Solgt Eterna-Matic, 14k, 1978

Medlem
26. jan. 2012
Innlegg
8.309
Sted
Kolbotn
Legger ut min vintage Eterna-matic i 14 karat for salg fra 1978 - ser nå for meg hyggelige 3 200
Unboxet i september 2013.

3N7RD8E.jpg


Kjøpt av T. Liestøl på Antikk og Hobby Rysstad.¨
Kassen er 14k gull.
Den kommer på original OEM-skinnreim fra Eterna (18mm) og med gullfarvet metallspenne med Eternas logo.

Kasse, skive og glass er i godt stand og tatt alderen i betrakning svært god stand, men den bærer spor av sin alder med noen hairlines i glasset og noe som kan se ut som isolerte støvkorn. Ingen av delene oppleves som sjenerende og jeg har har ikke villet utsette den for polywatch
Den går fint og datofunksjon og hakk fungerer som de skall.
Diameteren er oppgitt til 34mm uten krone.

Kronen er original med Eternas "fem punkter" (disse skal symbolisere de kulelagren som er i disse og som på mange måter er en forgjenger for de automatiske opptrekken vi ser idag Eterna startet ETA allerede i 1856)

Har ikke eksakt alder på uret men tenker 60-70-åra, servet og oversett av urmaker, oppleves som veldig nøyaktig og med god power reserve. Er det noe å anmerke på den så er det en noe treig, men fullt fungerende, krone.
Dette vedvarte også efter service.
Urverket er et ETA 2824 - noe som med Eterna sin situasjon vel blir å regne som et manufaktur :)

Velkomner og vil aller helst se en F2F-handel i Oslo/Kolbotn, men selger også mot forskuddsbetaling i Norge, da sent som postens servicepakke (forsikret) uten ekstra kost, men på kjøpers ansvar.







Sendte en mail med referensnummer til Eterna-arkivet og fikk følgende svar fra en:
Urs Hiltbrunner, Head of After Sales Service:

Reference: 2094.65
- Case: Made of 14ct gold
- Movement: 633 or (12824 later ETA2824-2)
- Year: 1978
- Retail price: CHF 1’250.- (1978)
 
Redigert:
Det kan høres for godt ut til å være sant, men denne kommer nå for salg igjen efter et spa-opphold hos urmaker.
 
Det ser ut til å bli en bump til.

Kompletterer annonsen med info jeg klart å oppdrive fra Eterna-arkivet fra Urs Hiltbrunner, Head of After Sales Service


- Reference: 2094.65
- Case: Made of 14ct gold
- Movement: 633 or (12824 later ETA2824-2)
- Year: 1978
- Retail price: CHF 1’250.- (1978)

1250 sveiserfranc i 1978 skulle med Konsumprisindeksjustering tilsvare 35 000 NOK idag,
her snakker vi 90% avslag :p