være nye produksjonsmetoder. Verket var også det første som var basert på utbyttbare standard deler, noe som senere skulle bli adoptert av hele den sveitsiske urindustrien. Verdi ca. 90 USD (Gilbert/Shugart 2011).

Halv plate, 15 stener, bimetall balanse, balansefjær i blått stål. Nøkkelfri opptrekk og pull-to-set for å stille klokken (Shenton).

Ser ut til at disse ble produsert fram til slutten av 30 tallet.
Caliber 19 ble også produsert i flere kvaliteter, som chronometer, jernbanegodkjent mfl.

Omega, Louis Brandt Frères, Sveits
 
Takk. Hva du vet!? Med utgangspunkt i den kunnskapen du delte ble jeg i stand til å lete litt på nettet selv også. Ut fra serienummeret (1.507.xxx) så kan uret muligens være fra ca 1898/99.
Klokka tikker og går helt fint når den ligger på med tallskiva opp eller hvis den f.eks henger i lenket. Men blir den liggende med tallskiva ned stopper den tvert. Jeg har tenkt å ta den med til den lokale urmakeren for å høre om det er noe han kan gjøre!?

Hvorfor er det to baklokk, som begge enkelt lar seg åpne? Likeså lokket over tallskiva åpnes enkelt med en fingernegl. Hadde brukeren noe der inne å gjøre?

Du antyder en verdi på ca ca 90 USD = ca 545 NOK = tilnærmet det samme jeg fikk prutet klokken ned til! Med andre ord ikke noe varp. ;)
 
Serienummeret består av 7 siffer, men jeg hadde bare de fire første i hodet. Derav de tre x'ene.
Serienummeret står på innsiden av både indre og ytre baklokk, ikke på urverket.
 
Serienummeret består av 7 siffer, men jeg hadde bare de fire første i hodet. Derav de tre x'ene.
Serienummeret står på innsiden av både indre og ytre baklokk, ikke på urverket.

Uten at jeg er 100 % sikker, vil jeg tro at serienummeret på kassa ikke har noe med urverket å gjøre.
Har selv vært borti noen gamle lommeur hvor serienummeret på verket har ligget under selve tallskiva på verket.
Når det gjelder gamle lommeurkasser er det en egen jungel med forskjellige nummer og merker.

Håper du finner ut av det!

Grattis med et flott lommeur!
 
Omega serienummer er basert på verket ja, og jeg vil tro at klokken er litt nyere enn antydet. Dobbelt baklokk var nok for å beskytte urverket for støv fra lommer o.l.