Kjøpshjelp

Medlem
27. juni 2016
Innlegg
510
Sted
Oslo
Hei kjære forum,

Ny bruker som på kort tid er blitt totalt hektet og nå får gjort svært lite fornuftig arbeid om dagen da jeg omtrent utelukkende sitter og leser om klokker og ur! Uansett, dere får bære med meg i mitt første innlegg.

For et par måneder siden fikk jeg etter lang tid endelig reparert min bestefars gamle Longines fra 1929 hos Christensen i Stortingsgaten (kommer med separat innlegg om denne så dere får se). Det er en nydelig liten gullklokke som jeg har brukt masse i ettertid. Men det var også denne som trigget den store interessen min da denne klokke selvsagt ikke er støt og vannsikker, og derfor ganske skjør. I ettertid kjøpte jeg spontant en pent brukt og rimelig Omega Geneve fra 70-tallet som jeg har brukt siden. Men denne er heller ikke vanntett, og jeg er veldig på utkikk etter en beater jeg kan bruke til alt. Og så til poenget :)

Jeg vil ha alt! Pilotur, dykkerklokke, dressklokke, Rolex, Omega, IWC, Zenith, Vacheron, osv. osv. Jeg starter klokkesamlingen nå og kan selvsagt ikke kjøpe alt med en gang, men som et førstegangskjøp vil jeg gjerne ha deres innspill på tre vidt forskjellige klokker. Hvem er "best"? Hvilken av disse gir mest for pengene? Hva ville dere ha gått for?

Alternativene er som følger uten noen spesiell preferanse (i ca 30k kategorien) Liker alle sammen!:

1. IWC Mark XVII (fås brukt til ca 30). Jaja, jeg vet ikke alle liker datovinduet, men jeg gjør det. Etter å ha lest utallige reviews er det mange som sier den er overpriset ift. hva man faktisk får. Jeg har veldig sansen for IWC, men er det heller verdt å gå på en mye rimeligere Stowa f.eks. hvor du får "mer for pengene"? Har vurdert å gjøre det så jeg kan skaffe meg et pilotur nå i tillegg til en annen klokke. Men jeg vil ha en Mark XVII en dag allikevel da.

2. Omega Speedmaster Pro Moonwatch 311.30.42.30.01.005. Vil ha en Speedy en gang.. Det vet jeg. Jeg liker veldig veldig godt denne, men mulig jeg ser meg litt blind på den flotte og enorme boksen med alle tilbehørene. Det ligger en ute på Finn nå til 30. Speedyer finnes det jo en del av der ute, så det kan man jo få kjøpt "når som helst".

3. Tudor Black Bay 2016. Koster 26,5 ny hos Bjerke.. Verdt det? Leste review hos Hodinkee og han var jo helt i hundre. Mener man får mye for pengene her. Vil gjerne ha en Submariner en dag, men det får bli når budsjettet er litt større. http://www.nettbutikk.urmaker-bjerke.no/butikk/klokker/tudor-klokker/tudor-heritage-black-bay-6/

Jeg har ikke/greier ikke bestemme meg.. Vet dette er et vanskelig spørsmål men setter veldig pris på deres innspill!

På forhånd takk :)
 
Har vel ei stund sotte i samme båt som deg, etter at interessen slo til for fult ved nyår har eg spart til første store kjøp, noko robust som skal vare resten av livet (det er planen vertfall :D). Eg ville først ha ein Speedy, men fann ut at det var lurast å kjøpe noko litt meir robust først. Har lenge sikla på ein Black Bay, vert veldig nerme og kjøpt ein fleire gangar også, men har valgt å spare til ein Sub først (eg syntest Tudoren vert litt for finstas for min kvardag). IWCen har eg ikkje eit spesielt forhold til, syntest den er pen, men ville som du skriver, gått for ein Stowa + Black Bay (brukt) i staden.

Om du velger å gå for Tudoren så vert obs på at 2016 versjonen med in-house urverket har oppdatert skive frå ETA-versjonen. Personlig syntest eg den gamle skiva veger opp for in-house urverkstatus, men det er jo veldig individuelt. Bildet under viser ny mot gammal.


1458165619674


Edit: Og såklart velkommen skal du vere til Sonen, dei fleste vil vel foreslå å anten spare til Sub eller å flykte mens du enda har sjansen ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Tror det er mange her som begynte som deg, og de tre urene du har som alternativer kan jo ikke slå feil. :)

Etter å ha vært innom et titalls klokker til under 10k landet jeg på Speedy Pro i januar, og den blir. Det er fort gjort å tenke funksjon når en skal ha flere klokker, for det skal du vel. Speedyen funker til det meste, kanskje bortsett fra bading og (noen vil si) dress. Det siste gir jeg personlig F i, og kjører Speedy til dress, men da på skinnreim. Tenker vel å ha tre klokker fremover: en "allrounder" (Speedy), en "beater" (for tiden en Seiko SRP779, men det frister å bytte den ut med en Sinn), og til slutt noe litt penere (en ledig plass i boksen, men tenker Nomos eller Rolex Datejust, eventuelt Explorer 1, eller nye Black Bay 36).

Uansett, velkommen til galskapen. Det er for sent å snu! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro
Hei og mange takk for svar! Tenker hardt nå.. Men sånn det ser ut akkurat nå tror jeg det kanskje blir Tudoren. Skal innom Bjerke til helgen og prøve den tenker jeg. Takk for kommentarene dine @Gubben11 . Jeg går mye i dress på jobb, så tror Tudoren skal passe fint sånn sett. Men ellers er jeg helt enig med deg. Har du noen formening om det nye in-house urverket vs. det gamle ETA? Hvor bra er det?
 
Her ville jeg nok gått for Tudor.
In-house urverk til en relativt rimelig pris.
Vanntetthet og robusthet langt over de andre alternativene dine.
Ingenting i veien med ETA-versjonen, men synes personlig det er litt mer stas med in-house.
Er heller ingen stor fan av Omega Speedmaster. Den ser godt ut på alle andre enn meg...:confused:
Synes IWC tar seg i overkant godt betalt for oppussing av et ETA-verk.
 
Vurderte også Tudor med in-house. Lenken, rosen og teksten var en deal breaker for meg.
Må si jeg er godt fornøyd med valget:)
image.jpeg
image.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: daghoi og Bezel
Hva med IWC MK XVIII så slipper du lure på om datovinduet er bom eller ikke? :)

IWC-Mark-XVIII-black-12.jpg
Hehe. Har vært og prøvd den! Nå liker jo jeg faktisk datovinduet på XVII da. Men ift gjensalg er jeg enig i at det er fornuftig å gå for XVI eller XVIII med det klassiske vinduet. Uansett så koster en Mark XVIII 20k mer enn Tudoren. 30k mer med lenke.
 
Har vel ei stund sotte i samme båt som deg, etter at interessen slo til for fult ved nyår har eg spart til første store kjøp, noko robust som skal vare resten av livet (det er planen vertfall :D). Eg ville først ha ein Speedy, men fann ut at det var lurast å kjøpe noko litt meir robust først. Har lenge sikla på ein Black Bay, vert veldig nerme og kjøpt ein fleire gangar også, men har valgt å spare til ein Sub først (eg syntest Tudoren vert litt for finstas for min kvardag). IWCen har eg ikkje eit spesielt forhold til, syntest den er pen, men ville som du skriver, gått for ein Stowa + Black Bay (brukt) i staden.

Om du velger å gå for Tudoren så vert obs på at 2016 versjonen med in-house urverket har oppdatert skive frå ETA-versjonen. Personlig syntest eg den gamle skiva veger opp for in-house urverkstatus, men det er jo veldig individuelt. Bildet under viser ny mot gammal.


1458165619674


Edit: Og såklart velkommen skal du vere til Sonen, dei fleste vil vel foreslå å anten spare til Sub eller å flykte mens du enda har sjansen ;)
Kan jeg stille et dumt spørsmål @Gubben11 ? Hvilken er den nye og hvilken er den gamle? Innbiller meg at den nye er den til høyre i bildet med den kurvede "self winding" teksten og rosen i stedet for skjoldet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Vurdert annerledes:
1) IW MK XVII - h v i s det nå er sån at bruktprisen er forholdshvis lav og du liker vinduet på den. Gogo
2) Speedy er vanskelig å spå i, ingen trodde vel den skulle dobble seg i verdi med ny boks (og andre små oppgraderinger) - men tror du det er en hype så vent og ta dem til vrakpris godt under dagens om en stund
3) BBB - er det noe du tenkt beholde har nykjøp en større verdi, er det noe som skal inn og ut er brukt lurt.
 
  • Liker
Reaksjoner: aksgro og Mysil
Den till vänster er den nye :)
Ah. Takk for meg :) Jeg baserte meg på nettbutikken til Bjerke som da tydeligvis selger den "gamle" fortsatt! Men bra for meg egentlig da jeg egentlig synes skiven på den nye er finest! Men de er pene begge to.

Takk for svar!