Service med "kinadeler" ?

OK - litt miks av rødvin og pils og kjedelig "gullrekka" som snakker her.

Men jeg skjønner ingen ting av plottet her....
Kreditverdig urmaker karakterdrepes først, så karakterdrepes en ansatt hos en respektert AD, så dementeres alt og alle er good guys?!?!?!

Enten legger trådstarter frem relevant dokumentasjon eller holder kjeft for evig tid, etter først skikkelig å ha ryddet opp i dette kaos:confused::mad:

ED01D1B2-87B6-4484-862A-C0BDBFDF5295.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Gin
Tror egentlig hele tråden er skrevet i en snodig kode - og, så fremt man ikke har samme kodenøkkel som @Gin - så kommer man til å stryke på eksamen.

Hele tråden er egentlig en outtake fra Gary Larsson.
 
Tror egentlig hele tråden er skrevet i en snodig kode - og, så fremt man ikke har samme kodenøkkel som @Gin - så kommer man til å stryke på eksamen.

Hele tråden er egentlig en outtake fra Gary Larsson.

OK, skal prøve å drikke mengder gin for å så lese tråden på nytt. Kanskje det kan dekryptere innleggende her.
 
For en tid tilbake i bladet Gull og Ur (fagbladet fra Norges Urmakerforbund) så hadde de en reportasje om Urmaker Sutterud på Bjølsen. Under intervjuet med Sutterud så kommer det inn en ny kunde som sier at hun/han hadde blitt videresendt fra Bjerke med sin Rolex, da Bjerke ikke ville ta en service på klokka. Hvorfor hun/han ble videresendt fra Bjerke stod det ikke noe om, modet bezel med diamanter eller skive, kjøpt på gråmarkedet etc.?? Men reporteren fra Gull og Ur fikk med seg dette og skrev om det.
I neste nummer av Gull og Ur så er det jo selvfølgelig da en reportasje fra verkstedet til Bjerke, hvor sjefen sjøl påpeker at det er kun AD som har tilgang til reservedeler, erfaring, kurs etc. Og sier videre om alle farene med å levere klokka til en ikke autorisert fagmann mens han poserer foran alle skuffene med originale Rolex deler.
Som det ble nevnt her, så er det ikke vanskelig for en uavhengig urmaker å finne originale Rolex deler. Det er Ebay, Chrono24, flere utenlandske grossister sitter på store lagre. Men prisene på delene er selvsagt høye.
Ut i fra hva jeg ser og hører, så er det ikke mye bruk av uoriginale deler blant de uavhengige urmakerne i Oslo-området. Bransjen er liten, det er kun få urmakere som nå jobber uavhengig som har tidligere har jobbet hos en AD. Jeg tviler sterkt på at noen av de bruker uoriginale deler fra Kina. Stoltheten er nok for stor til det. Men det er jo også en fare med at man kan få skylden for at tidligere urmaker har vært på handletur hos Lolexparts.com.

Når det gjelder uoriginale deler så blir de også produsert i Sveits. Patentene på en del kalibere er utgått. De siste jeg hørte var at en produsent av deler til et par veldig kjente klokkemerker her på TS, har nå også produsert uoriginale deler til Rolex.
 
Redigert:
For en tid tilbake i bladet Gull og Ur (fagbladet fra Norges Urmakerforbund) så hadde de en reportasje om Urmaker Sutterud på Bjølsen. Under intervjuet med Sutterud så kommer det inn en ny kunde som sier at hun/han hadde blitt videresendt fra Bjerke med sin Rolex, da Bjerke ikke ville ta en service på klokka. Hvorfor hun/han ble videresendt fra Bjerke stod det ikke noe om, modet bezel med diamanter eller skive, kjøpt på gråmarkedet etc.?? Men reporteren fra Gull og Ur fikk med seg dette og skrev om det.
I neste nummer av Gull og Ur så er det jo selvfølgelig da en reportasje fra verkstedet til Bjerke, hvor sjefen sjøl påpeker at det er kun AD som har tilgang til reservedeler, erfaring, kurs etc. Og sier videre om alle farene med å levere klokka til en ikke autorisert fagmann mens han poserer foran alle skuffene med originale Rolex deler.

Meg bekjent var dette en tungt modifisert Rolex hvor kasse og lenke var overflatebehandlet så klokken ble sort. Hadde Sutterud vært en guru på eldre Rolex chronographer f.eks hadde jeg forstått at AD kunne videresendt kunder, men slik det fremstår for meg var det i dette tilfellet kun snakk om at Bjerke ikke ville ta i klokka med ildtang engang.
 
Meg bekjent var dette en tungt modifisert Rolex hvor kasse og lenke var overflatebehandlet så klokken ble sort. Hadde Sutterud vært en guru på eldre Rolex chronographer f.eks hadde jeg forstått at AD kunne videresendt kunder, men slik det fremstår for meg var det i dette tilfellet kun snakk om at Bjerke ikke ville ta i klokka med ildtang engang.
Dette er jo uhørt! Blir jo som om jeg handler meg en ny, men ordinær bil, som produseres i stor skala, og dekaltrimmer og styler denne før første service. Jeg kan love deg at det hadde blitt ragnarok om ikke forhandleren ville tatt service på den bilen.
På tide Bjerke tar hue ut av ræven og slutter å være så forbanna rigid. Rolex er Rolex, selv om den har vært innom Bamford. Det er urverket som skal ha service, ikke kasse og lenke.
 
Ikke alle har lyst å sende Rollexen sin i posten for en service hos en AD uten å ha direkt kontakt med personen hvis man bor i en liten by.
Og ikke alle kompetente urmakere er Rolex autorisert.
Rolex urverk er tross alt ikke noe komplisert: mange Rolex fikk aldri seg service hos en AD og lever godt videre.

Det Bjerke prøver er å etablere et monopol og de spiller på frykt for å få det til.
Og det er vel kjent at frykt er hovedfaktoren som brukes for opprettelse av monopol: i politikk, i business, i gatene...

Mob1.jpg
 
Redigert:
Hvorfor får jeg følelsen at samtlige AD’er ofte skal få max godvilje og skryt opp til skyene men så snart det er snakk om Bjerke, er det «fritt vilt» og nærmest utelukkende negative kommentarer? Selv har jeg kjøpt én klokke hos Bjerke men vært innom med et par andre klokker og fått god hjelp til feks justering av lenke og opplever hyggelig kundeservice..
 
Hvorfor får jeg følelsen at samtlige AD’er ofte skal få max godvilje og skryt opp til skyene men så snart det er snakk om Bjerke, er det «fritt vilt» og nærmest utelukkende negative kommentarer? Selv har jeg kjøpt én klokke hos Bjerke men vært innom med et par andre klokker og fått god hjelp til feks justering av lenke og opplever hyggelig kundeservice..

At du får "hyggelig kundeservice" og "justering av lenke" er en -must- hvis du har kjøpt klokkene dine der.

Det som er problemet er at de som ikke har brukt Bjerke fra kjøp til full urverk rensing og reparasjon skulle bli behandlet som klokkene sine bærer pesten med seg.
 
  • Liker
Reaksjoner: fredskijj
Jeg er egentlig uenig med de som mener dette er en "ubrukelig" tråd, muligens fordi jeg ikke har utstrakt erfaring med noen forhandlere eller noen "favoritter". Interessant å se hvordan enkelte AD'er kan få seg til å oppføre seg.
 
Bare et lite innspill fra Oslo Watch Fair. Bjerkes urmaker testet klokken min der. Den oscillerte perfekt, men gikk noe «ujevnt» og anbefalte justering. Da nevnte jeg at det da måtte være en garantisak. Plutselig var det ikke så nøye alikevel. :) Ellers godt fornøyd med Bjerke.
 
OK - litt miks av rødvin og pils og kjedelig "gullrekka" som snakker her.

Men jeg skjønner ingen ting av plottet her....
Kreditverdig urmaker karakterdrepes først, så karakterdrepes en ansatt hos en respektert AD, så dementeres alt og alle er good guys?!?!?!

Enten legger trådstarter frem relevant dokumentasjon eller holder kjeft for evig tid, etter først skikkelig å ha ryddet opp i dette kaos:confused::mad:

Ha ha.
For ikke å snakke om at hele greia er Rolex sin feil faktisk...:confused::p
 
Dette minner mye om problematikken enkelte har: Levere bilen til service hos merkeverksted eller satse på et vilkårlig frittstående bilverksted. Hva er grunnen til at man leverer bilen til et tilfeldig verksted??? Eneste svaret er å spare penger. Dette fungerer helt fint hvis du har personlig kunnskap om lokalt verksted og hvem de kjøper delene fra.
Tenk også hva en standard service på f.eks. en Rolex Submariner koster hos AD - og hva koster en standard service på en Toyota Avensis ( Grøss) .