Leses nå
Alt var så mye bedre før – Breitling Co-pilot ref. 7650

Alt var så mye bedre før – Breitling Co-pilot ref. 7650


Lik Tidssonen.no på Facebook og hold deg oppdatert på siste nytt fra urenes verden!

Det er bemerkelsesverdig hvor stor forskjell det er på Breitling i dag og Breitling i perioden 1945 til 1979. For mange er Breitling «Breitbling» – og det med god grunn. Mange moderne Breitling-modeller har en tendens til å være overlessede med hensyn på ornamentasjon og detaljer. Dette står i sterk kontrast til selskapets output spesielt på 60- og 70-tallet.

Da quartz-revolusjonen rullet over klokkeverdenen, gikk flere store ur-manufakturer over ende. En av dem var Breitling. Selskapet var faktisk et av dem som tidligst fikk problemer, og allerede i 1979 ble selskapet likvidert. De fleste delene gikk til Ollech & Wajs, mens Navitimer og Cosmonaute-designet gikk til tyske Sinn. Merkevaren ble kjøpt av Ernst Schneider, og ble relansert allerede i 1982. Dette danner utgangspunktet for selskapet slik vi kjenner det i dag.

Før 1979, var Breitling kjent som et kronograf-merke, og leverte bl.a. pilot-klokker til AOPA (Aircraft Owners and Pilots Association), som igjen solgte dem til sine medlemmer i USA. De mest kjente modellene var Navitimer (referanse 806), og 24-timersvarianten Cosmonaute (referanse 809). Arbeidshesten i de gamle Navitimerne og Cosmonautene var Venus 178, som er et verk som også ble brukt i de mindre kjente Co-pilot-modellene.

Breitling Co-pilot «Yachting», ref. 7650, Venus kaliber 178 (1969)
Breitling Co-pilot «Yachting», ref. 7650, Venus kaliber 178 (1969)

Co-pilot hadde et enklere skivedesign sammenlignet med Navitimerne. Begge var kronografer, men Co-pilot hadde ikke det velkjente kalkulatorhjulet, men kun en enkel dreibar bezelring med timesmarkører. Noen Co-piloter hadde også en innvendig tachymeterskala på ytterkanten av skiva. Standard Co-pilot hadde referanse 765 (med påfølgende AVI eller CP), og produksjonen startet allerede i 1953. I 1966 utviklet Breitling en spesialutgave av Co-piloten, regatta-timeren Co-pilot «Yachting», referanse 765-Yachting-CP. Denne fikk sin egen referanse 7650 i 1969. Det er denne referansen det vises til her.


ANNONSE


breitling-co-pilot-1

Co-pilot er en stor klokke. Diameteren er på hele 43 mm, noe som er stort den dag i dag. I 1969 var dette nok oppfattet som i største laget, og produksjons- og salgstallene var ikke særlig høye. Det er nok derfor den er ganske sjelden å se i vintage-markedet i dag. Bruken av røde og blå farger på skiva er typisk for en regatta-timer. Fargene deler inn tiden frem til start-tidspunktet for regattaen, hvor målsetningen var å posisjonere seg så riktig som mulig i forhold til målstreken og det innenfor 15 minutter, delt inn i 5 minutters røde, blå og hvite intervaller. Minutt-telleren klokka tre, teller derfor nedover.

breitling-co-pilot-3

Siden Breitling som selskap ble likvidert i 1979, har mye av kunnskapen og referanse-materialet rundt disse klokkene gått tapt. Det betyr at det kan være litt utfordrende å orientere seg i forhold til originalitet. Det er dog gjort mye bra detektivarbeid av flere entusiaster på nettet, og det finnes masse god informasjon som gjør at man i alle fall klarer å skille hvilke eksemplarer som er godkjent av seriøse samlere og de som ikke er det. Mye god informasjon finnes på nettstedet Breitlingsource.com, og spesielt forumdelen. Ellers har Ilias Giannapoulos skrevet tre veldig bra artikler om Co-pilot-modellene for det nederlandske nettstedet Monochrome Watches, som kan brukes som referansekilde. Og som alltid: Det er viktig å gjøre et grundig forarbeid før man eventuelt slår til på et eksemplar.

breitling-co-pilot-5

Har man ønsker om å anskaffe seg en Co-pilot, er tilbudet nokså varierende. Yachting-versjonene er det muligens færrest av, men standard Co-pilot (AVI 765) og 24-timers varianten (1765 Unitime) dukker oftere opp. Co-pilotene er like ettertraktet som Navitimere og Cosmonautene, og dette reflekteres i prisen. Man kan fort regne med å betale mellom 30-50.000 kroner for et originalt eksemplar i det internasjonale markedet, avhengig av tilstand og modell-referanse.

I klokkekretser har man lenge spurt seg hvorfor Breitling ikke relanserer gamle modeller i større grad enn hva de gjør i dag. Det er mye pent å la seg inspirere av, og Breitling trenger ikke nødvendigvis kun å kopiere gamle modeller (såkalte «re-editions»). Men rett skal være rett, Breitling har så smått begynt å la seg inspirere av sin arv og kan sies å være på rett vei. Flere kjenner kanskje til Superocean Heritage og nå Transocean, som alle har klare paralleller til eldre modellserier. Samtidig er også Navitimer-serien for flaggskip å regne, og har vært i produksjon siden 1954.

Men pytt, det er nok for oss vintage-entusiaster å ta tak i – spesielt det som ble produsert i perioden 1960-1969. Og ikke alle var like omfangsrike som denne Co-piloten. I neste artikkel skal jeg se litt nærmere på en av Top Time-klokkene til Breitling. En mer dressy variant på datidens mer normale 36 mm, men kronograf det også. Selvsagt. Vi snakker jo om kronograf-spesialisten Breitling her.

 

Anbefalt videre lesning:


ANNONSE