Hodetelefoner

Medlem
23. mai 2012
Innlegg
348
Sted
Oslo
Jeg er på utkikk etter noen gode høretelefoner med kabel.

Dem skal hovedsakelig brukes hjemme eller på jobb. Kilden vil være hovedsakelig være PC, iphone/ipad. Men også til mer seriøs lytting.

Ønsker lukkede høretelefoner for å ikke forstyrre andre og som er komfortable over tid.

Til reise har jeg Bose quietcomfort 35 som jeg er ganske fornøyd med men synes lyden kunne vært bedre når jeg ikke har behov for støyreduksjon. Men er fornøyd med hva jeg får av lyd når jeg flyr.

Jeg har vært i noen butikker og da har jeg blitt anbefalt alt fra B&W P7, Beyerdynamic T70P, V-Moda M-100-U- Shadow.

Hvilken av disse hodetelefonene vil være best til mitt bruk? Eller har dere noen forslag på andre som ligger i rundt samme prisklasse?
 
Redigert:
Som du sikkert vet nærmer du deg en prisklasse hvor de fleste hodetelefonene som anbefales er åpne. Bruker du briller kan det være en idé å se litt på ørepropper også mht. komfort over tid.

Liker P7 godt selv. Setter pris på at de ikke ser alt for dum ut utenfor hjemmet. Ikke testet, men hørt bra omtale om Denon ah-mm400. Ellers kan det å investere noen kroner i hodetelefoner være like lett (les: vanskelig) som å finne seg en ny klokke. Internett er stappfull av tester og meninger, og ikke minst lister.

Erindrer at @Loevhagen er rett mann til å svare på denne tråden.
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Takk for svar @raknes :)
Ja, du har et godt poeng. Ørepropper er ingen dårlig ide men føler jeg slapper bedre av med hodetelefoner på ørene.

Synes både P7 og Denon Ah-mm400 er lekre i design men det er ikke det viktigste for meg siden dem bare skal brukes inne.

Ja, det skal jo være både enkelt og vanskelig på en gang. Er ikke hver dag man kjøper seg nye hodetelefoner og da ønsker man jo å få mest mulig for pengene med fokus på lyd og hvor komfortable dem er over lenger tid. Har prøvd å lese meg opp og diskutere litt med de i butikkene. Alle har hver sin mening i de forskjellige forumene jeg har lest. Litt vanskelig å vite hvem man skal stole på og de i butikkene skal jo gjerne anbefale akkurat det merket dem fører som jeg har veldig forståelse for.

Hadde vært veldig fint med en nøytral ekspert som kan si litt om hva som er forskjellen og det "beste" kjøpet.

Håper @Loevhagen ser denne tråden og har noen gode råd/anbefalinger :D
 
Redigert:
Vurder også Sennheiser momentum over ear. Fås med og uten tråd. Personlig liker jeg med tråd best da denne er litt lettere en trådløst.
Ellers er de i en fin størrelse. Spiller meget bra. Vil du litt opp i pris hadde jeg valgt HiFiman.
Bor du i Oslo er det bra utvalg hos Stereofil og Oslo Hifi Center. Husk bare å sette deg budsjett før du går inn å prøvelytter......
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Oppo PM-3 er på tilbud stadig vekk til rundt 4 laks. Den har tøff lyd og ligger godt på hodet. Lukkede Beyer Dynamics spiller mer åpent, men også en smule analytisk. Anbefaler også propper om du skal opp på dette nivået, er mye lettere å ha med seg. RHA har noen med svært gode keramiske drivere som låter helt sprøtt bra!
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
@raknes @gooner87 - jeg kan ikke gi noen kvalifiserte råd her, fordi jeg har ikke lest om hodetelefoner på evigheter. Har Audezee og etter at de kom i hus, så var leting etter head-fi slutt. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Takk for tipset @Runejonny
Skal ta en tur innom Stereofil og Oslo Hifi Center :)

Er det noen som låner ut hodetelefoner sånn at man får prøvd dem hjemme i noen timer?

@trippelj Oppo PM-3 så jo ganske fine ut. Dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere :)
Hvilke RHA ville du anbefalt?

Takk for at du tok deg tid å svare @Loevhagen :)
De Audezee ser veldig fine ut.
Har du vært gjennom mange hodetelefoner før du landet på Audezee?

@farge ja det virker som man får masse for pengene og de virket ganske gode det lille jeg har prøvd dem.

Jeg må nok ut en liten på en prøverunde igjen og ta meg god tid virker det som :)
 
Både stereofil og ohc låner ut, men hvis de ikke kjenner deg vil de nok ha litt penger som garanti under låneperioden
:)
 
@gooner87 RHA har jeg prøvd T20 og de keramiske har jeg lyttet til et kort øyeblikk. T20 er svært dynamiske. Om du kan leve med ledning bak øret er det i alle fall en super propp til dagligbruk, og den har filtre for fintuning av lyden. T20 er nesten på høyde med noen AKG K3003 som jeg hadde for en tid tilbake. Nå er det jo med headfi som med klokker: du kan på en måte aldri få nok;) Du må nesten ha en til ethvert formål.
 
Var innom stereofil og hifiklubben i går.

Fikk prøve noen Beyerdynamics, Denon Ah-mm400, B&W P7, Hifiman HE400i og Shure 1540.

Beyerdynamics synes jeg var gode men synes dem manglet litt "punch".
Hifiman He400i, disse var veldig komfortable, men lekker mye lyd.
B&W P7. Her ble jeg nesten litt skuffet. Trodde disse skulle være bedre og de var ubehagelige å ha på.
Denon Ah-mm400 disse synes jeg var gode.
favoritten hittil av det jeg prøvd har vært Shure 1540.

@Runejonny Ja, stereofil lånte ut. Fikk veldig god service der. Har avtalt å bare komme tilbake og låne med meg det settet jeg ønsker mot et depositum.

@trippelj Skal innom Oslo Hifi center å få prøvd noen flere hodetelefoner og RHA propper.
Du har et godt poeng. Det blir som å ha en klokke til ethvert formål, men jeg har valgt å kutte hele samlingen og har bare en klokke per i dag :D

Takk for hjelpen så langt alle sammen!
 
  • Liker
Reaksjoner: Runejonny og raknes
Jeg har gått gjennom to par RHA T10i og ett par RHA T20i. T20i er absolutt et godt valg som anbefales og er antageligvis de mest behagelige in-ear pluggene jeg har brukt.
Man bør riktignok være litt forsiktig med bøylen som går over øret da disse kan knekke ved mye bruk, noe jeg har erfart. Heldigvis har RHA 3 års garanti og man får tilsendt et nytt par.

Forskjellen mellom T10i og T20i er som Trippelj nevner at T20 er svært dynamiske og har en bedre balanse enn T10i. Det eneste som mangler er at man kan erstatte kun ledningen på disse. Jeg har nå nylig klart å knekke minijacken på T20i så jeg får se om det ikke blir litt skjøting fra et ødelagt T10i par. Eller eller rett og slett et nytt par T20i.

Edit: Jeg har forøvrig også Beyerdynamic DT770 som jeg har brukt i flere år. Personlig synes jeg lyden er betraktelig bedre ved T20i enn DT770, men DT770 får plusspoeng for komfort.
 
  • Liker
Reaksjoner: gooner87
Takk for svar @jsf

Da har jeg vært innom Stereofil og Oslo hifi center på nytt. Har prøvd både plugger og hodetelefoner.

Jeg tror det blir Shure 1540i. Faller tilbake på disse hver gang jeg prøver og sammenligner.
Har dere en bærbar forsterker å anbefale til disse hodetelefonene?
 
  • Liker
Reaksjoner: raknes og jsf