Øl

Er selv en ølhund, og liker vel egentlig det meste av øl. Dog har jeg store problemer med weissbier og dens slektninger. Av en eller annen grunn fikser jeg ikke koriander i øl, men tar det gjerne i mat...

Surøl og jeg har et anstrengt forhold. Allikevel er det noe fascinerende godtvondt ved det, som gjør at jeg ikke klarer å holde meg unna. Merkelige greier, men spennende er det! Meninger om surøl? Jeg tar gjerne imot anbefalinger!
Langt ifra min favoritt innen ølsjangeren, men det blir noen inn i mellom. Du kan prøve Nøgne sin Kriek of Telemark, bor dog revurderes om du vil hindre at tenna detter ut av kjeften. Sure greier.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Er heller ikke noen storfan av wit, men er veldig glad i, den ofte søtere, broren weiss.

Når det kommer til surøl er det absolutt er tilvendt smak. Er fremdeles ikke helt venn med de tørreste, skarpeste og syrligste varientene av surølstypene (Lambic/Gueze/American Wild Ale). Får derimot ikke nok av Kriek/Fruit-variantene.

Noen gode innstegsmodeller til skikkelige surøl synes jeg er Rodenbach Grand Cru (enda bedre om du får tak i Alexander/Vintage/Caractere Rouge) og Duchesse de Bourgogne. Begge er akseptabelt priset og jeg mener de er del av basisutvalget.

Et annet alternativ er kjelesyrnede varianter. En frisk Berliner Weisse eller en syrnet IPA pleier da å være både syrlige og friske (uten at tenna faller ut).
 
Rodenbach og Berliner Weisse kan jeg godt like, og forsåvidt det samme med syrnede IPAer. Vet ikke om den regnes som syrnet, men To Øl sin "Garden of Eden" er magisk!

Ellers er jo fruktøl artig. Haandbryggeriet sine "Jordbær" og "Bringebær" er milde og fine, mens Hornbeer sin "Framboise" har litt mer punch og syre, og er etter min mening helt på høyde med en frisk musserende.
 
Jeg jobber selv litt med weissbier og denslags, men regner med det bare er noe som må læres det og, som kaffe og ipa en gang i tiden var.

Jeg smakte litt forskjellig før jeg virkelig fikk sans for surøl, og er enig med VonDreis tips her. Når det gjelder sure IPAer husker jeg Trolltunga var magisk, tror det er Buxton som har den.
 
Duchesse de Bourgogne er i alle fall en del av basisutvalget til Vinmonopolet. Må si meg enig i de over her at Berliner Wisse er noe jeg liker godt. Nøgne sin Bahrainer Weisse falt i meget god smak, i likhet med "Garden of Eden" som blir nevnt ovenfor her. I form av Hefeweizen liker jeg Sierra Nevada sin "Kellerweis" og klassikeren Franziskaner Hefe-Weissbier veldig godt.
 
Enig i de over som anbefaler Rodenbach Vintage, den er veldig god! Ellers så liker jeg godt Oude Geuze Boon, denne vil jeg tro er hyllevare på de fleste vinmonopol. For de som er så heldig å bo i Bergen har Henrik Øl og Vinstove et godt utvalg i lambic-øl.
 
Litt syre er godt. Også må vi trenes og modnes, i likhet med alt annet. Tenk, en gang i tiden likte jeg ikke Panerai...
 
Da var vår første NEIPA klar til prøvesmaking.

Er det lov å skryte av seg selv?? WOW ;)

Skulle noen være interessert i å følge hobbyen vår så har vi en Instagram konto :p

hogeholen_hjemmebrygg

IMG_5485.jpg
 
Noen som skal på noen ølfestivaler i løpet av året?

Er selv førstereisgutt på Mikkeller Beer Celebration Copenhagen om noen dager.

Uternom det blir det What's Brewing i oktober og muligens noen småevents sommer.
 
Har nyleg begynt å bruke appen Untappd! Artig å følge litt med på kva ein har konsumert. :)

It will be the death of you, trust me!

Det starter forsiktig; "Hmm, den var god, må huske å sjekke den inn".
Blir gradvis drøyere; "Hmm, lurer på hva kameratene mine har prøvd i helgen. Må huske å toaste og sjekke inn"
Samlergenet slår inn; "Hmm, lurer på om de har noe spennende på polslippet"
Før du vet ordet av det er du i den dype enden av svømmebassenget: "Hmm, lurer på hvordan jeg kan lure inn den siste 3 Floyds Dark Lord-vintagen i boden uten at kona finner utav det. Endelig komplett vertikalsamling"


En analogi som kanskje er mer forståelig her:

Det starter forsiktig; "Hmm, Den nye Seiko'en var fin, må huske å prøve den".
Blir gradvis drøyere; "Hmm, lurer på hva de andre asylantene har. Må huske å melde meg på GTG"
Samlergenet slår inn; "Hmm, lurer på om de har noe spennende i Basel"
Før du vet ordet av det er du i den dype enden av svømmebassenget: "Hmm, lurer på hvordan jeg kan lure inn den siste 4-liner'en i klokkeboksen uten at kona finner utav det. Endelig komplett vertikalsamling"
 
It will be the death of you, trust me!

Det starter forsiktig; "Hmm, den var god, må huske å sjekke den inn".
Blir gradvis drøyere; "Hmm, lurer på hva kameratene mine har prøvd i helgen. Må huske å toaste og sjekke inn"
Samlergenet slår inn; "Hmm, lurer på om de har noe spennende på polslippet"
Før du vet ordet av det er du i den dype enden av svømmebassenget: "Hmm, lurer på hvordan jeg kan lure inn den siste 3 Floyds Dark Lord-vintagen i boden uten at kona finner utav det. Endelig komplett vertikalsamling"


En analogi som kanskje er mer forståelig her:

Det starter forsiktig; "Hmm, Den nye Seiko'en var fin, må huske å prøve den".
Blir gradvis drøyere; "Hmm, lurer på hva de andre asylantene har. Må huske å melde meg på GTG"
Samlergenet slår inn; "Hmm, lurer på om de har noe spennende i Basel"
Før du vet ordet av det er du i den dype enden av svømmebassenget: "Hmm, lurer på hvordan jeg kan lure inn den siste 4-liner'en i klokkeboksen uten at kona finner utav det. Endelig komplett vertikalsamling"

Hahaha! Absolutt on point! Det ligg vel latent i alle mannfolk å nerde det til og overdrive det meste. Det er herleg! :D
 
Herleg. Nytt bryggeri for meg, men det kan ein rette på. ;)

Har nyleg begynt å bruke appen Untappd! Artig å følge litt med på kva ein har konsumert. :)
Untappd er herlig livsfarlig. Har selv hatt den i ca. 3 år, og uttallige check-ins og penger har blitt brukt siden. Etter min mening verdt hver eneste krone. En fantastisk nerdete glede!
 
Da kan vi skryte av et eget øl her i distriktet også. Vi snakker nok småskala, så ikke forvent at disse dukker opp i en butikk nær deg;) Fra et rikholdig utvalg blir det en hveteøl og en porter i kveld:)
Tsjoch folkens!
20170527_003018.jpg


20170527_003918.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlingSG og mr_frodo