Depositum ved bestilling av Rolex?

Medlem
28. april 2013
Innlegg
52
Hei,
Har innom Bjerke i dag for å se om jeg kunne få testet en Sub på armen. Det fikk jeg, men da jeg spurte om leveringstid så fikk jeg beskjed om at jeg kunne sette meg på liste. Leveringstid på 116610LN var 6-8mnd (!!), men det interessante var at de ville ha 20.000,- I depositum... Er dette vanlig praksis?

Til sammenligning så satte jeg meg på liste hos Askeland tidligere, og der ble det ikke nevnt noe om depositum kun at de skulle ta kontakt når den kom inn...

Synes dette virket litt merkelig egentlig..

TJ
 
Tror nok det er forskjellig praksis fra forhandler til forhandle.r Jeg kjøpte nylig min 116710LN hos Bjerke i Bergen, og betalte ikke noe depositum på den ved reservasjon. Står på liste på en hulk også, trengte ikke dep. på den.

Grunnet lang leveringstid på 116710LN, og sportsur generelt, så forhørte jeg meg med Bjerke i Oslo. de krevde kr. 10 000,- i depositum på samme klokke.
 
Tror nok det er forskjellig praksis fra forhandler til forhandle.r Jeg kjøpte nylig min 116710LN hos Bjerke i Bergen, og betalte ikke noe depositum på den ved reservasjon. Står på liste på en hulk også, trengte ikke dep. på den.

Grunnet lang leveringstid på 116710LN, og sportsur generelt, så forhørte jeg meg med Bjerke i Oslo. de krevde kr. 10 000,- i depositum på samme klokke.

Her snakker vi om kundefordeler. Individuell vurdering som varierer fra AD til AD.
Sånn er det bare......
 
Helt klart individuelle vurderinger. Sist jeg betalte depositum var for en Corum tilbake i 1999, men forståelig at AD ønsker å "sikre" seg ved dyrere kjøp. Nå har jeg ikke kjøpt ny Rolex siden samme år (1999), og heller aldri betalt depositum for andre merker med "tilsvarende" pris, som eks GS, Cartier og IWC.
 
Har aldri betalt noe depositum ved bestilling.
For lettsolgte modeller burde det være unødvendig, da de er nesten garantert å få solgt klokka uansett.
For svært dyre og sære modeller kan det kanskje rettferdiggjøres.
 
Det handler nok ikke om hvorvidt Bjerke ønsker å selge en lettsolgt modell.
Det handler vel mer om hvor mye noen ønsker å kjøpe en ettertraktet modell:)
 
Leser tråden her, og det nevnes at leveransetiden er 6-8 måneder?! Stemmer virkelig dette? Jeg var innom en AD i en liten svensk småby i forrige uke, og der kunne de uten problem skaffe meg en Sub på 6-8 uker. Tydelig at det er litt høyere trykk her
 
Har aldri betalt noe depositum ved bestilling.
For lettsolgte modeller burde det være unødvendig, da de er nesten garantert å få solgt klokka uansett.
For svært dyre og sære modeller kan det kanskje rettferdiggjøres.

Enig. For lettsolgte og billige modeller som ss sub burde det være unødvendig. Kjøpt mange nyere Rolex hos AD uten depositum. Trengte bare å si "jeg tar xxx.", så "ok, du er på listen".

Det er flere AD enn Bjerke i verden.
 
Enig. For lettsolgte og billige modeller som ss sub burde det være unødvendig. Kjøpt mange nyere Rolex hos AD uten depositum. Trengte bare å si "jeg tar xxx.", så "ok, du er på listen".

Det er flere AD enn Bjerke i verden.

Billige?!?!? Vi lever i forskjellige verdener tror jeg ;) Men når det er sagt, hatt en dialog med norsk AD laaaaaangt nord om å ta ut en DSSD D-Blue. Aldri noe snakk om depositum der og klokka kommer i posten i morgen:)
 
Nok en grunn til å styre unna Bjerke. Det skulle ikke forundre meg om de har flere liggendes, klare til å bli solgt til neste cruiseturist som stikker innom.

Støtt heller Askeland, Lervik eller Jørgensen.
 
Nok en grunn til å styre unna Bjerke. Det skulle ikke forundre meg om de har flere liggendes, klare til å bli solgt til neste cruiseturist som stikker innom.

Støtt heller Askeland, Lervik eller Jørgensen.
Nå må du gi deg.... Mener du særiøst at man skal styre unna Bjerke fordi de krever depositum for populære modeller, som flere her inne og på finn flipper med fortjeneste med plasten på?? Uten depositum setter de seg bare på lista på alle populære flippemodeller slik at andre ikke får muligheten.

Har du sjekket om de andre butikkene du nevner over ikke tar depositum? Håper det før du starter trollingen din...
 
Nå må du gi deg.... Mener du særiøst at man skal styre unna Bjerke fordi de krever depositum for populære modeller, som flere her inne og på finn flipper med fortjeneste med plasten på?? Uten depositum setter de seg bare på lista på alle populære flippemodeller slik at andre ikke får muligheten.

Har du sjekket om de andre butikkene du nevner over ikke tar depositum? Håper det før du starter trollingen din...

Trolling?

Trådstarter skriver at Askeland ikke tar depositum. Jørgensen gjør det ikke. Lervik gjorde de ikke sist jeg bestilte.

Jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har følt meg dårlig behandlet i en butikk, uavhengig av butikktype. Bjerke i Karl Johan har pallplassering 2 ganger. I mine øyne er det arrogansens høyborg.

Derfor rådet om å sjekke ut andre AD'er.