Leses nå
7 fakta du sannsynligvis ikke visste om Victorinox

7 fakta du sannsynligvis ikke visste om Victorinox

Tidssonen har for tiden gleden av å teste årets store urlansering fra sveitsiske Victorinox – tøffingklokken «I.N.O.X.» som sannsynligvis er det nærmeste man kommer en analog G-Shock med tanke på evne til å takle støt og ekstreme forhold.

Forrige uke var vi også tilstede utenfor København for en detaljert gjennomgang av både I.N.O.X. med den skandinaviske urdistributøren Product Line, samt presentasjon av Victorinox’ øvrige forretningsområder med selskapets Artistic Director, Christopher Raeburn.

Noen temaer blir bare mer og mer interessante jo mer man lærer. Dette var også tilfellet med Victorinox.

Som en liten introduksjon mens vi venter på at avslutningen av testperioden for Victorinox I.N.O.X., kan det derfor være på sin plass å dele noen interessante fakta om Victorinox som de fleste av oss sannsynligvis ikke visste fra før:


ANNONSE


1. Eldre enn Rolex – nesten like gammelt som de eldste sveitsiske urprodusentene

Victorinox ble grunnlagt av den sveitsiske  knivmakeren Karl Elsener i 1884, og feirer i år derfor 130-års jubileum. Til sammenligning ble forløperen til Patek Philippe grunnlagt i 1839, Zenith i 1865 og Rolex i 1905. Det er med andre ord snakk om en virksomhet med rik historie og tradisjoner.

2. Fortsatt familiedrevet

Selskapet drives fortsatt av Elsener-familien, og Carl Elsener Junior (oldesønnen til grunnlegger Karl Elsener) er i dag President, CEO og styreformann. Dette er det ikke mange virksomheter (særlig ikke i urindustrien) som kan matche. Rent formelt er imidlertid ikke Elsener familien eiere: I 2000 gav Elsener-familen selskapet effektivt til sine ansatte, ved å gi 85 % av selskapet til en stiftelse og det resterende til en veldedig organisasjon som får 10 % av selakspets årlige overskudd.

3. Den eneste gjenværende produsenten av originale sveitsiske armékniver

I starten var det to produsenter som leverte kniver til det sveitsiske militæret: Victorinox og Wenger. Wenger ble imidlertid kjøpt opp av Victorinox i 2005. For 2014 har knivkolleksjonene konsolidert, og kun Victorinox navnet benyttes.

4. «Flight-qualified by NASA»

Victorinox’ lommeverktøy sies å inngå i standardutstyret til NASA-astronauter. NASA bekreftet i 1978 å ha kjøpt inn 50 eksemplarer av Victorinox ref. 5044 for bruk på romfergen Orbiter – ca. 13 år etter at NASA kjøpte inn Omegas Speedmaster «måneklokke».

5. Lommekniver og ur – men også kjøkkenutstyr, baggasje, moteklær og parfyme(!)

 

Victorinox er mer enn bare lommekniver og klokker, og selskapet produserer både kjøkkenutstyr, baggasje, moteklær og parfyme. Faktisk gjør de en ganske god jobb med dette også – se bare på deres siste in-house-designede carry-on baggasje «Spectra 2.0» som i år vant en Red Dot Award for sitt produktdesign.

6. Deres Artistic Director er ingen hvem som helst

Selv et gammelt og tradisjonsrikt selskap som Victorinox er avhengige av innovasjon og nyskapning. Deres Artistic Director, den 32 år gamle prisbelønnede britiske motedesigneren Christopher Raeburn, har tidligere samarbeidet om kolleksjoner for kjente navn som Barbour, Fred Perry og Moncler, og driver i tillegg sitt eget merke Christopher Ræburn.

 7. «Remade in Switzerland»

Gjenbruk av materialer er et gjennomgangstema hos Christopher Raeburn. I forbindelse med sin første kolleksjon i samarbeid med Victorinox i 2011, lokaliserte han og satte opp studio i grunnlegger Karl Elseneres opprinnelige hjem hvor den første sveitsiske lommekniven ble unnfanget.  Gamle materialer ble sporet opp og kjøpt lokalt – inkludert tekstiler fra det sveitsiske forsvarets overskuddslagere. Mer informasjon om den fascinerende «Remade in Switzerland»-kolleksjonen kan leses her. Raeburn lovte at også kolleksjonen for 2015 skulle bli noe helt spesielt – vi følger spent med.

Les mer om Victorinox på dere offisielle hjemmeside, www.victorinox.com.


ANNONSE


View Comments (28)

Leave a Reply

Your email address will not be published.